عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۷۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
خاطره‌گویی مدرس قرآن از دوران دفاع مقدس
ابوالقاسمی درباره حضور قرآن و قاریان در جبهه می‌گوید: شگرف‌ترین صحنه‌های عمل به دستورات قرآن در جبهه‌ها متبلور شد، رزمندگان با تلاوت قرآن انرژی مضاعف می‌گرفتند و برای حضور در عملیات‌ها مصمم‌تر می‌شدند، قاریان هم در همین دوران پیشرفت کردند.
عقیق:«محمدرضا ابوالقاسمی» قاری و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگویی با فارس اظهار داشت: جنگ تحمیلی با وجود اینکه از سرعت پیشرفت کشورمان کاست اما دستاوردهای خوبی هم داشت که نباید از آن غافل بود.

حضور حداکثری در جبهه‌ها نشانگر تبعیت از رهبری بود

وی درباره دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس، تصریح کرد: مردم کشورمان در این سال‌ها با اتحاد نشان دادند که به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهند دشمنان در کشور نفوذ کنند. در آن زمان امام خمینی(ره) بهترین مشوق برای ادامه حرکت بودند و همواره تمامی رزمندگان را به حضور در جبهه‌های حق علیه باطل تشویق می‌کردند که حضور حداکثری جوانان کشورمان در جنگ تحمیلی نشانگر اطاعت‌پذیری، محبوبیت و تبعیت از مقام رهبری بود.

شگرف‌ترین صحنه‌های عمل به دستورات قرآن در جبهه‌ها متبلور شد

این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه جنگ تحمیلی سراسر درس برای جوانان بود، خاطر نشان کرد: نباید فراموش کرد که فرهنگ ایثار و شهادت دربردارنده آثار و برکات عظیمی است که به شکل مستقیم و غیرمستقیم جامعه ما را شامل می‌شود چرا که ایثار و شهادت یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگ اسلامی است که جلوه‌های اعجاب‌انگیز آن در طول سال‌های انقلاب و دفاع مقدس به روشنی آشکار شد و شگرف‌ترین صحنه‌های از خود گذشتگی انسان‌ها و عمل به دستورات الهی در آن تبلور یافت.

وی که در عملیات‌های بیت‌المقدس یک و دو حضور داشته است، ادامه داد: من در سال 1361 از طرف بسیج به جبهه اعزام شدم. آن موقع 31 ساله بودم و سه فرزند داشتم. دل کندن از خانواده برایم سخت بود اما با خواندن قرآن آرام می‌شدم. من در همان سال 1361 در مسابقات قرآن هم شرکت کردم و به سفرهای تبلیغی بسیاری رفتم و در قرارگاه و لشکرهای مختلفی تلاوت داشتم که هر کدام از آنها برایم خاطرات زیبایی بود.

ابوالقاسمی افزود: در سفرهای تبلیغی به پادگان سقز و بعد از آن به ژاندارمری بیرجند رفتم و در آنجا هنگام مراسم صبحگاه قرآن می‌خواندم؛ همچنین در کنار رزمندگان تلاوت داشتم که مورد استقبال بسیاری قرار می‌گرفت و حتی برخی افراد می‌گفتند با تلاوت قرآن روحیه بهتری برای مبارزه کسب می‌کنیم و همین امر مرا برای حرکت در این مسیر مصمم‌تر می‌کرد.

بزرگ‌ترین درس زندگی‌ام را در جبهه‌ها آموختم

وی با اشاره به بیان خاطراتی از عملیات‌هایی که در آن حضور داشت، گفت: عملیات بیت‌المقدس نخستین عملیاتی بود که برای انجام آن سپاه و ارتش با هم وارد عمل شدند. در این عملیات پس از اینکه ناهار مختصری در کنار رود کارون خوردیم پیاده به سمت دشمن حرکت کردیم. در این عملیات برخی رزمندگان به شهادت رسیدند. چند روز بعد نیز عملیات دوم آغاز شد تا اینکه در نهایت در عملیات «الی بیت‌المقدس» خرمشهر آزاد شد که البته من توفیق حضور در این عملیات را نداشتم. من در این دو عملیاتی که حضور داشتم از رزمندگان درس‌های بسیاری گرفتم به طوری که می‌توانم بگویم بزرگ‌ترین درس‌های زندگی‌ام را در جبهه‌ها آموختم.

ابوالقاسمی به تأثیر فعالیت‌های قرآنی در جبهه‌ها اشاره و تصریح کرد: با وجود اینکه جنگ ما را از بسیاری امور دور کرد اما خوشبختانه با تدابیر امام خمینی(ره) و حمایت‌های مقام معظم رهبری در امور قرآنی پیشرفت قابل توجهی داشتیم به طوری که حتی در آن زمان فعالیت قرآنی در سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفت و همین امر باعث تربیت فعالان قرآنی بسیاری شد که علاوه بر حضور در جبهه‌ها، به امور قرآنی نیز اهتمام داشتند.

وی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس هفته‌ای است که همیشه باید آن را زنده نگه‌داریم، خاطر نشان کرد: اگر دفاع مقدس نبود ما هم اکنون در چنین موقعیتی قرار نداشتیم. خون شهدا باعث شد که ما در امور قرآنی پایدار باشیم و برای پیشرفت در همه امور که ما را به هدایت الهی سوق می‌دهد، حرکت کنیم.

تلاوت قرآن در جبهه‌ به رزمندگان انرژی مضاعفی می‌داد

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه امور قرآنی و برگزاری جلسات قرآنی هر چند کوتاه موجب می‌شد که رزمندگان با انرژی مضاعفی در عملیات‌ها شرکت کنند، اظهار داشت: اگر ما هم‌اکنون در جهان اسلام حرف اول را می‌زنیم و حتی در امور قرآنی نیز پس از مصر به عنوان برترین کشور شناخته می‌شویم همه به خاطر لطف خدا و تلاش دلسوزان نظام برای رسیدن به نقطه مطلوب در امور قرآنی است. در آغاز جنگ تحمیلی فعالیت‌های قرآنی تازه شکل گرفته بود اما با توجه به وجود ظرفیت‌های بسیار برای فعالیت در عرصه‌های مختلف قرآنی و آمادگی پذیرش معارف الهی، حرکت‌های قرآنی در جبهه‌ها رونق یافت و پس از جنگ تحمیلی نیز با تلاش رهبری پیشرفت چشمگیری در این عرصه داشتیم که باید این دوران را قدر بدانیم و از تجربیات گذشته درس بگیریم.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
0
0
سلام. خدابه ایشون سلامتی و طول عمر بده. خیلی دوستش دارم خیلی.اولین استاد من بعد از پدرم بوده. بهش مدیونم.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین