عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
توصیه های سلوکی آیت الله خوشوقت
جوانانی كه ازدواج نكرده اند سه روز روزه در هر ماه را ترك نكنند وسوسه های شیطان تناوبی است در وسوسه اول اگر مغلوب شدی در وسوسه بعدی حتماً شكست می خوری واگر زمین نخوردی براحتی وسوسه بعدی دفع میشود.
عقیق: آیت الله خوشوقت، استاد اخلاق و از شاگردان علامه طباطبایی، سالها در هدایت و راهنمایی سالکان الهی کوشید و به حق تاثیر این عارف بزرگ انکار ناشدنی است.

گزیده ای از بیانات ایشان را بخوانید؛

شكر خدای تعالی سه قسم است: عملاً(یعنی انجام واجب وترك حرام) زبانا و  قلباً(بدانیم كه نعمتها از اوست) یعنی سه پایه شكر ! همواره باید شكر بگوییم و این را در نظر داشته باشیم كه خدا همین قلیل شكر ما را بشرطی قبول می فرماید كه در نظرمان قصد در شكر همواره باشد.چون ما وقتی شكر می كنیم نعمت اضافه می دهد و این خود شكر می خواهد،علاوه بر این شكر با اعضای بدن است و این شكر می خواهد و... یعنی همواره ما عقبیم در شكر خدای تعالی. از طرفی اگر كسی اعتراف به عجز خود در شكر خداوند كند، به واقعیت نزدیكتر از كسی است كه می خواهد نعمتها را دانه دانه شكر كند.

 جلب محبت مردم

-جلب محبت مردم نصف عقل است.در غیر دایره واجب و حرام باید با كمك عقل طوری برخورد وزندگی كرد كه محبتشان جلب شود و آرزو كنند باز هم با شما برخورد داشته باشند.

-این خیلی خوب است واثرهای دنیایی و آخرتی بسیار دارد.در خانواده هم باید طبق دستورات اسلام عمل كرد با زن وبچه. با بچه باید با رفاقت برخورد كرد و با دعوا و فحش و زدن تاثیر حرف از بین می رود و كلاً عقل درغیر واجب و حرام كاربرد دارد در داخل دایره آن چون آنجا عقل كاری نیست و خداوند می دانسته وآنجا حكم صادر كرده است.

 حفظ زبان

قال رسول الله(ص):واحفظوا السنتكم... در یك كلام زبان باعث سوراخ كردن كیسه اعمال است.هر چه اعضاء زحمت می كشند و جمع میشود یك حركت زبان كیسه را سوراخ می كند(اشاره به حدیث گفتگوی اعضاء با زبان)

حضرت امیر(ع)فرمودند:هیچ عملی بدون تقوا مفید نیست و تقوا هم بدون حفظ زبان مفید نخواهد بود لذا خداوند در خاكریز برای زبان قرار داده است لبها و دندانها!اگر در برابر زن و فرزند غضبناك شدید باید از مهلكه خارج شوید و گرنه قطعاً زمین خواهید خورد.

ملاک در تند و کند رفتن

-ملاک در تند و کند رفتن سلامت بدن است. اگر بدن از دست برود دیگر هیچ کار نمی تواند بکند و اینکه آرام و پیوسته برود و ۷۰-۸۰ سال عمر کند بهتر است تا اینکه زود برسد و تا آخر از کار بیفتد یعنی دلش درد بگیرد، سرش درد کند، رنگش زرد شود، نباید بدن ضرر ببیند.

ظرفیت

اینطور نیست که ظرفیتهای همه ثابت و به یک اندازه مشخص باشد. انجام عمل خیر ظرفیت خیر آدم را زیاد می کند کسی که ظرفیتش بزرگ است چیز گیرش می آید.انجام عمل شر ظرفیت شر آدم را زیاد می کند.

 دنیا، تفریح مومن

 -آدم عقل دارد، بعضی راه دنیا را انتخاب می کنند، بعضی هم راه بندگی را، اگر راه بندگی را ادامه دهد، از خارج به او کمک می شود و عقل زیاد می شود. کسیکه اخلاق خوش در خانه دارد، مانند کسی است که روزها را روزه دارد و شبها را عبادت کند. کسیکه دارای ایمان در حد بالاست، همه چیز برای او تفریح است. هر که تفریح می خواهد بیاید در این راه...! تازه از نعمتهای خدا بیشتر هم لذّت می برد.

ذکر کثیر

 از نظر ایمان دو مرحله داریم : اولی كه خدا اصلاً از آن نگذشته و كنارش هم جهنم گذاشته – چون آدمها از بین می روند- تقوای خدا در واجب و حرامست. با اطاعت فرمان در این مرحله نفس اماره آب می شود و از بین می رود و نفس مطمئنه جایش می آید. كسانی كه اینطور هستند طبق تعریف قرآن كریم، اولیاء الله اند. حال اگر كسی خواست بالاتر پرواز  كند، علاوه بر این دو، باید ذكر خدا را هم كنارش بگذرد. باید یواش یواش از كم، ذكر را با توجه  و با زبان، در حال كار، در حال نماز، تعقیبات ، قرآن، ... با توجه بگوید تا توجه تقویت شود و غفلت از دل خارج و ذكر از زبان وارد قلب شود و ذكر كثیر حاصل گردد. با رعایت تقوا و ذكر باهم رشد ایمان سرعت می گیرد. اما این (ذكر) واجب نیست و اقلی از مردم كه تقوا را رعایت می كنند، تصمیم به ادامه راه دراین مرحله را میگیرند. لذا این طرف اتوبانش خلوت خلوت است. اما خدا راه را باز گذاشته ولی ....؟! برای همین در قرآن زیاد به ذكر اشاره نشده است.

 هدف ازآمدن اهل بیت

-خودشان را می خواهند در خاک فروکنند. یک عمر خاک بازی می کنند و بعد هم تمام می شود. اما حضرات معصومین در نقطه مقابلند. اگر خداوند این جارچی ها را نمی فرستاد، هیچگاه اینها خاک را برای رفتن به طرف خاک آفرین رها نمی کردند. اما خداوند بوسیله حضرات معصومین با لطایف الحیل با دعا کاری می کند،که اینها دلشان آنجا را بخو ا هد و یواش یواش به آنطرف حرکت کنند.

فرق صحت عمل با قبولی آن

-قبولی اعمال با صحیح بودن آن فرق می كند كه صحت از عذاب نجات میدهد ولی عدم قبولی آن آثاری را كه در اثر قبولی بر می گردد، ندارد و خدا از متّقین قبول می كند. چطور وقتی كسی با كسی دشمن است یكی هدیه بفرستد دیگری قبول نمی كند و لو اینكه هدیه را فرستاده باشد، اینجا هم همینطورست.

 راه مبارزه با وساوس شیطان

-برای مبارزه با وساوس شیطان لازمست انسان معده اش سبك باشد برای همین در ماه مبارك می گویند شیطان در غل و زنجیر است.البتّه جوانانی كه ازدواج نكرده اند بیشتر این موضوع را رعایت كنند وسه روز روزه در هر ماه را ترك نكنند وسوسه های شیطان تناوبی است در وسوسه اول اگر مغلوب شدی در وسوسه بعدی حتماً شكست می خوری واگر زمین نخوردی براحتی وسوسه بعدی دفع میشود.

-اگر شیطان وسوسه كرد نباید دور وسوسه گشت، باید سریعاً درباره آن فكر نكرد كه هرچه فكر كنی و بمانی بدتر میشود.

برنامه روزانه  زندگی

برنامه روزانه زندگی: ۱-استفاده از نعمتهای خدا وشكر آن.۲-عبادات خدا در این بین.۳-كسب روزی حلال وكار در هر روز (۸ ساعت مفید) آنقدر كه نیاز بر آورده شود نه بیشتر.(البته  اگر شرایط سخت و استثنایی است وخرج در نمی آید حدّاكثر ۲ساعت اضافه كاریست.) حال: در این بین واجبات ومحرّمات به انسان برخورد می كنند انسان مرتبه معنوی خودرابا انجام وترك آنها بالا می برد.(در صورت اختیار با عبادت بیشتر وكیفیت بالاتر مقام را بالاتر برد) همین وبس.

راه دیدن امام زمان

شرط دیدن امام زمان(ع) تقواست وبس،مقداری هم زبان قرص داشتن است و باید ثابت كنی اختیار زبان را داری.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین