عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
آیت‌الله حسینی بوشهری:
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه امام حسین (ع) تکلیف‌مدار بودند گفت: تنها چیزی که برای ائمه علیهم السلام تعیین کننده بود تکلیف مداری بود و هر کدام از ائمه متناسب با زمان و موقعیت های اجتماعی خود تصمیم گرفته و بر اساس آن عمل کرده است.

عقیق: آیت الله حسینی بوشهری شب گذشته درجمع علما، طلاب واقشار مختلف مردم کردستان با اشاره به پیام های عاشورا اظهار داشت: یکی از بحث هایی که دررابطه با عاشورا می تواند در زندگی روز مره مردم تاثیر گذار باشد پیام های عاشورا است.

وی افزود: وقتی از افرادی که در جوامع مختلف زندگی می‌کنند و حتی باور های اعتقادی ما را هم ندارند، از رمز و راز پیروزی آنها سوال می‌کنیم پاسخ می‌دهند که از عاشورای حسینی درس و پیام گرفته‌اند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور یکی از پیام های روشن عاشورا را تکلیف مداری و مسئولیت پذیری عنوان کرد و بیان داشت: معنی «تکلیف مداری» این است که در تمام کارهای فردی و اجتماعی، آنچه برای افراد ملاک است عمل به وظیفه است وآنچه را که معتقد است و باور دارد وظیفه خود می داند، خواه مورد پسند قلبی او باشد و یا اینکه جامعه آن را نپسندد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آنچه برای انسان «تکلیف مدار» مطرح است، این است که در این ظرفیت زمانی و شرایط مکانی به تکلیف خود عمل کند اظهار داشت: وقتی به زندگی امامان (ع)نگاه می کنیم به ظاهر، تفاوتهایی در زندگی و موضع  گیری های آنها مشاهده می شود.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد:امامی، حکومت تشکیل می دهد، امامی دیگر، به ظاهر صلح  و یا قیام می کند و یا با دعا و راز و نیاز با جامعه سخن می گوید و امامی دیگر نیز کرسی درس وبحث و حوزه علمیه تشکیل می دهد و امامی هم ولایت عهدی را می‌پذیرد ولی تنها چیزی که برای ائمه (ع)تعیین کننده بود تکلیف مداری بود که همه آنها یک خروجی دارد و آن اینکه هر امام متناسب با زمان و موقعیت های اجتماعی  خود تصمیم گرفته و بر اساس آن عمل کرده است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که سرور و سالار شهیدان(ع) در دوران معاویه دست به شمشیر و قیام نمی زند ادامه داد: چون پیام و سخن روشن آن حضرت این است که امام حسن مجتبی(ع) امام من است و من به عنوان پیرو وظیفه دارم تحت فرمان ایشان باقی بمانم و آنچه آن حضرت صلاح جامعه می داند،من براساس آن باید به وظیفه خود عمل کنم.

وی با بیان این که رابطه امام و ماموم و رابطه حاکم با رعیت برای امام حسین (ع) مطرح بود گفت:آن امام در عصر حاکم اسلامی و عصر کسی که حاکمیت جامعه اسلامی را عهده دار است، وظیفه خود می‌داند که بر اساس دستورات حاکم اسلامی پایبند به تبعیت از امام خود باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که اصل «تکلیف مداری» به عنوان برنامه روشن در زندگی پیامبر (ص)و ائمه (ع)به زیبایی وجود داشت ادامه داد: وقتی در آغاز بعثت، پیامبر اسلام (ص)سراغ قبایل مختلف رفت و آنها را دعوت به اسلام کرد، گفتند بیا قرار داد امضا کنیم که بعد از شما مقام پیامبری  به ما برسد اما  چون که وظیفه پیامبر تکلیف الهی است نپذیرفتند.

وی اضافه کرد: متاسفانه  سیاستمدارانی که دین ندارند و تکلیف مدار نیستند در چنین شرایطی می گویند برای پیشرفت اهداف خود باید تفاهم نامه امضا کنیم و بعد از ما هرچه می خواهد بشود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که پیامبر(ص) از در سیاست بازی وارد نمی شود و با جامعه، شفاف سخن می گوید گفت: کسانی که از تکلیف مداری شانه خالی می کنند و از مسئولیت گریزان می شوند سراغ توجیه گناه خود می روند و این افراد نزد خداوند جایی ندارند.

مدیر حوزه های علمیه با این بیان اینکه کسانی که می خواهند کار غلط خود را توجیه کنند می گویند اگر خدا می خواست ما مشرک نمی شدیم، بیان داشت: منافقین به جای مسئولیت پذیری و تعهد در مقابل رسول خدا دست به حیله زدند و اقدام به ساختن مسجد کردند که در این حال آیه نازل شد و خداوند با افشا گری پرده از چهره منافقین برداشت .

وی در ادامه افزود: کار شایسته، کاری  است که هم حسن فعلی و هم حسن فاعلی داشته باشد؛گاهی ممکن است کار خوب باشد اما با نیت خوب شکل نگرفته باشد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علیمه قم با بیان این که گاهی توجیه کارها، امنیتی است ادامه داد: هارون الرشید در کنار قبر پیامبر اسلام(ص) می گوید که «یا رسول الله چون موسی ابن جعفر (ع) می‌خواهد در جامعه ایجاد تشتت کند و فضای جامعه را نا امن نماید می خواهم او را زندانی کنم؛ هارون در واقع گناه را با توجیه شستشو می دهند و خود را تبرئه می کند.

وی با بیان این که جامعه اسلامی ما تکلیف مدار است و انقلاب ما بر اساس تکلیف به پیروزی رسید اظهار داشت:آن روزی که به امام (ره)گفتند که باید خاک عراق را ترک کنید نگفت پس درس و بحثم را ادامه می دهم بلکه بر اساس تکلیف مداری گفتند: از این فرودگاه به فرودگاه دیگری می روم تا پیامم را به ملت ایران  برسانم.


منبع: خبرگزاری حوزه

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین