عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
عقیق: خداوند به بسياري توفيق داده است تا امسال ان شاالله حجي مقبول را به جاي بياورند كه از معصوم (ع) نقل است در صورت مقبول بودن آن، گويي فرد دوباره متولد شده است. پاك و طاهر!

براي اين مقبوليت اعمال، اقداماتي قبل از تشرف لازم است و قطعا اقداماتي بعد از آن، كه از آن جمله رد دين و امانت و مظالم، پيش از سفر است. حلاليت خواهي يكي از اين سنت هاست و بهانه اي است براي جبران مافات، آنچه بايد مي‌شد و نشد، و آنچه بايد نمي‌شد، ولي شد و مي‌دانيم و باور داريم كه حقي از آن ناحيه بر ما وارد شده است. «حق الناس» و «حق الله»!

در روايات و احاديث و آموزه‌هاي ديني ما هست كه اگر مومن توبه واقعي به عمل آورد، توبه از قلب، يعني باور، يعني ايمان و عهده كه دوباره و ديگر آنرا تكرار نكند، ان شاالله خداوند تبارك وتعالي حق خود را خواهد بخشيد. اما آنچه مي‌ماند و فرد خود بايد براي اداي آن اقدام كند، «حق الناس» است. حق الناس، حق فردي است و هيچ كس نمي‌تواند از جانب كسي آنرا ببخشد.

حق الناس مي‌تواند مادي و يا معنوي باشد. اگر مالي از كسي است، بايد جبران شود و براي حق معنوي افراد نيز اقدام شايسته و بايسته لازم است صورت گيرد.

غيبت و تهمت يكي از گناهان بزرگ است كه متاسفانه گاه بواسطه عدم توجه، برخي مرتكب مي‌شوند. زائري كه توفيق زيارت خانه خدا و حرم شريف پيامبر اكرم (ص) و ائمه بقيه (س) را مي‌يابد، بايد اگر در گذشته چنين عملي را مرتكب شده است، كه به جبران آن بپردازد، و در همين حال عهده كند كه پس از اين مراقب اعمال و گفتار و كردار خود باشد.

حاجي شايسته است كه قبل از تشرف، به ديدن همهٔ كساني كه با او قرابتي دارد برود و از آنها براي آنچه كرده و گفته و به ياد دارد، حلاليت بخواهد و اگر ديني مادي بر ذمه او است، ادا نمايد. اين كار نه تنها موجب رضايت خداوند و بندگان او خواهد شد كه بر درجات معنوي زائر مي‌افزايد و نزد خداوند نيز عملي مقبول است.

حاجي اينك كه راهي سرزمين وحي است، بهتر است ساعتهاي زيادي با خود خلوت كند و به اين بينديشد كه به كجا و براي چه منظوري مي‌رود.

بسياري اين راه را رفته اند و رسيده اند به آن چيزي كه بايد مي‌رسيدند و حتما بوده اند كساني كه زحمت سفر را بردوش و جسم داشته اند، اما توشه اي كافي و ذخيره اي قابل توجه نداشته اند.

قرائت قران، تفكر و تدبر در آن براي عامل شدن، دقت در اعمال وسيره ائمه و اوليا الله سلام الله اجمعين با مطالعه و پرسش و انديشه، از راههايي است كه كمك مي‌كند تا زائر براي سفري بزرگ كه تمرين سفر آخرت است، سفر به علي الله است، آماده شود.
زيارت همهٔ زائران خانه معبود مقبول ان شاالله


منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین