عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۳۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
نشست‌ ادبیات کودک و تربیت دینی/
تقی متقی گفت: ورود شاعران کودک و نوجوان به مسایل دینی و قلم زدن درباره‌ معصومان رشد زیادی داشته است اما متاسفانه کارهای خوب و قابل قبول هنوز کم پیدا می‌شود.
قیق: سومین نشست از سلسله‌ نشست‌های ادبیات کودک تربیت دینی با حضور شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان و با سخنرانی تقی متقی برگزار شد.

در این نشست تخصصی که به همت معاونت فرهنگی و ارتباطات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و با مشارکت حوزه هنری استان قم انجام پذیرفت، تقی متقی درباره شیوه‌های آفرینش ادبی با مضمون زندگی معصومان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

متقی در ابتدای جلسه با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما هنوز در مرحله‌‌ی آزمون و خطا به سر می‌برد و سابقه‌ای کمتر از نیم قرن دارد، ورود به عرصه‌های پژوهشی و برگزاری نشست‌های تخصصی را امری ضروری برای پیشرفت و ارتقای این حوزه مهم و حساس ادبی دانست.

وی افزود: ورود شاعران کودک و نوجوان به مسایل دینی و قلم زدن درباره‌ معصومین رشد زیادی داشته است اما متاسفانه کارهای خوب و قابل قبول هنوز کم پیدا می‌شود و جای تاسف است که خیلی وقت‌ها کارهایی در حوزه شعر و دستان منتشر می‌شود که در بدیهیات و نکات ابتدایی اشکال دارد و این موارد آسیب‌هایی را به همراه می‌آورند که ضربه‌ی بیشتری به تربیت کودکان وارد می‌کنند.

متقی در ادامه با دسته‌بندی خواسته‌ها و روحیات کودکان براساس روانشناسی رشد، اظهار داشت: گروه‌های سنی 6 تا 8 سال و 9 تا 12 سال را آماده‌ترین گروه سنی برای پذیرش اصول اخلاقی و داستان‌های اعتقادی به همراه شناخت الگوهای شخصیتی همچون پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام است زیرا در این سن است که آن‌ها باورهای کلیدی و اصول عقاید را می‌آموزند و به نوعی وارد مرحله‌ی استدلال و برای مناسک مذهبی نیز آماده می‌شوند.

سخنران سومین نشست ادبیات کودک و تربیت دینی در پایان سخنانش لازمه‌ی تولید یک اثر مذهبی خوب و قابل قبول درباره‌ی زندگی معصومین علیهم السلام را در رعایت چهار مرحله معرفی کرد و گفت: داشتن سندیّت صحیح و استفاده از داستان‌ها و روایت‌های منابع معتبر دینی برای داشتن پشتوانه‌ی علمی و پرهیز از تحریف، انتخاب سوژه‌ی مناسب و جذاب، بهره‌گیری از مضامین قابل فهم و متناسب با گروه‌های سنی مختلف و انتخاب زبان نوشتاری ساده و شفاف برای مخاطب هدف ویژگی‌هایی است که یک کتاب درباره زندگی معصومان را خوب و قابل قبول می‌کند.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین