عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
اگر راست مى گويى خدا مادرم را رحمت كند.

عقیق:محدّث قمى در كتاب پر ارزش «سفينة البحار» مى ‏گويد: افضل حكما و متكلّمين، سلطان علما و محقّقان بزرگ وزير خواجه نصير الملّة والدين قدس اللّه روحه در اخلاق و بردبارى و در حلم و حوصله اقتداى به حضرت باقر العلوم عليه السلام كرده، آنجا كه يك مرد نصرانى در رهگذر به آن‏جناب گفت: انت بقر؟ حضرت فرمود: نه، من بقر نيستم باقرم، گفت: تو پسر زنى هستى كه شغلش نانوايى است، حضرت فرمود: اشتباه كردى. گفت:

تو فرزند زن سياه چهره بد زبانى، حضرت فرمود: اگر راست مى گويى خدا مادرم را رحمت كند، اگر دروغ مى‏گويى خدا تو را بيامرزد، نصرانى از شدّت حلم و بردبارى حضرت مسلمان شد.

خواجه به پيروى از اين حلم است كه وقتى در زمان قدرت و سطوت و وزارتش نامه‏اى برايش آمد، در آن نامه به خواجه خطاب شده بود اى سگ! پسر سگ! آن‏جناب جواب نوشت اين موضوعى كه براى من نوشته‏اى صحيح نيست؛ زيرا سگ از حيوانات چهار پاست و پارس كننده و داراى ناخن‏هاى بزرگ است ولى من قامتم موزون، پوستم روشن، ناخنم كوتاه و داراى نطق و ضحكم و اين از امتيازات انسان است، خواجه در جواب آن مرد يك كلمه زشت ننوشت، به همين خاطر است كه علامه حلى آن بزرگ مرد جهان دانش در اجازه‏اش براى خواجه نوشت: شيخ ما خواجه طوسى برترين فرد اهل زمان در علوم عقليه و نقليه است، در علوم فلسفى و احكام شرعى بر وفق مذهب اماميه داراى تأليفات زيادى است، شريف‏ترين كسى كه در اين زمان در اخلاق ديده‏ام اوست، خداوند قبرش را نورانى كند.

 

منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین