عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
نذر آن است كه انسان خود را ملزم و متعهد كند كه اگر حاجتش بر آورده شد، كارى را انجام دهد.

عقیق:نذر آن است كه انسان خود را ملزم و متعهد كند كه اگر حاجتش بر آورده شد، كارى را انجام دهد. مثلًا بگويد: براى خداست برعهده من كه اگر در امتحان قبول شدم، ختم قرآن كنم. اين همان نذر شرعى است و بايد نذر براى خداوند باشد و براى غير او جايز نيست.

گاهى در ضمن نذر، متعهد مى ‏شود كه ثواب آن كار را به يكى از نزديكانش مثل پدر و مادر، يا اوليا و انبيا اهدا كند و مى‏ گويد: براى خدا نذر مى ‏كنم كه قرآن را ختم كنم و ثواب آن را به فلانى اهدا كنم. اينكه مى‏ گويد «براى خدا» و آنكه مى‏ گويد «به فلانى» با هم متفاوت است. در اوّلى هدف نذر مطرح است، يعنى تقرّب به خداوند، در دوّمى بيانِ موردِ بهره‏مندى از نذر است.

اين گونه نذر ميان مسلمانان رايج است. كارى را براى خدا نذر مى ‏كنند و ثواب آن را به يكى از اولياى خدا و بندگان صالح هديه مى‏ كنند، گاهى هم عبارت را مختصر مى ‏كنند و مى‏ گويند: اين گوسفند، نذر پيامبر، و مقصود جهت سود بردن از آن نذر است.

قرآن كريم هم پر است از هر دو گونه كاربرد نذر. خداوند از قول همسر عمران چنين حكايت مى ‏كند:
«رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما فِي بَطْنِي مُحَرَّراً» «
۱» «خداوندا آنچه را كه در رحم دارم براى تو نذر كردم كه آزاد براى خدمت خانه تو باشد
تعبير براى تو نذر كردم، مثل آن است كه بگويد: براى خدا نماز خواندم، براى خدا نذر كردم.
نيز خداوند مى‏ فرمايد:
«إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ» «
۲» «صدقات (زكات) براى فقيران و بينوايان است» براى فقرا يعنى براى بهره‏مندى آنان
مثل آنكه هنگام نذر با تعبير كوتاه مى‏ گوييم:
اين براى پيامبر، يا براى امام. سعد بن عباده هم وقتى چاهى كند، آب آن را نذر مادرش كرد و گفت: اين براى ام سعد. پس با اين تفسير، روشن مى‏ شود كه نذر براى اوليا و صالحان مانعى ندارد.

پی نوشت ها:
1-آل عمران/35.
2- توبه/60.
3- سيماى عقائد شيعه، ص
۱06.

منبع:افکار

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین