عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۶۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
یکی از اموری که پیوسته در دین مبین اسلام و گفتار ائمه اطهار(عَلیه السَلام) بر آن تاکید شده است، تربیت فرزندان می باشد به نحوی که این تربیت از لحظه بوجود آمدن فرزند در رحم مادر آغاز می گردد که بی شک مهمترین جنبه تربیتی آن ارتزاق کودک در این دوره می باشد.

عقیق:اگر در روایات اسلامی تاکید شده که خوردن غذاي حرام ولواندك در نطفه تاثیر سوء دارد به همین جهت است. لذا بزرگان علم تربیت گفته اند: تربیت قبل از تولد شروع می شود و چنانچه این امر مورد عدم توجه قرار گیرد آثار سویی را در پی دارد.

در این باره آمده است روزی ملامحمدتقی مجلسی از علماي بزرگ اسلام است. وي در تربیت فرزندش اهتمام فراوان داشت و نسبت به حرام و حلال، دقت فراوان نشان می داد تا مبادا گوشت و پوست فرزندش با مال حرام رشدکند. محمدباقر, فرزند ملامحمدتقی , کمی بازیگوش بود .شبی پدر براي نماز  و عبادت به مسجد جامع اصفهان رفت . آن کودك نیز همراه پدر بود. محمدباقر در حیاط مسجد ماند و به بازیگوشی پرداخت. وي مشک پر از آبی را که در گوشه حیاط مسجد قرار داشت با سوزن سوراخ کرد و آب آن را به زمین ریخت.

با تمام شدن نماز، وقتی پدر از مسجد بیرون آمد، با دیدن این صحنه ، ناراحت شد و دست فرزند را گرفت و به سوي منزل رهسپار گردید و پس از رسیدن به منزل رو به همسرش نموده و گفت: می دانید که من در تربیت فرزندم دقت بسیار داشته ام. امروز عملی از او دیدم که مرا به فکر واداشت. با این که در مورد غذایش دقت کرده ام که از راه حلال به دست بیاید، نمی دانم به چه دلیل دست به این عمل زشت زده است. حال بگو چه کرده اي که فرزندمان چنین کاري را مرتکب شده است. همسر ملامحمدتقی کمی فکر کرد و عاقبت گفت :راستش هنگامی که محمدباقر رادر رحم داشتم،  یک بار وقتی به خانه همسایه رفتم، درخت اناري که درخانه شان بود، توجه مراجلب کرد. سوزنی را در یکی از انارها فروبردم و مقداري از آب آن را چشیدم. پس پایان سخنان، ملامحمدتقی مجلسی با شنیدن سخن همسرش آهی کشید و به راز مطلب پی برد.

 

پی نوشت ها:

1-حسین مظاهري. خانواده در اسلام: 161.

2-مرتضی بذرافشان. صد حکایت تربیتی: 11-12.

منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین