عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۸۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
آیت‌الله ضیاءآبادی در جلسه تفسیر عنوان کرد:
آیت‌الله ضیاءآبادی با بیان این که الان دنیا و همه صنعت‌ها و سازمان‌ها با پوست مشغول است، گفت: این در حالیست که جان عالم و مغز عالم خداست و او هم گفته است که ای انسان! تو بار سفر بسته‌ای و داری به سوی من می‌آیی، پس «اذْکُرُوا اللَّهَ!».
عقیق: آیت‌الله ضیاءآبادی در جلسه تفسیر اخیر هفتگی خود به مناسبات ماه ذیحجه و ایام حج به بیان نکاتی بر اساس آیه 200 سوره مبارکه بقره و برخی دیگر از آیات قرآن کریم پرداخت.
در آیه 200 سوره بقره می‌خوانیم: «فَإِذَا قَضَیْتُم مَّنَاسِکَکُمْ فَاذْکُرُواْ اللّهَ کَذِکْرِکُمْ آبَاءکُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِکْرًا فَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا وَمَا لَهُ فِی الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ؛ و چون آداب ویژه حج خود را به جاى آوردید همان گونه که پدران خود را به یاد مى‏آورید یا با یادکردنى بیشتر خدا را به یاد آورید و از مردم کسى است که مى‏‌گوید پروردگارا به ما در همین دنیا عطا کن و حال آنکه براى او در آخرت نصیبى نیست».
آیت‌الله ضیاءآبادی با اشاره به اتمام مناسک حج و با آرزوی قبولی طاعات حجاج بیت‌الله الحرام، در تفسیر آیه فوق گفت: ذیل این آیه در تفاسیر آمده است که عرب زمان جاهلی قبل از اسلام که آن‌ها هم بر اساس آداب و رسوم خودشان مناسک حج را انجام می‌دادند، روز آخر در منا جمع می‌شدند و به تفاخرات قبایلی خودشان می‌پرداختند. در آن جا هر کسی می‌گفت من از فلان قبیله‌ام و پدر من چنین بود و جدّ من چنان بود و به نظر خودشان افتخارات‌شان را به رخ هم می‌کشیدند و کالاهای تجارتی‌ای هم داشتند که در آخر ایام حج آن‌ها را خرید و فروش می‌کردند.
وی با اشاره به این که آثاری از همین افکار و سنت‌های جاهلی بعد از مسلمان شدن آن‌ها هم وجود داشت و باقی مانده بود، گفت: در این شرایط آیه نازل شد و آن‌ها را تنبیه کرد که ای مردم شما مسلمان شده‌اید و وقتی که مسلمان شده‌اید برنامه خاصی دارید. وقتی که مناسک را انجام دادید یاد خدا کنید. قرآن می‌گوید شما به پدر و آباء و اجدادتان می‌بالید که چنین بودند و چنان بودند؛ چه فایده‌ای به حال شما دارد؟ شما که مسلمان هستید و با احکام خدا آشنا هستید با خدا آشنا باشید و زیاد او را یاد کنید.
آیت‌الله ضیاءآبادی ادامه داد: حالا اگر به یاد کسانی باشند و دعا کنند از خدا بخواهند که پدر ما را بیامرز، مادر ما را بیامرز، دوستان ما را بیامرز ... خوب است، اما افتخارات مادی را به رخ هم کشیدن در شأن مسلمانی نیست. مسلمانان باید به یاد خدا باشند. این آیه به مسلمان دستور می‌دهد که بعد از ایام حج به یاد خدا زیاد باشید و با خدا رابطه زیاد داشته باشید. آن دستور برای  مسلمانان صدر اسلام که نبود! برای همه است و برای بشر تا آخرین روز عمر اوست. این آیه می‌گوید که همیشه به یاد خدا باشید.
انسان فطرتاً شاکر است
وی با بیان این که انسان به حکم انسانیت‌اش موظف به شکر منعم است، افزود: انسان فطرتاً این گونه است و کافر هم این گونه است که فطرتاً خودش را در مقابل کسی که به او انعام و احسان کرده است موظف به تشکر می‌داند، اما متأسفانه ما خدا را فراموش می‌کنیم. مسلمانیم، اما در زندگی خدا را فراموش کرده‌ایم و در فکر جاهای دیگر هستیم؛ این که بدن من چه می‌شود، خانه من چه می‌شود، فرش من چه می‌شود، کسب و کار من چه می‌شود، مقام من چه می‌شود ... خدا در کار نیست.
ما با پوست مشغولیم نه با مغز
آیت‌الله ضیاءآبادی در ادامه با بیان این که ما با پوست مشغولیم نه با مغز، اظهار کرد: الان دنیا با پوست مشغول است؛ فقط دارد بدن درست می‌کند و همه صنعت‌ها و سازمان‌ها و ماشین‌ها با پوست انسان ارتباط  دارند و با مغز کاری ندارد ... ما خودمان با مغز خودمان کار نداریم. من همان جان و روحم هستم و بدن پوست است. من همه می‌کوشم که بدنم را برسم که خوب بخورد و خوب بخوابد و خانه داشته باشد و ... . این‌ها همه مال پوست است.
وی با اشاره به این مطلب که عالم هم دارای مغز و پوست است، بیان کرد: ما اصلاً به مغز خودمان کار نداریم تا به مغز عالم کار داشته باشیم. هم خود ما پوست داریم و مغز داریم و هم عالم هم مغز دارد و هم پوست دارد. من در عالم دارم زندگی می‌کنم اما با پوست خودم مشغولم نه با مغز خودم و با مغز اصلاً کار ندارم. کاری ندارم که روح من چیست، جان من چیست، چه می‌خواهد، بیماری‌اش چیست، صحتش چیست، غذایش چیست، اصلا کاری ندارم. سراغی از این نمی‌گیرم که خودم چه می‌خواهم، بلکه دنبال این هستم که شکم چه می‌خواهد و دامن چه می‌خواهد.
ما داریم با پوست خود با پوست عالم بازی می‌کنیم
وی با بیان این که ما داریم با پوست خود با پوست عالم بازی می‌کنیم، افزود: هم در خودمان با مغز کاری نداریم و هم در عالم با پوست عالم که زمین و آسمان و آب وهوا است کار داریم. با مغز عالم که جان عالم در آن است و خداست کار نداریم. جان عالم خداست مغز عالم خداست، بقیه پوست است. ما هم در خود با پوست کار داریم و نه با مغز و هم در عالم. ای مردم اذکروالله ... خدا را فراموش نکنید!
توحید و معاد؛ دو مطلب اصلی قرآن/ «اُذکُروا الله» شاه ما دستور داد
وی با بیان این که خدا می‌گوید که شما مرا هم مقدمه دنیا قرار داده‌اید در حالی که باید با خود من کار داشته باشید، از دو مطلبی یاد کرد که در قرآن جایگاهی اصلی دارند و گفت: در قرآن کریم دو مطلب خیلی مهم طرح شده است؛ یکی توحید و یکی معاد. شما اول خدا را دارید پس موحد باشید و آینده‌ای هم دارید که عجیب است ... آینده‌ بعد از مرگ دارید، جهنم دارید، بهشت دارید، یادتان نرود که همه دنیا نیست. شما می‌روید و دنیا هم تمام می‌شود این عالم مغز دارد و بعد از آن هم معاد در کار است و لذا خدا می گوید: «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا؛ خدا را یاد کنید یادى بسیار» (احزاب/41) لقاءالله همین است.
انسان حیوان نیست، مسافر است
وی با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ؛ اى انسان حقا که تو به سوى پروردگار خود به‌سختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى کرد»(انشقاق/6)، عنوان کرد: می‌گوید که ای انسان تو انسانی آخر! حیوان که نیستی! تو الان بار سفر بسته‌ای و رو به مقصدی می‌روی که آن مقصد خداست و یک روزی با من دیدار خواهی کرد. من از یادتان نروم! همه چیز را من به شما داده‌ام و بعد از مرگ هم با من هستید. ای انسان مطمئن باش که روزی مرا دیدار خواهی کرد و به من می‌رسی و به تو می‌گویم که چه آورده‌ای؟
مشروح سخنان آیت‌الله ضیاءآبادی را از فایل زیر بشنوید:



منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین