عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
سید مهدی میرداماد
دهه ولایت، دهه‌ی تجدید عهد و میثاق ما با ولایت حضرات معصومین (ع) خصوصاً ولایت مطلقه‌ی حضرت امیرالمونین است.

عقیق:سید مهدی میرداماد مداح اهل بیت (ع؛با تأکید بر تجدید عهد و میثاق با ولایت گفت: «همانطور که از نامگذاری این دهه پیداست، این دهه، دهه‌ی تجدید عهد و میثاق ما با ولایت حضرات معصومین (ع) خصوصاً ولایت مطلقه‌ی حضرت امیرالمونین است.

علت این نکته هم که بنده از مطلقه نام بردم این است که خود حضرت ، فرمودند که این لفظ و جایگاه - امیر المومنین- را به کسی نمی‌شود جز علی ابن ابی طالب (ع) اطلاق کرد.

به اعتقاد بنده باید محبت ایشان را از اشعار، الفاظ و عبارات خارج کنیم و وارد زندگی و اجتماع کنیم - هرچند که بحث شعر نیز جایگاه خود را دارد- . بر این باورم، مهمترین کاری که می‌توان در این راستا انجام داد این است که ما خود را بعد از این تجدید عهد، به ولایت حضرت نزدیک کنیم و بالاخره از موالیان حضرت باشیم.»

که نوآوری و خلاقیت ممدوح است ولی بدعت و خروج از شأن اهل بیت (ع) مذموم است.

این مداح اهل بیت (ع) ضمن اشاره به در پیش بودن ایام عزاداری سید الشهدا (ع) ، ضمن تأکید بر لزوم نگاه علمی به مداحی، اشعار و سبک‌ها، در این باره گفت: «بنده معتقدم که اگر در مداحی ، کاری با مطالعه و تحقیق و کار کارشناسی همراه شد، نمی‌تواند ایرادی داشته باشد. البته درباره سبک‌ها باید گفت: که نوآوری و خلاقیت ممدوح است ولی بدعت و خروج از شأن اهل بیت (ع) مذموم است.

به خاطر دارم که در یکی از دیدارهای مداحان با مقام معظم رهبری در ایام محرم، ایشان فرمودند اگر بناست هر سالی که محرم شد هر چه که قبلی‌ها ساختند را خراب کنیم و یکی از نو بسازیم، هر سال یک طبقه بیشتر نداریم چرا که قبلی را خراب کردیم! همان جایی هستیم که همیشه هستیم ولی زمانی که بر پایه های سنتی ما و پایه های اصولی و فنی مداحان گذشته، که بالاخره بر اساس یک اعتبار و اعتقادی بوده و در ادامه آن، سال جدید را بنا کنیم و سالی یک حرکت نو، تحقیق و جمع آوری شود و بر همان بنا شود، بعد خواهیم دید صاحب یک مجموعه نفیس شدیم. به اعتقاد من نورآوری و خلاقیت بسیار هم مناسب و خوب است به شرطی که از راه خود و با توجه به اصول باشد.»

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش مداحان در انس و الفت و وحدت جوامع اسلامی افزود: مداح همانطور که از اسمش پیداست باید مدح کسانی را بخواند که برگزیدگان خداوندند و ما اگر درست مداحی کنیم و اگر بر اساس اخلاق و اعتقاد مداحی کنیم خود بهترین جاذبه است.

ما اگر دست به دامان حواشی و اتفاقاتی که به هیچ عنوان در تاریخ سندیت ندارد، نباشیم قاعدتاً مسیر روشن و مشخصی که اهل بیت رفتند کاملا واضح و روشن است.

کربلا و این واقعه عظیم خود روشن و دارای جاذبه است، نیازی نیست ما به آن جاذبه دهیم. به قول استاد انسانی مردم و عاشقان اهل بیت (ع) به هیات‌ها می‌آیند که در آن پُر شوند و نه تخلیه... ما نباید تخلیه کنیم باید پر کنیم آن هم از مطالب و معارف. اگر این باشد قطعا همه اتفاقات برای جاذبه و برای رسیدن به این پرچم اتفاق خواهد افتاد.

 

در پایان سید مهدی میرداماد درباره تحقق توصیه رهبری به مداحان مبنی بر استفاده از هنر شعر، صدا و آهنگ و مداحی علمی گفت: صد در صد مداحان به این سمت رفتند و بالاخره حضرت آقا فرمودند و این اتفاق افتاده است.

همچنین که امسال هم فرمودند نگاه جدی تر باشد. ما در بحث سبک و مداحی و شعر هم سالهاست تیم تحقیقاتی داریم و یک تیم کاملا حرفه‌ای و فنیِ آهنگسازی داریم و ملودی ها بررسی می شود، نت سازی می‌شود و نوحه‌ها هم همه علمی و در ردیف های موسیقایی ساخته می شوند و طبیعتا از کپی هم خودداری می کنیم و با اهل فن این حوزه جهت ساخت این سبک ها و نوحه ها صحبت و گفتگو داریم./س

 

منبع:باشگاه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین