عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۷۱۳
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
حجت‌الاسلام حسینی گفت: مسابقه بزرگ شعر امام علی (ع) حلقه وصل میان فارسی زبانان جهان خواهد شد و از آنجا که شعر زبان مشترک بیش از 200 میلیون انسان در میان زمین است و با توجه به محبوبیت و جامعه شخصیت حضرت علی (ع) این جشنواره را در این فصل برگزاری می‌کنیم.

عقیق:نشست خبری جایزه بزرگ شعر با موضوع امام علی(ع) با حضور حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی مشاور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ساختمان این معاونت برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسینی ضمن اشاره به اهمیت پرداختن به شعر گفت: شعری یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که رهبری انقلاب نیز در مورد این پدیده اهتمام بسیاری دارند.ایشان شعر را به عنوان یک هنر اصیل ایرانی می‌دانند و از همین رو به آن توجه دارند ملت ایران شاعرترین ملت جهان است. و بنده وقتی به عنوان یک مترجم و شاعر شعر ایران و جهان را مقایسه می‌کنم متوجه تفاوت بسیار زیاد در این سروده‌ها می‌شوم مردم ما با شعر متولد شده‌، با شعر بزرگ می‌شوند و با شعر معامله می‌کنند و این گونه ادبی در زندگی روزانه ما یک نقش جدی دارد و با توجه به این موضوعی برای گسترش شعر فارسی در جهان باید برنامه‌هایی را انجام داد تا شعر به جایگاه اصلی خود بازگردد. متاسفانه بعد از انقلاب و با توجه به این ظرفیت و ذوق سرشاری که در شعرای ما وجود داشت نتوانستیم در شعر به جایگاه درستی دست پیدا کنیم و باید تلاش کنیم که این جایگاه را حفظ کنیم.

وی افزود:‌ یکی از انگیزه‌هایی که می‌تواند موجب تحول شعر فارسی شود برگزاری مسابقات شعر در یک حد قابل قبول است. بر همین اساس طرحی برای برگزاری یک مسابقه آماده شد تا تمام فارسی زبانان جهان بتوانند در این مسابقه شرکت کرده و آثارشان را ارسال کنند. زبان شعر زبان مشترکی بیش از 200 میلیون انسان در روی زمین است این موسسه توسط بنیاد شعر فارسی با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: البته جایزه بزرگی نیز برای این جشن و مسابقه در نظر گرفته شده اما آن را اعلام نمی‌کنم زیرا هنوز به طور کامل با بخش خصوصی وارد مذاکره نشده‌آیم ولی مقداری که برای این جایزه در نظر گرفته شده است از بالاترین جایزه‌های شعر کشور بیشتر است

همچنین باید اضافه کنم در حضور بخش خصوصی در این جشنواره بدون هیچ پیشرفتی بوده و فقط لگو و علامت تجاری این حامیان در پوستر جشنواره استفاده خواهد شد موضوع این جشنواره شعر نیز در مورد شخصیت امام علی است شخصیتی که در میان تمام افراد جهان مورد توجه است و هر شاعری از هر نژاد و ملیتی و با هر خط فکری می‌تواند در این مسابقه شرکت کند. قالب شعری خاصی در این مسابقه لحاظ نشده تا همه سلایق شعری بتوانند در آن شرکت کنند. افتتاحیه این مراسم عید غدیر سال جاری در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد و تا 30 بهمن 93 شعرا فرصت دارند تا آثار خود را ارسال نمایند تا 11 اردیبهشت ماه همزمان با ولادت حضرت علی (ع) اختتامیه این جشنواره در برج میلاد خواهد بود.

حسینی ادامه داد: ستاد اجرایی این جشنواره کار خود را آغاز کرده و داوری‌های این مسابقه نیز در کمال دقت برگزار می‌شود و هر گونه امکان تخلف در انجام داوری‌ها از بین رفته است زیرا داوری‌ها در 4 مرحله برگزار می‌شود که در یک مرحله از این داوری‌ها 10 شاعر با انتخاب شاعران معاصر کشور آثار را داوری خواهند کرد.

حسینی اضافه کرد: انتظار ما این است که بهترین اثر شعر فارسی را بتوانیم به مردم معرفی کنیم و سایتی نیز برای این مسابقه به نام بنیاد شعر راه‌اندازی شده است ما در این مسابقه در نظر داریم تا بتوانیم شهریار شعر سال فارسی را به فارسی زبانان جهان معرفی کنیم و اکنون در حال رایزنی با مراکز مختلف هستیم تا بتوانیم مشکل سربازی شاعر برگزیده و همچنین مشکلات تحصیل در دانشگاه را برای وی برطرف کنیم.

وی ادامه داد: این بزرگترین گردهمایی شعرای فارسی زبان است که با حضور دبیر کل یونسکو در برج میلاد برگزار خواهد شد. تمام نهادهای ادبی کشور در برگزاری این مراسم سهیم هستند و در ستاد اجرایی این مسابقه از دست‌اندرکاران ادبی کشور نیز دعوت به عمل آمده است همچنین شعر برگزیده این مسابقه در دیوار شعر شهر حک خواهد شد. علاوه بر این شعر برگزیده در روی یک نوع سنگی حک خواهد شد و در حرم حضرت علی (ع) نصب می‌شود. تمام سفارت‌خانه‌هایی که در آن کشور افراد فارسی زبان وجود دارد در برگزاری این جشنواره با ما همکاری دارند و حلقه وصل میان فارسی زبانان جهان خواهند بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: اولین قدم اطلاع‌ر سانی این جشنواره امروز برداشته شده و فعالان رسانه‌ای در انعکاس اخبار این جشنواره ما را یاری خواهند کرد.هنر از آنجا که بخشی از فرهنگ است و شعر بارزترین نوع فرهنگ ماست سبب شده که معاونت اجتماعی و فرهنگی وارد این حوزه شود که اگر با  دید خدماتی به شهرداری تهران نگاه کنیم بسیاری از فعالیت‌های امروز شهرداری در حیطه کاری آن نیست ولی از اگر از یک نگاه انسانی بنگریم متوجه می‌شویم که توجه به این موضوع در حوزه فعالیت شهرداری است تمام آحاد شهروندان تهران در این جشنواره حضور خواهند داشت و تصمیم گرفته شد به جای برگزاری این مراسم در سطح تهران بدون هر گونه هزینه اضافی آن را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.

در ادامه این نشست قاسم صرافان که دبیر کمیته داوری این جشنواره نیز است گفت: نوع برگزاری و جوایز در نظر گرفته شده برای این جشنواره به صورت ویژه بوده که تا پیش از این سابقه نداشته است 110 نفر در فرآیند داوری این جشنواره شرکت می‌کنند که ترکیبی از داوران پیشکسوت و جوان داوری آثار را بر عهده دارند که در نهایت یک گروه 14 نفره آثار نهایی را داوری می‌نمایند.

وی به علت حضور شهرداری در این مراسم اشاره کرد و گفت: علت این که چرا شهرداری وارد این برنامه شده این است که می‌خواهیم شعر را وارد زندگی مردم کنیم.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین