عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۶
خطبه‌های فدک،‌قاصعه، غدیر، همام و آخرین خطبه رسول الله عنوان مطالبی هستند که در هر یک از 5 جلد از کتاب‌های مجموعه «عارفانه‌ها» جای گرفته‌اند.

عقیق:سید محمدرضا واحدی روحانی قلم به دست و آشنا با زبان امروزی جوان‌ترها بعد از انتشار مجموعه عاشقانه‌ها توسط انتشارات تارونه که ترجمه‌ای آزاد از شش دعای وارد شده از اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام است، مجموعه‌ای دیگر با همان سبک و سیاق عاشقانه‌ها را باز هم توسط انتشارات تارونه به بازار کتاب رسانده است. این مجموعه «عارفانه‌ها» نام دارد که ترجمه‌ای آزاد از پنج خطبه ماندگار و اثرگذار تاریخ اسلام است .

به گفته نویسنده کتاب دلیل نام گذاری مجموعه عاشقانه‌ها که مجموعه‌ای از 6 دعای پرکاربرد است،‌ این بود که مضامین عالی راز و نیازهای عاشقانه با خداوندگار هستی در دعاها به ما آموزش داده می‌شود و دعاها کلامی‌ است عاشقانه با خداوند اما انتخاب عنوان عارفانه برای این مجموعه از این روز است که فراز به فراز هر یک از این خطبه‌ها عرفان دینی را به ما می‌آموزد و شناخت صحیحی از اعتقادات شیعی و معارف اسلامی ارائه می‌کند.


 

مجموعه عارفانه‌ها  شامل 5 کتاب جیبی است که هر یک یکی از خطبه‌های زیبا و تاثیرگذار تاریخ اسلام را در خود جای داده‌اند؛ خطبه‌های فدک،‌قاصعه، غدیر، همام و آخرین خطبه رسول الله عنوان مطالبی هستند که در هر یک از 5 جلد از کتاب‌های این مجموعه جای گرفته‌اند. مانند مجموعه‌ عاشقانه‌ها سید محمدرضا واحدی این مجموعه را به نیت ارتباط بیشتر مخاطبان جوان با خطبه‌ها ترجمه کرده و با نثری روان و قابل فهم و در مجموعه‌ای با گرافیک و طراحی زیبا عرضه کرده است. در هر صفحه متن عربی دعا و در مقابل آن ترجمه متن همراه با تصویرگری متناسب یا طراحی متن آمده است.

 

ابتدای هر کتاب نویسنده توضیحاتی آورده است درباره خطبه‌ای که در صفحات آینده خواننده با آن مواجه می‌شود و از شرایط ایراد خطبه و دانستی‌های لازم برای درک بیشتر متن گفته‌ است تا مخاطب ارتباط بیشتری با آن برقرار کند.

مثلا درباره خطبه فدک نویسنده از تاریخ فدک برای مخاطب اطلاعات مختصری آورده و چنین توضیح داده است که بعد از رحلت پیامبر اکرم ، وقتی حکومت خلیفه وقت می‌خواست فدک را از حضرت فاطمه(س) بگیرد آن حضرت از این تصمیم مطلع شد، حجاب کرد و همراه با گروهی از زنان در حالی که چادرش به زمین کشیده می‌شد و مانند پیامبر خدا راه می‌رفت به مسجد رفت تا با ابوبکر که میان عده‌ای از مهاجرین و انصار نشسته بود،‌سخن بگوید...

یا جلد دوم این مجموعه درباره خطبه غدیر است و نویسنده پس از ارائه مقدمه‌ای درباره غدیر و آنچه که در غدیر گذشت در توضیحات مختصری درباره سند غدیر نوشته است: در تاریخ اسلام و متون دینی سند کمتر حادثه‌ای به محکمی سند حادثه غدیر است. سید مرتضی در کتاب شافی می‌نویسد: ما هیچ فرقه‌ای از فرقه‌های اسلامی را ندیده‌ایم که منکر اصل حدیث غدیر باشد.


 

جلد سوم این مجموعه به خطبه قاصعه اختصاص دارد. خطبه قاصعه یکی از خطبه‌های مهم و معرفت زای امیرالمومنان است. قصع در لغت عرب به معنای نشخوار کردن است. گفته‌اند نام یافتن این خطبه به قاصعه به خاطر آن است که وقتی امام علی(ع) آن را برای اهل کوفه بیان کرد، بر شتر ماده‌ای سوار بود که نشخوار می‌کرد. این خطبه حاوی سرزنش شیطان و در عین حال ترساندن مردم از پیمودن راه و روش او است.

آخرین خطبه پیامبر نیز در جلد چهارم عارفانه‌ها آمده است. پیامبر خدا چند روز پیش از رحلتش برای مردم مدینه خطبه‌ای ایراد کرد و چنان مردم را موعظه کرد که اشک از چشم‌ها جاری شد و دل‌ها به تپش افتاد و بدن‌ها به لرزه در آمد و حال مردم دگرگون شد. خطبه همام نیز که جلد آخر این مجموعه را به خود اختصاص داده یکی از مشهورترین خطبه‌های مولای متقیان در نهج البلاغه است و حضرت در پاسخ به شخصی به نام همام در توصیف ویژگی متقیان بیان کردند



در قسمتی از خطبه غدیر با ترجمه محمدرضا واحدی می‌خوانیم:

ای مردم!

هشدار! من پیامبر خدایم

پیش از من نیز رسولانی آمده‌اند و رفته‌اند

آیا اگر از دنیا بروم یا کشته شوم

به راه و رسم جاهلی گذشته‌تان باز می‌گردید؟

بدانید که هر کس به گذشته‌اش بازگردد

زیانی به خداوند نخواهد رساند

و خداوند شاکران را پاداشی نیکو خواهد داد

بدانید که صبر و شکر، ویژگی علی است

 و سپس ویژگی فرزندان من که از نسل اویند...

این مجموعه تا کنون 3 بار تجدید چاپ شده است و علاقه مندان می‌توانند این مجموعه را با قیمت 18هزار و 500 تومان تهیه کنند. برای تهیه این کتاب می‌توانید با شماره تلفن 77131808 تماس بگیرید.

 


منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین