عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
پیغمبراکرم (ص) فرمودند: بازار جایگاه سهو و غفلت انسان چون محیط مادیت و محل کسب است و جایی است که انسان به امور دنیایی اشتغال دارد.

عقیق:آیت الله مجتبی شهیدی کلهری مشهور به مجتبی تهرانی استاد مشهور اخلاق و مرجع تقلید و مدرس حوزه های علمیه تهران(مانند مدرسه مروی) بود؛ وی از محضر اساتید بزرگی همچون ادیب نیشابوری، آیت الله بروجردی، آیت الله حکیم، آیت الله گلپایگانی، علامه طباطبایی و... بهره برد.

این مرجع بزرگوار تقلید و استاد بزرگ اخلاق، پس از 40 سال خدمت صادقانه در نشر معارف اسلامی و ترویج مکتب حقه اهل‌بیت عصمت و طهارت، در دی‌ماه سال 1391هـ‌ش؛ دار فانی را وداع گفت؛ در این مجال سعی داریم تا جرعه ای از بیانات ناب اخلاقی ایشان را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

بازار جایگاه سهو و غفلت انسان است

روی عن رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) قال:«اَلسوُقُ دارُ سَهوٍ وَ غَفلَةٍ فَمَن سَبحَ فیها تَسبیحَةً کَتَبَ اللهُ تَعالی بِها اَلفَ اَلفَ حَسَنَةً».

روایتی از پیغمبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم)  منقول است که حضرت فرمودند: بازار جایگاه سهو و غفلت انسان چون محیط مادیت و محل کسب است و جایی است که انسان به امور دنیایی اشتغال دارد و به دنبال این است که امور مادی‌اش را سر و سامان دهد و حواسش به امور مادی است و از نظر درونی، روح و فکر و دلش دنبال پول درآوردن است.

«اَلسوُقُ دارُ سَهوٍ وَ غَفلَةٍ»، بازار خانه سهو و غفلت است؛ «فَمَن سَبحَ فیها تَسبیحَةً»، وقتی انسان در بازار که جایگاه به دست آوردن امور مادی است قرار گرفت، اگر یاد خدا بیافتد و تسبیح خدا کند، مثلاً یک سبحان الله بگوید؛[1] «فَمَن سَبحَ فیها تَسبیحَةً کَتَبَ اللهُ تَعالی بِها اَلفَ اَلفَ حَسَنَةً»، خدا برای این شخص به سبب تسبیح و ذکری که گفته و به یاد خدا افتاده، هزار هزار حسنه می‌نویسد. 

انسان در همه امور باید به یاد خدا باشد

سر این حسنات هم معلوم است؛ جهتش این است که بازار جایگاهی است که نعوذ بالله با یاد شیطان متناسب است؛ اما چون این شخص دلبستگی‌اش به خداوند است نه به مادیت و در آن منطقه و محیط که انسان باید حواسش معمولاً جمع مادیت باشد، این شخص به یاد خدا است و این عند الله از نظر ارزشی، خیلی ارزنده است.

لذا خدا برای یک تسبیح هزار هزار حسنه می‌نویسد؛ پس انسان در همه امور باید به یاد خدا باشد؛ این را بدانید! این حالت غیر از اینکه ارزش معنوی دارد، ارزش مادی هم دارد؛ پس اثر یاد خدا تنها این نیست که خدا حسنه بدهد، از نظر مادی هم مؤثر است و خداوند به کسب او برکت می‌دهد که الآن نمی‌خواهم وارد بحث آن شوم.

 

پی‌نوشت‌ها:

1. البته آنچه مهم است یاد خدا است و اینجا حضرت یاد خدا را در قالب تسبیح فرموده‌اند.

 منبع:دانشجو

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین