عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۰۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
حضرت آیت الله سبحانی: آنچه اسلام مطرح کرده،می تواند کیفیت زندگی فردی و اجتماعی باشد

عقیق:  حضرت آیت الله سبحانی در دیدار دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به تغییرات مرحله ای لفظ فرهنگ در کشور طی 100 سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان رضاخان لفظ فرهنگ به مدارس و دبیرستانها و به طور کلی به آموزش و پرورش اطلاق می شد.

او ادامه داد: کمی بعد از آن، فرهنگ به معنای آداب و اخلاق و رسومات آمد در حالیکه فرهنگ معنای سومی دارد و آن اینکه بگوئیم یک مسلمان در عرصه فردی و اجتماعی چگونه باید زندگی کند.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: آنچه اسلام قولا و فعلا در زمینه فرهنگ مطرح کرده است می تواند فرهنگ اسلامی، کیفیت معاشرت و زندگی فردی و اجتماعی باشد.

او با بیان اینکه سوره حجرات در میان سوره های قرآن کریم، سوره اخلاقی است؛ افزود: در این سوره نظام اخلاقی اسلام بیان شده است و مقداری هم در سوره لقمان آمده است.

استاد حوزه علمیه قم به نمونه های دیگر قرآنی هم در زمینه زندگی و فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: از آیات 20 به بعد سوره اسراء یک سلسله آداب و اخلاق اسلامی بیان می شود و افزون بر ان در سوره فرقان هم نمونه هایی یافت می شود. 

او خاطرنشان کرد: اگر در میان اعضای شورای فرهنگ عمومی صاحب قلمی پیدا شود و مجموعه این آیات را که شیوه زندگی اسلامی را بیان می کند به رشته تحریر درآورد، می تواند چشم انداز اسلام را در زندگی فردی و اجتماعی بیان کند.

آیت الله سبحانی با اشاره به آیات دیگری از قرآن کریم به دستور اسلام در زمینه صلا کردن و راه رفتن اشاره کرد و گفت: این دستورات در 14 قرن پیش خیلی دقیق است که در مورد صحبت کردن می گوید با صدای بلند همدیگر را مخاطب قرار ندهید هرچند این مسائل از نظر ما کوچک و جزئی است اما از نظر جامعه شناس خیلی مهم است.

او با اشاره به اینکه اسلام در زمینه زندگی پدر و مادر هم دستوراتی دارد؛ عنوان کرد: الآن غرب در زندگی پدر و مادر رفوزه است در حقیقت پدر و مادر در سیستم غربی به حاشیه رانده شده است تا این حد که گاهی جنازه پدر را برای مبلغی پول می فروشند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر آقایان در رسانه ها و نشریات از این آیات و روایات ضمن انها استفاده کنند، بهتر می توان گفت راه زندگی بشر اسلامی این است اما اگر از سخنان فلان دانشمند غربی استفاده کنید، طرز تفکر خود را بیان می کند در حالیکه منطق اسلام چیزی غیر از این است که اندیشمند یا بشر غربی بیان می کند.

او با تاکید بر اینکه تفکرات غربی سبب پاشیده شدن کانون خانواده ها می شود، افزود: اسلام به هم پیوستگی بشر و مودت او را در نظر دارد و یکی از کارهایی که شورای فرهنگ عمومی می تواند انجام دهد تقویت خانه سالاری است.

آیت الله سبحانی تصریح کرد: رسمی تر کردن خانه سالاری در ایران به این معناست که بانوان بعد از تحصیلات هم خانه سالاری کنند چرا که استقلال اقتصادی بانوان خود یکی از عوامل طلاق و قلّت ازدواج است در حالیکه اگر زندگی زن زیرنظر شوهر باشد و استقلال اقتصادی نداشته باشد همیشه خاضع خواهد بود.

 

منبع:شفقنا

 211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین