عقیق: حسین عباس زاده، معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: این آئین و سنت قدیمی از زمان خاکسپاری پیکر مطهر حضرت رضا(ع) در سناباد قدیم توسط ارادتمندان، زائرین و کاروانهایی که به سوی مشهد الرضا(ع) در حرکت بودند به اجرا در می آمد.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در حقیقت این موضوع بررسی آئین چگونگی سلام دادن مسافران، زائرین و مجاوران به امام هشتم(ع) از گذشته تاکنون است که به منظور حفاظت و صیانت از این رسم معنوی و فرهنگ رضوی برای نسل های آینده، پرونده ثبتی آن با عنوان "آئین سلام حضرت رضا(ع)" در حال تکمیل و ارسال به کمیته تخصصی اداره کل ثبت آثار است.
عباس زاده افزود: حضور پر برکت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در خراسان، از همان آغاز تغییرات و تحولات سیاسی و فرهنگی عظیمی در منطقه ایجاد کرد و در مدت زمانی کوتاه دامنه این تحولات به سرزمین های دور و نزدیک رسید.
وی بیان کرد: امام هشتم (ع) از سال 200 تا 203 هجری میهمان مردم ایران و بویژه مردم خراسان بودند که سرانجام مظلومانه به شهادت رسیدند و به خاک این وادی سپرده شدند، به این ترتیب همه روزه سیل شیفتگان و عاشقان را به خود خواندند و از همانروز سناباد، مشهدالرضا(ع) نام گرفت و سفر به این ناحیه مفهومی دیگر یافت.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: با این وصف در اثر سفرهای پی در پی زائران، ابنیه خیر بنیان شد، خطابه و شعرها سروده شد و اسطوره ها و آئین و باورهایی به وجود آمد که آئینه تمام نما برای انعکاس خاطرات ازلی و جاودانه مردم بوده و از ورای آن می توان به اعتقادات وباورداشت های مذهبی آنها پی برد.
عباس زاده گفت: ازجمله این آئین ها،سلام به ساحت مقدس و متبرک حضرت رضا(ع) پیش از رسیدن کاروان های زائر به مشهد مقدس و قبل از ورود به حرم مطهر رضوی است.
وی افزود: بدون تردید اهمیت مذهبی مشهد الرضا(ع) از قرون و سده های پیشین این ناحیه را تبدیل به محل برخورد راههای شرق ایران کرده بود به طوریکه به دلیل وجود حرم مطهر رضوی راههایی که به این شهر ختم می شد یکی از پر تردد ترین جاده ها بوده است که در پرونده ثبتی این موضوع، تمامی این راههای قدیمی شناسایی و معرفی شده است.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی تصریح کرد: طبق بررسی انجام شده بر روی متون قدیمی و سفرنامه ها در راههای منتهی به مشهد آخرین بلندی و مکان مرتفع راه در میان کاروان ها و زائرین به نام "تپه سلام" معروف بوده که بر بالای این تپه ها سنگی با مضمون زیارتنامه حضرت رضا(ع) و سلام بر آن حضرت با عباراتی خاص وجود داشته و از آئین ها و رسومات دراین مکان پس از رویت نمایی از شهر مشهد، زیارتنامه خوانی و ادای سلام و احترام به ساحت امام هشتم(ع) بوده است.
عباس زاده از دیگر رسم ها و باورها در تپه های سلام به سه بار غلطاندن سنگهای زائر و رسم گنبدنما اشاره کرد.
وی بیان کرد: امتداد این آئین که از گذشته های دور با شکل و هیئت خاصی به اجرا در می آمد، امروزه به صورت سلام دادن به ساحت ثامن الحجج(ع) از خیابانهای چهارگانه منتهی به حرم و بعد از نمازهای یومیه و مراسمات مذهبی نمود یافته است.
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی تصریح کرد: پرونده ثبتی آئین سلام حضرت رضا(ع) در ششمین همایش شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی ، معنوی و طبیعی ارائه خواهد شد.
منبع: خبرگزاری ابنا
کد خبرنگار 211007
بخش اول گفت و گوی عقیق با استاد حسین انصاریان: