عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
عقیق: آرامگاه «محمدبن زید» که همان امامزاده «محمد بن محمد بن زید بن امام سجاد(ع)»  است،در مرو قدیم ترکمنستان قرار دارد و برجسته‌ترین بنای سلطان قلعه می‏‌باشد که آن را در این محل پنجمین پشت حضرت امام علی(ع) می‌شناسند و محل مشهور بین زائران ترکمنستان و دوست‌داران وعلاقمندان اهل بیت پیامبر اسلام (ص) می‏‌باشد.

ارتباط امام زاده محمد بن محمد بن زید بن امام سجاد ( علیه السلام) با حضرت امام رضا(ع)

تقریبا اغلب شخصیت‌های سیاسی و علمی خراسان در زمان سفر حضرت رضا (ع) به این دیار به نوعی با ایشان در ارتباط بوده و اظهار دوستی یا مخالفت کرده‌اند؛ بعضی هم مورد توجه آن حضرت قرار گرفته‌اند که «مأمون»، «طاهر ذولیمینین»، «هرثمة بن اعین»، «فضل بن سهل»، «خواجه اباصلت»، «خواجه ربیع»، «اسحاق بن راهویة مروزی»، «محدث محمد بن اَسلم طوسی» و «محدث و امام زاده محمد بن زیدبن امام سجاد(علیه السلام)» و ... از آن زمره‌اند.

چنان که از نام وی بر می‏‌آید، وی نوه زید بن امام سجاد (علیه السلام) بوده و اهالی مرو عموما وی را به نام «محمد بن زید» می‏‌شناسند.

شهادت محمد در مرو در سال 200هـ/815 میلادی بر اثر زهر خلیفه مأمون روی داده، اما بنای فعلی مقبره وی در سده ششم هجری/ 12 میلادی به امر سلطان سنجر سلجوقی ساخته شده است.

محمدبن زید درحدود نیمه سال 200هـ /815 م/ روانه مرو شد و هنگامی که وی را به حضور مأمون رساندند ازجوانی وی در شگفت ماند و به قول مؤلف مقاتل الطالبین دستور داد تا محمد را به خانه ای ببرند و فرش و خادمی برای او فرستاد.

وی در آنجا تحت نظر بود و پس از گذشتن مدت کمی که برخی 40 روز گفته‌اند، شربت زهری به اوخورانید و همان سبب شد که از دنیا برود.

در حالی که حضرت رضا علیه السلام ظاهرا در سال 200هـ /815 م / وارد نیشابور شده ، محمد مدتی قبل از ورود آن حضرت به خاک سپرده شده بود.
 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری فارس
کد خبرنگار:211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین