عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر:
در نشست خبری نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت که در مکه مکرمه برگزار شد، حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر از تحقق شعار «معنویت، خودباوری و اتحاد اسلامی» در حج جاری خبر داد.
عقیق:نشست خبری حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با محور تشریح روند برگزاری مناسک حج تمتع عصر روز گذشته در مکه مکرمه برگزار شد.
در این نشست خبری، حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه حج خوب و مطلوبی برگزار شد، گفت: چند عامل در این موفقیت نقش دارد، از جمله اینکه همه ما معتقد هستیم مردم عزیز ما و تمامی حجاج میهمانان خداوند هستند و خداوند از آنها پذیرایی می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعثه و سازمان حج و زیارت از سال گذشته برنامه‌ریزی حج سال جاری را انجام داده بودند، اکنون نتایج این برنامه‌ریزی‌ها را مشاهده می‌کنیم. سال گذشته تصمیم گرفته شد 20 درصد از هتل‌هایی که دچار مشکل هستند، از اجاره ایران خارج شوند و هتل‌های بهتری جایگزین شوند که این اتفاق افتاد و ما احساس می‌کنیم که میزان رضایت حجاج بالا است.
تفاهم کامل بعثه و سازمان حج/ با هم تصمیمی می‌گیریم و با هم اجرا می‌کنیم
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر به تخصص برنامه‌ریزان حج اشاره کرد و گفت: این مسئله نیز در ارتقای رضایت زائران نقش مهمی ایفا کرده است. از سوی دیگر، تفاهم بعثه و سازمان حج و زیارت در این دو سال تفاهم کامل بوده؛ یعنی با هم تصمیم می‌گیریم و با هم اجرا می‌کنیم و خداوند نیز در این روحیه جمعی این برکت را قرار داده که با همدلی کارها بهتر پیش برود.
وی به تصمیم بعثه و سازمان حج و زیارت مبنی بر کاهش نیروها و انتخاب کارگزاران حج از افراد متخصص نیز اشاره کرد و گفت: بر همین اساس تصمیم گرفتیم از نیروهای مردمی استفاده کنیم از جمله یاوران حجاج و بازرسان افتخاری که نتایج خوبی در برداشت.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز خرسندی از اینکه در حج جاری با مشکل غیر قابل حلی مواجه نشدیم که مردم را به شدت ناراحت کرده باشد، گفت: همه برنامه‌های فرهنگی بعثه به خوبی انجام شد.
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست خبری با موفق ارزیابی کردن روند برگزاری حج، گفت: شروع زودهنگام برنامه‌ریزی حج تمتع نقش مهمی در این موفقیت داشت.
وی ادامه داد: با مصوبه‌ای که شورای هماهنگی بعثه ابلاغ کرده‌اند، نگاه ما این است که همین حج در سال 94 هم تکرار شود البته با ارتقای طیح کیفی خدمات در تمامی سطوح اما با همین زمان‌بندی. یعنی امروز می‌دانیم که در حج سال آینده چه تعداد سهمیه داریم، چه اولویت‌هایی باید اعلام شود و شروع اعزام‌های حج از چه زمانی خواهد بود.
ثبت‌نام حج تمتع سال 94 از 17 ربیع‌الاول سال جاری
اوحدی اعلام کرد: ثبت‌نام حج تمتع سال 94 از 17 ربیع‌الاول سال جاری یعنی هفته اول آذر ماه مصادف با ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) آغاز می‌شود و مقرر شد که این تاریخ به عنوان تاریخ ثبت‌نام زائران حج  ثبت‌ شود.
وی حوزه آموزش و اطلاع‌رسانی را از ویژگی‌های حج سال جاری دانست و گفت: همه اینها باعث شد زائر با یک دید باز و آگاهی نسبت به شرایط موجود در حج حاضر شود چرا که ما می‌توانیم از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی زمینه‌ای را فراهم کنیم که توقعات زائر در یک بستر مناسب قرار گیرد.
رئیس سازمان حج و زیارت به برگزاری دو دعای کمیل در اوج شکوه در مدینه منوره نیز اشاره و عنوان کرد: مراسم برائت از مشرکان یکی از بهترین مراسم‌های سال‌های اخیر بود که در کنار همه اینها بخش پزشکی حج و زیارت هم خدمات بسیار خوبی ارائه کرد.
اولین پرواز بازگشت حجاج روز پنج‌شنبه 17 مهر ماه
اوحدی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان بازگشت حجاج، گفت: اولین پرواز بازگشت حجاج روز پنج‌شنبه 17 مهر ماه ساعت 12 ظهر از فرودگاه جده به فرودگاه امام خمینی (ره) خواهد بود و از روز جمعه نیز تعداد پروازها به روزی شش پرواز و بعد به روزی هفت پرواز می‌رسد.
وی ادامه داد: اولین پرواز مدینه بعد نیز روز 23 مهر ماه از فرودگاه مدینه به مقصد پروازی تهران خواهد بود. آخرین پرواز حجاج ایرانی نیز روز ششم آبان ماه از مدینه به سوی ایران صورت می‌گیرد و برنامه‌های پروازی نیز در سایت سازمان حج و زیارت قرار داده شده که هیچ تغییری در ساعات پروازها صورت نگرفته است.
زائران بارشان را خود از فرودگاه امام خمینی (ره) تحویل می‌گیرند
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص نحوه حمل بار زائران گفت: نگاه این بود که بار زائر از طریق پست به درب منازل ارسال شود که آخرین کارشناسی‌ها نشان داد این مسئله ممکن است آسیب‌هایی را داشته باشد لذا مقرر شد زائران بارشان را همراه با خودشان از فرودگاه امام تحویل بگیرند.
وی از همه استقبال کنندگان زائران درخواست کرد همانطور که در هنگام بدرقه زائران در فرودگاه امام حضور پیدا نکردند به دلیل محدودیت‌هایی که در این فرودگاه وجود دارد در هنگام استقبال هم تا جایی که می‌توانند از حضور در فرودگاه امام خودداری کنند.
اکثر قریب به اتفاق برنامه فرهنگی حج 93 به شکل مطلوبی محقق شد
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه «با توجه به شعار حج امسال «معنویت، خودباوری، اتحاد اسلامی» تا چه حد موفق به تحقق ابعاد مختلف این شعار در حج سال جاری شده‌اید؟» گفت: اکثر قریب به اتفاق آنچه در برنامه فرهنگی حج 93 مطرح کرده‌ بودیم به شکل مطلوبی محقق شد.
وی ادامه داد: برگزاری دو مراسم بسیار منظم دعای کمیل، برگزاری باشکوه دعای عرفه که به دلیل مصادف شدن روز عرفه با جمعه هم در کاروان بعثه و هم در بقیه کاروان‌ها دعای کمیل برگزار شد و برگزاری دعای کمیل و دعای ندبه در آخرین جمعه‌ای که زائران ایرانی در مدینه بودند از برنامه‌های بسیار موفق فرهنگی بعثه بود.
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در خصوص برگزاری همایش‌های بعثه نیز گفت: برنامه همایش‌ها نیز دقیقاً آنچه مد نظر بود عملیاتی شد. همایش اهل بیت(ع) و منزلت زن را در مدینه و همایشی با حضور زائران و روحانیان اهل سنت در مدینه داشتیم و همایشی نیز برادران اهل سنت در مکه با جمعیتی بالای هزار نفر برگزار کردند که بسیار موفق بود.
برگزاری همایش قدس و تقریب مذاهب اسلامی با حضور نمایندگان حماس و جهاد اسلامی
وی ادامه داد: همایش یاوران حجاج نیز باشکوه برگزار شد و در حوزه همایش‌های بین‌المللی نیز همایش قدس و تقریب مذاهب اسلامی را برگزار کردیم که نسبت به سال گذشته با جمعیت بیشتر و حضور سخنران‌های مهم از جمله نمایندگان جهاد اسلامی فلسطین و حماس نمایندگانشان محقق شد.
تجلیل از خانواده‌‌های معظم شهدا، برگزاری جلساتی با ایرانیان خارج از کشور، برگزاری جلسات انس و معرفت با حضور دو سخنران برجسته کشور یعنی دکتر رفیعی و راشد یزدی از دیگر برنامه‌هایی بود که قاضی‌عسکر از برگزاری انها خبر داد.
وی دلیل برگزرای موفق برنامه‌ها را تفاهم موجود بین سازمان حج و زیارت و بعثه دانست و گفت: دیدارهایی با اصحاب رسانه داشتیم، قاریان اعزامی و گروه تواشیع نیز برنامه‌های خوبی را اجرا کردند که اگر مجموعه این فعالیت‌های فرهنگی را لحاظ کنیم درصد بسیار بالایی از شعار حج محقق شده است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به مطرح کردن بحث معنویت در حج توسط بعثه نیز اشاره و اذعان کرد: هدف از مطرح کردن بحث معنویت این بود که زائران بیشتر گرایش معنوی در حج داشته باشد که حضور گسترده زائران در نمازهای جماعت، حضور گسترده زائران ایرانی تا نیمه‌های شب  در مسجد‌الحرام و مسجدالنبی و مشاهده اکثر زائران ایرانی در جال قرائت قران نشان دهنده موفقیت این هدف بوده است.
دستگیری منجر به نگه‌داری و زندان اصلاً نداشتیم
وی ادامه داد: تخلفاتی که احیاناً در گذشته با آنها مواجه بودیم در حج جاری به صفر رسیده و دستگیری منجر به نگهداری و زندان زائر اصلاً نداشتیم و حساسیت‌های کشور میزبان را زائران رعایت می‌کردند و معلوم می‌شود آموزش‌های پیش از سفر اثر خود را گذاشته است.
اوحدی نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه «مهم‌ترین دست‌آورد نشست‌های شما با مسئولان حج عربستان به ویژه در خصوص عمره سال جاری چیست؟ آیا شاهد افزایش تعداد عمره‌گزاران در سال جاری خواهیم بود؟» گفت: دو ملاقات با مقامات ارشد وزارت حج عربستان صورت گرفت که موضوع عمره و برنامه‌ریزی عمره 93 ـ 94 مطرح شد.
وی ادامه داد: با توجه به برخی از برخوردهای سلیقه‌ای و محدودیت‌هایی که در اواخر عمره گذشته با آن مواجه شده بودیم با مقامات عربستانی طرح موضوع شد و مسئولان قول دادند که مشکلات برطرف شود.
شرط ما برای افزایش عمره‌گزاران استیفای حقوق زائران است
اوحدی تصریح کرد: شرط ما برای افزایش عمره‌گزاران در عمره 93 ـ94 فراهم شدن بستر مناسب برای ارائه خدمات و استیفای حقوق زائران است که اگر این بسترها فراهم باشد سازمان با تجربه خوبی که سال گذشته داشت و بالاترین عدد عمره‌گزار را در جهان اسلام به عربستان اعزام کرد(اعزام 830 هزار نفر) می‌تواند تعداد زائران را تا یک میلیون نفر افزایش دهد.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: اما اگر این بستر فراهم نباشد، تجدید نظر جدی در عدد عمره‌گزاران خواهیم داشت، اما فضای حج تمتع امسال و مجموع برخوردهای وزارت حج عربستان بیانگر این است که مجموعه دست‌اندرکار خدمات عمره و حج به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید تجدید نظر جدی در رفتارشان با زائر ایرانی داشته باشند که امیدواریم همین اتفاق هم بیفتد.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین