عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
جامعه و دولت کریمه مهدوی به شدت خدامحور است، نه انسان محور، جامعه مهدوی، برخلاف جامعه مدنی، مملو و لبریز از خداست و . . .

عقیق: آرزوی قرار گرفتن در شمار مهدی یاوران، تمنایی است که تمام پیامبران، امامان و خوبان جهان خواهانش بوده اند. از این رو یکی از مهم ترین وظایف پدران و مادران مهدوی این است که ویژگی های مهدی یاوران را بازنشاسند و در مسیر نهادینه سازی این ویژگی‌ها در متن خانواده همت گمارند. اینک 14 ویژگی بنیادین مهدی یاوران را بر می شماریم تا ملاک و معیاری قوی درتربیت مهدوی فرزندان باشد: 

1. مهدی یاوران، خداشناس و خدامحور

مردانی که خدا را آنچنان‌که باید، شناخته اند و هم ایشانند یاوران مهدی(عج) در آخرالزمان.(1)

جامعه و دولت کریمة مهدوی به شدت خدامحور (تئوئیسم) است، نه انسان محور (اومانیسم). جامعه مهدوی، برخلاف جامعه مدنی، مملو و لبریز از خداست.

جامعة مدنی به شدت انسان محور است. در چنین جامعه ای، خدا و دین او غایب است و فقط رأی و نظر مردم مقدس شمرده می¬شود، در حالی که در جامعة مهدوی، خواست و رأی انسان، تابعی از خواست و رأی خداست.

بدین سان، جامعه مهدوی در تقابلی آشکار با جامعه مدنی قرار می گیرد و تمام بنیان های آن را در هم می ریزد؛ (2) چنانچه امیرالمؤمنین علی علیه السلامدر وصف دولت کریمه مهدوی چنین فرموده اند: 
هواپرستی را به خداپرستی بازگرداند، پس از آنکه خداپرستی را به هواپرستی بازگردانده باشند. (3)

آری، بالاترین ویژگی دولت کریمه مهدوی و یاوران و دولتمردان آن خداشناسی و خدامحوری است. از این رو بنیادی ترین ویژگی یک خانوادۀ مهدوی و فرزندان تربیت شده در فرآیند تربیت مهدوی نیز "خداشناسی"، "خدامحوری" و "موحدپروری" است.

 

پی نوشت:
1 . امیرالمؤمنین علی7: «رِجالٌ عَرَفُوا اللهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَ هُم أنصارُ المَهدىِّ فِى آخِرِالزَّمانِ» اربلی، کشف الغمه، ج2، ص478؛ صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ص611. 
2 . ر.ک: نرم افزار مجموعه سخنرانی های دکتر حسن عباسی، عنوان جامعة مهدوی. 
3 . امام علی7: "یَعطِفُ الهَوی عَلَی الهُدی إذا عَطَفُوا الهُدی عَلَی الهَوی" سید رضی، نهج البلاغه، ص195، خطبة 138؛ آمدی، غررالحکم، ص94.

منبع: خانواده و تربیت مهدوی، آقاتهرانی، حیدری کاشانی


منبع: خبرگزاری شبستان

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین