عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
بررسی پیام های غدیر و اجرای دقیق آن در جامعه اسلامی یک ضرورت ا ست به این معناکه غدیر خم چه پیام هایی داشته ؟ آیا پیام های آن اختصاص به عصر رسول (ص) و بعد از ایشان داشته یا قابلیت اجرا و تا روز قیامت را دارد؟

عقیق:* امامت منصبی الهی است

  بعد از هر پیامبری احتیاج به شخصیتی معصوم است که در خط او بوده و ادامه دهنده راه و تبیین کننده مرام آن پیامبر است و لااقل در حد حفظ کیان و مجموعه شریعت، نگهبان و پاسدار دین باشد، همانگونه که رسول خدا ص برای بعد از خود جانشینی را در این امر معین نمود و در این زمان این شخص امام مهدی (عج) است.

جانشینان پیامبران باید از جانب خداوند منصوب شده و توسط پیامبر معین و معرفی گردند، همانگونه که پیامبر ص برای خود جانشین معین کرد؛ زیرا مقام امامت، مقامی الهی است و هر امامی باید از جانب خداوند به طور خاص و عام بر این سمت منصوب گردد.

 * گره خوردن غدیر با مسئله سیاسی اسلام

 یکی از پیام های غدیر مسئله رهبری و صفات و خصوصیات او است، هر کس نمی تواند رهبر و جانشن پیامبر ص در جامعه اسلامی باشد, رهبر باید کسی همانند حضرت علی ع باشد که در خط پیامبر بوده و مجری فرمان و دستورا  ت او باشد و گرنه بر مردم است که با او بیعت نکنند. در نتیجه مسئله غدیر با مسئله سیاسی اسلام گره خورده است.

  * پیام همیشگی غدیر

 غدیر یک پیام همیشگی دارد و آن این که الگوی جامعه اسلامی و رهبر و مقتدای  آن بعد از پیامبر ص باید حضرت علی ع و امثال او از امامان معصوم باشند. آنان کسانی هستند که بر ما ولایت و سلطه دارند و باید با تقرب به آن بزرگواران تحت سلطه تکوین و تشریع آنان قرار گرفته تا از برکات فیض وجودشان بهره مند شویم.

 * غدیر و جشن های آن نمادی از تشیع

 غدیر و برپایی جشن های آن نمادی از تشیع ست و در حقیقت واقعه غدیر اعلام این پیام است که باید همیشه با حق که بر محوریت حضرت علی ع و اولاد او است، پیمان بست تا به پیروزی نایل شد.

 * اصرار در ابلاغ حق و حقیقت

 نکته و پیام دیگری که از واقعه غدیر استفاده می شود این است که انسان باید در ابلاغ حق و حقیقت ورزیده و از بیان آن کوتاه نیاید؛ زیرا پیامبر اکرم ص گرچه می دانست مردم بعد از وفاتش به سفارشات او عمل نخواهند کرد، ولی حجت را بر مردم تمام کرده و در هیچ موقعیتی   خصوصاً در حجةالوداع و در غدیر خم از بیان حق و پافشاری بر آن کوتاه نیامد.

 * مسئله مرجعیت دینی اهل بیت (ع)

  یکی دیگر از پیام های غدیر که تا روز قیامت باقی است، مسئله مرجعیت دینی اهل بیت ع است و لذا پیامبر ص در همین ایام بود که حدیث ثقلین را بیان کرد و مردم را به رجوع به اهل بیت معصومش برای اخذ شریعت خود رهنمون ساخت.

 *گذشتن از مصلحت مهم جهت حفظ مصلحت اهم

 یکی دیگر از پیام های غدیر آن است که در برخی از مواقع به جهت حفظ مصلحت و در نظرگرفتن مسئله اهم باید از مصلحت مهم گذشت و آن را فدای مصلحت اهم نمود. حضرت علی (ع) با آنکه از جانب خداوند سبحان و با ابلاغ رسول گرامی اسلام ص به مقام خلافت و رهبری جامعه اسلامی منصوب شد, ولی هنگامی که مقابله و جنگ و خونریزی به جهت به دست آوردن حق خود را به صلاح و مصلحت اسلام و مسلمین ندید، تنها به موعظه و تذکر و اتمام حجت و اظهار مظلومیت خود اکتفا کرد تا اسلام محفوظ بماند؛ زیرا به طور حتم اگر حضرت علی ع غیر از آنچه انجام داد، عمل می نمود، فاجعه ای بزرگ بر اسلام و مسلمین وارد می شد که جبران پذیر نبود و این درسی برای امت اسلامی تا روز قیامت است که گاهی باید به جهت حفظ مصلحت اهم از امر مهم گذشت.

 * اکمال دین ، اتمام نعمت برمردم

  اکمال دین ، اتمام نعمت و رضایت خداوند سبحان در بیان حق و حقیقت و اتمام حجت بر مردم است، همان گونه که در آیه اکمال به آن اشاره شده است.

  برای تبلیغ و بیان حق باید اعلام عمومی کرده و مخفی کاری ننمود، همان گونه که پیامبر ص در حجةالوداع به جهت ابلاغ امر ولایت، اعلان عمومی نمود و نیز قبل از پراکنده شدن مردم در ملأ عام، ولایت را ابلاغ نمود.

 * مسئله رهبری صحیح امت اسلامی در رأس امور است

 مسئله خلافت و جانشینی و رهبری صحیح امت اسلامی در رأس امور است و هیچ گاه نباید معطل گردد, همان گونه که رسول خدا ص با وجود آن که در مدینه مرض خطرناکی وارده شده و گروه زیادی را زمین گیر ساخته بود، ولی در آن سفر موضوع ولایت و جانشنی و رهبری بعد از خود را به مردم ابلاغ نمود.

 موضوع رهبری صحیح در جامعه اسلامی به منزله شالوده و روح اسلام و شریعت است و در صورتی که ابلاغ نگردد، رکن و ستون فقرات جامعه اسلامی از هم متلاشی خواهد شد. لذا قرآن در این باره خطاب به پیامبرش می فرماید: و ان لم تفعل فما بلغت رسالته مائده67

برگرفته ازکتاب غدیرشناسی وپاسخ به شبهات علی اصغررضوانی 

 

منبع: حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین