عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۸
حجت الاسلام سلیمیان؛
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مهدویت بروز و ظهور همه آرمان های پیامبران است، گفت: مهدویت یعنی برپایی حجی با وسعت همه انسان ها در تمامی کره زمین برای اتصال به کمال.
عقیق: حجت الاسلام خدامراد سلیمیان در گفت و گویی با اشاره به آیات و روایات پیرامون حج، گفت: حج یکی از مناسکی است که در یک مکان خاص با شرایط و احکام خاص انجام می گیرد، در این اتفاق بعضی از زمان ها و مکان ها قداست پیدا کرده و توجه به آنها در منظومه معارف حج مهم است.

وی مسجد الحرام و کعبه را دارای نقش اساسی و محوری در مناسک حج دانست و بیان داشت: توجه به مناسک حج بدون توجه به کعبه در این راستا توجهی ناقص است، کعبه با توجه به آیات و روایات نخستین مکانی است که بنا شده و مایه برکت و هدایت انسان هاست.

حجت الاسلام سلیمیان خاطرنشان کرد: قرآن وقتی سخن از مقدس ترین مکان می کند، از کعبه یاد کرده و تاکید می کند که کعبه علاوه بر برکت خواستگاه هدایت جهانیان است.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه بسیاری از پیامبران نسبتی روشن و ملموس با کعبه دارند، اظهارداشت: با توجه به اینکه بعثت بسیاری از پیامبران در این مکان بوده است، پیامبران بزرگ به بنا و تعمیر و اصلاح آن پرداختند. همچنین مهمترین مکانی است که در کانون توجه پیامبران در مطرح کردن رسالتشان بوده است.

وی با بیان اینکه حج با محوریت طواف خانه خدا، انسان را به حقایق بزرگی رهنمون می سازد، تصریح کرد: کعبه مهمترین محور عبادت همگانی خداست، نماد جامع و مشخصی برای گروه بزرگ انسانی که در آن گروه، هیچ تبعیضی میان انسان ها نیست، با یک لباس واحد و در مسیر مشخصی برای اجرای یک دستور العمل خاص با هدف رسیدن به قرب، کمال و لقای الهی حرکت می کنند.

حجت الاسلام سلیمیان با اشاره به معنای حج، گفت: حج به معنای قصد است. نه قصد عادی، بلکه قصد برای یک هدف و برنامه بزرگ. حرکت از خود به سوی خدا باحضور در خانه خدا بدون همراه داشتن هیچ نشانه ای از دنیا. با لباسی عاری از هرگونه رنگ در کمال تواضع. گشتن در مداری خاص با ذکری خاص و همگانی. با الفاظی خاص و مشترک.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و اندیشه اسلامی با بیان اینکه حاجیان هرگز در مدار بندگی قرار نخواهند گرفت، مگر با اراده خداوند متعال، اظهارداشت: تشبیه حرکت انسان حول محور کعبه مانند اقماری است که حول خورشید در منظومه شمسی با یک مدار مشخص می گردند. با این تفاوت که سیارات اراده ندارند ولی انسان ها با اراده حرکت می کنند. نه گامی کمتر و نه گامی بیشتر و این یعنی عبودیت و اطاعت از خداوند متعال.

وی با بیان اینکه طواف خانه خدا اگرچه سنگ و خاکی بیش نیست. حضور با طهارت و پاک می خواهد، خاطرنشان کرد: پذیرش ما در مهدویت می تواند شبیه حج باشد. از آن جهت که آنجا طواف حول کعبه و اینجا طواف حول ولی و خلیفه خدا بر روی زمین است.

حجت الاسلام سلیمیان ادامه داد: آنجا مردم در یک خط و مسیر حرکت می کنند ولی در مهدویت در مقیاسی جهانی انسان ها با پذیرش دستورات موعود یک اتفاق بزرگ را در تاریخ رقم می زنند، حرکت در مدار اراده آخرین حجت الهی برای عدل، قسط و آرمان بلندی که پیامبر(ص) در سفارشات خود مطرح کرده و اتفاق خواهد افتاد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مهدویت بروز و ظهور همه آرمان های پیامبران نه در منطقه محدود جغرافیایی بلکه در سراسر زمین است، افزود: در واقع مهدویت یعنی برپایی حجی با وسعت همه انسان ها در همه کره زمین که نتیجه آن وصول به کمال برای همه انسان هاست.

وی با بیان اینکه در این حج بزرگ ممکن است که انسان هایی فاصله بگیرند و به طواف آن نیایند، تصریح کرد: اما روایات نشان می دهد که همه انسان ها پس از یک دوران سخت و آزار دهنده که با ظلم و ستم پر شده است، در یک حج جامع برای بشریت شرکت می کنند. در طواف منجی حضور پیدا می کنند و بشریت به کمال خواهند رسید.

 
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین