عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
امام جماعت مسجد «مسلمین» با اشاره به تاثیر شبانه روزی شدن مساجد در جامعه و در کلان شهری چون تهران، اظهار کرد: تحقق این امر نیازمند امکانات متعددی است اما در هر صورت اجرای این طرح از جمله مواردی است که نیاز جدی جامعه محسوب می شود.
عقیق: حجت الاسلام «عبداللهی»، امام جماعت مسجد «مسلمین»، با اشاره به تاثیر شبانه روزی شدن مساجد در جامعه، اظهار کرد: اصل این طرح به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد دوستی و الفت میان مسجد و مردم به حساب می آید اما باید برنامه ریزی دقیق به لحاظ اجرایی در راستای تحقق این امر صورت پذیرد.

وی ادامه داد: اینکه برای مساجد به ویژه مساجد کلان شهری چون تهران کارکردهای دیگری را تعریف کنیم و علاوه بر کارکرد عبادی مسجد ظرفیت های دیگری را برای مسجد در نظر بگیریم نیازمند ساز و کار مناسبی هستیم که باید از سوی نهادها و مراکز مسئول مد نظر قرار گیرد، به هرحال حضور مسافران متعدد در تهران در ساعات مختلف و مساله اقامه نماز موضوعی است که باید به آن توجه شود.

حجت الاسلام «عبداللهی» افزود: در حال حاضر بسیاری از مساجد ما حتی دفتر برای امام جماعت ندارند و فضای مسجد تنها محدود به مساحتی ناچیز برای اقامه نماز است بنابراین نمی توانیم انتظار داشته باشیم که چنین مسجدی با این امکانات خدمات دیگری را تعریف کند ضمن اینکه مساله امکانات مالی برای تحقق این امر نیز مطرح است.

امام جماعت مسجد«مسلمین» با بیان اینکه باید به جامعه مساجد سامان دهیم، تصریح کرد: فکر می کنم قبل از هر اقدامی باید به تمامی مساجد رسیدگی داشت و بعد از آن مساجد جامع و شاخص در هر منطقه را مشخص و این مساجد را حمایت کرد تا به صورت شبانه روزی باز باشند.

وی گفت: به نظرم طرح شبانه روزی شدن مساجد ابتدا باید به مدت یک سال تا یک سال و نیم به صورت آزمایشی در برخی مساجد به ویژه مساجد جامع یا مساجد بزرگی که امکانات کافی نظیر فضای مناسب، سرویس های بهداشتی مکفی را دارند اجرا شود یا مساجدی که فضایی جدا از مساحت مسجد داشته باشند که در آن صیغه مسجد خوانده نشده باشد در این صورت به مرور این طرح در سطح جامعه جا می افتد.

حجت الاسلام «عبداللهی» ادامه داد: مسجدی که قرار است به صورت شبانه روزی باشد باید اولا خادم دو شیفت داشته باشد، همچنین امام جماعت نیز باید دوشیفتباشد چراکه نمی توان امام جماعت را ثابت در مسجد نگاه داشت به هرحال او نیز برای خود زندگی دارد، حتی اگر یک طبقه از مسجدی را برای زندگی امام جماعت اختصاص دهند باز هم نمی توان انتظار داشت که او در تمامی ساعات در مسجد پاسخگو باشد، امام جماعت هم زندگی دارد.

وی افزود: اگر این طرح جواب داد باید امکانات را تامین کرده و مساجد دیگر را نیز به آن پایه از امکانات برسانند، ما نمی توانیم در شرایطی که برخی مساجد حتی خادم و جای کافی برای اقامه نماز ندارند بیاییم و آن مسجد را شبانه روزی کنیم ضمن اینکه عمدتا فضای مضاعفی در مساجد نیست که بر آن صیغه مسجد خوانده نشده باشد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین