عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
عقیق:رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللهِ‌(ص): خَيرُ اُمَّتي مَن هَدَمَ شَبابَهُ في طاعَةِ‌اللهِ وَ فَطَمَ نَفسَهُ عَن لَذّاتِ الدُّنيا وَ تَوَلَّهُ بِالآخِرَةِ، اِنَّ جَزائَهُ عَلَي‌اللهِ تَعالي اَعلي مَراتِبِ الجَنَّةِ[1]
 حضرت رسول اکرم صلّی‌الله علیه وآله و سلّم فرمودند: بهترين افراد امّت من كساني هستند كه جواني خود را در راه اطاعت از خداوند صرف كرده باشند و نفس خود را از لذّت‌هاي دنيوي بريده و قطع نمايند و اشتياق آخرت داشته باشند؛ به راستي كه پاداش آنان نزد خداوند، بالاترين مراتب بهشت است.
 شرح حدیث: حضرت سه خصوصيت را بيان مي‌فرمايند؛ اول: مقطع حسّاس جواني. زيرا انسان مي‌تواند اعمال عبادي بيشتري انجام داده و ايمان، بيشتر در درون او اثر گذاشته و صفات زشتي را كه در او ريشه ندارد، بهتر مي‌تواند ازخود دور و نابود نمايد. ولي در دوران پيري توان انسان كم شده و قدرت انجام عبادت در او اندك شده و نعوذبالله صفات زشت در او ريشه دوانده است، پس اطاعت خداوند كه همان انجام اوامر الهي و ترك نواهي الهي است در جواني داراي ارزش بسياري است.
 دوم: انسان در دامن طبيعت به دنيا آمده و مانند بچّه‌اي كه براي ادامه حيات از شير مادر استفاده مي­‌كند، مي­‌تواند از دنيايی مانند خوردن، آشاميدن، خوابيدن و... استفاده نمايد، ولي به آنها تعلق و دلبستگي پيدا نكند. معناي زهد هم، دلبسته نبودن به مسائل دنيايي مي‌باشد و بايد از امور دنيايي مانند ابزاري براي رسيدن به خداوند استفاده کند.
سوم: انسان ازخبرهايي كه انبيا و اوليا آورده‌اند در خود يك حالت انس و اشتياق به آخرت پيدا كند؛ يعني اول بايد تعلقات به مادّيت را از دل بيرون كند تا اشتياق به آخرت در او پديدار گردد، پس اينكه انسان از مرگ مي­‌ترسد، بيانگر اين است كه از اعمال خودش مي ترسد و اشتياق او به دنيا است نه آخرت و پاداشِ انساني كه اين سه خصوصيت را كسب كند، بالاترين مراتب بهشت مي باشد.


پی نوشت:
[1]مجموعه ورام جلد2 صفحه 123

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین