عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
زائری در افتتاحیه همایش باران غدیر عنوان کرد؛
دبیر پنجمین دوره همایش باران غدیر با بیان اینکه امام علی(ع) می‌تواند نقطه واحد عدالت و حکومت جهانی باشد گفت: تمام ویژگی‌های این امام همام سبب می‌شود تا انسانها از ادیان مختلف در کنار هم قرار گیرند.
عقیق:افتتاحیه پنجمین دوره همایش باران غدیر با حضور مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری دبیر این دوره همایش و جمعی از اهالی ادب، هنر و اندیشه عصر امروز 15 مهرماه در حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به افراد مختلف در دیگر ادیان که در زمینه معرفت اهل‌بیت(ع) مطالعه و تحقیق کرده‌اند گفت: ما در ایران شاید تنها با افرادی مانند جورج جرداق که آثاری درباره اهل‌بیت و امام علی(ع) نوشته‌اند آشنا باشیم اما نمی‌دانیم که افراد دیگری هم هستند که در این دنیا در زمینه سیره اهل‌بیت، پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم مطالعه و تحقیق کردند که از آن جمله می‌توان به خالق داستان گالیور اشاره کرد. این رویه در مناطقی مانند خاورمیانه، اردن و فلسطین در دهه اخیر رشد بیشتری یافته است به عنوان نمونه کسی مانند سلیمان، کتانی 9 کتاب از پیامبر تا امام کاظم(ع) را می‌نویسد اما عمرش کفاف نمی‌دهد که ادامه دهد. علاوه بر آن جورج جرداق لبنانی نیز کتابی با عنوان امام علی، صدای عدالت انسانی را نیز به انسانها هدیه می‌دهد. همه این افراد فعالیت‌ می‌کنند اما ناشناخته‌اند.

وی با اشاره به چرایی برگزاری همایش باران غدیر گفت: در روز غدیر پس از نزول آن آیه شریفه پیامبر اکرم(ص) به حسان بن ثابت گفتند که برای این واقعه شعر بگو این کار پیامبر نشان از آن داشت که باید واقعه غدیر را در قالب‌های هنری بیان کرد.

زائری ادامه داد: همایش باران غدیر تاثیرات ویژه‌ای در داخل و خارج از کشور داشته دانشجویان مشتاق شده بودند تا در این زمینه پایان‌نامه بنویسند و حتی نویسندگان جدیدتری وارد این عرصه شدند وقتی امروز دانشمندان براثر جهانی شدن تاکید دارند و می‌گویند که بشر امروز به دنبال عدالت و حکومت جهانی است ما می‌توانیم از عدالت و شخصیت امیرالمومنین به عنوان نقطه واحد در میانه ادیان مختلف نگاه کنیم. این نکته را حتی افراد مختلف از دیگر ادیان نیز تاکید دارند که امام علی فقط برای مسلمانان و شیعیان نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه دیگر سخنران این همایش بود.

وی با بیان اینکه عید غدیر عید اتمام نعمت الهی است گفت: بعد از ایه شریفه‌ای که در آن روز نازل شد پیامبر اکرم تکبیر فرمودند و گفتند که نبوت تمام شده است امام صادق(ع) نیز تعبیر خوبی از این روز دارند و می‌فرمایند که در روز غدیر خداوند برای حفظ دین شخصی را با تمام ویژگی‌ها منصوب کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای رشد کیفی همایش باران غدیر گفت: به نظرم می‌رسد که بهتر است در اشعار شعرا، ادبا و هنرمندان آنچه را که از زبان پیامبر(ص) درباره امام علی (ع) نقل شده است محور قرار گیرد. چراا که به قول خود پیامبر هیچ کس به اندازه ایشان امام علی(ع) را نشناخته است. پیامبر اکرم بارها در احادیث خود به ویژگی‌های متعدد امام علی اشاره کردند که این ویژگی‌ها در منابع اهل سنت نیز قابل رویت است. از جمله این موارد این است که ایشان فرمودند قرآن و علی(ع) از هم جدا شدنی نیستند.

وی در ادامه با اشاره به پیامی که رهبر معظم انقلاب برای حجاج خانه خدا در سال جاری ابلاغ کرده‌اند افزود: دیگر موضوعات را نیز می‌توان از پیام‌های اینچنینی دریافت کرد به عنوان مثال بارها بر وحدت مسلمانان تاکید شده است. همچنین معرفی اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی، بیان تفاوت این دو مقوله و مطرح کردن موضوع فلسطین به عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند مدنظر هنرمندان قرار گیرد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین