عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای اینکه بخواهیم سکرات موت و لحظه جان دادن را برای خود آسان کنیم باید تا جایی که می‌توانیم از گناه و شهوترانی فاصله بگیریم تا آن لحظه که سخت‌ترین لحظه است کمی آسان شود.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی با بیان این‌که یکی از نیایش‌ها و ادعیه‌هایی که در دعاهای خود همواره آن را زمزمه می‌کنیم این است که می‌گوییم خدایا مستی جان کندن را بر ما آسان بگردان» اظهار کرد:‌ سکرات موت به معنی مستی است که در لحظه جان دادن انسان به آن دچار می‌شود. یعنی در لحظه جان دادن به انسان حالتی دست می‌دهد که هیچ چیزی را نمی‌فهمد.

وی ادامه داد: این روحی که خدا در جسم مادی ما انسان‌ها دمیده است موقت است و باید همواره دعا کنیم که خدایا روح ما را در لحظه جان دادن آرام بگردان. روح از عالم ملکوت بریده می‌شود و به صورت یک امانت در دست انسان قرار می‌گیرد. آنهایی که از اول حواسشان به پاکی این روح باشد جان دادن برایشان آسان‌تر است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:‌ نماز، روزه، پاکدامنی، حجاب، عفت و اجتناب از گناه عواملی است که باعث می‌شود روح انسان سبک‌بار شود و راحت‌تر جان بدهد. ولی آن‌هایی که اهل تقوی نیستند و عفت و پاکدامنی را پیشه زندگی خود نمی‌کنند و روح خود را در این دنیا نگه‌ داشته‌اند به سختی جان می‌دهند.

گلپایگانی افزود: روح را نباید سرگرم پول، مقام، ریاست، تکبر و غرور و خودنمایی و گناه و بی بند و باری و شهوترانی کرد. متاسفانه بسیاری از افراد جامعه ما حواسشان نسبت به این موضوع پرت است. برای رهایی از سکرات موت نباید گناهی داشته باشیم. لحظه جان دادن سخت‌ترین لحظه زندگی انسان است. این فقط حرف نیست که بگوییم یک سری انسان‌های مذهبی می‌خواهند آن را بگویند. این لحظه برای تمام انسان‌ها رخ می‌دهد.

وی همچنین در پایان گفت: در روایات و در کتاب تهذیب شیخ طوسی وارد شده که وقتی می‌بینید کسی دارد به سختی جان می‌دهد او را در جایی که همیشه نماز می‌خوانده بگذارید و کلمات فرج را بر زبان جاری کنید ولی فراموش نکنیم که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، یعنی باید هر جور شده جلوی گناه و شهوترانی را بگیریم تا جان کندن برایمان آسان‌تر شود.


منبع:ایسنا

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین