عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
نگاهی به حیات طیبه کریمه اهل بیت(س)
امام صادق(ع) 25 سال پیش از ولادت حضرت معصومه(س) فرمودند«انَّ قم الكوفة الضغيرة ألا ان للجنة ثمانيه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فيها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى عليهاالسلام و تدخل بشفاعتها شيعتى الجنة باجمعهم».

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین گنجی، در دوره حضرت معصومه(س) شناسی، در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) به موضوع حیات طیبه آن حضرت اشاره کرد و گفت: در ابتدای سخن باید به این نکته اشاره کنیم که فلسفه بعثت رسول گرامی اسلام(ص) چه بوده است که در پاسخ باید گفت: رسول اعظم(ص) به این دلیل مبعوث شدند که بشر به حیات طیبه برسد و این نکته در آیه 24 سوره انفال آمده و خداوند متعال فرموده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ/ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، چون خدا و پيامبر، شما را به چيزى فرا خواندند كه به شما حيات مى‏بخشد، آنان را اجابت كنيد».

وی با اشاره به آیه 257 سوره بقره، ادامه داد: خداوند متعال در این آیه می فرماید «اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ/ خداوند دوست و سرپرست كسانى است كه ايمان آورده‏اند، آنها را از تاريكى‏ها (ى جهل و كفر و فسق) به سوى نور (علم و ايمان و تقوا) بيرون مى‏برد»؛ پس خداوند متعال به عنوان سرپرست کسانی که ایمان آورده اند، آنها را به سمت نور سوق می دهد و همچنین رسول گرامی اسلام(ص) نیز مردم را از رذائل اخلاقی و زندگی نکبت بار بیرون آورده و آنها را وارد یک زندگی زیبا و نورانی همراه با علم، اخلاق زیبا، ولایت، عبادت و ... خواهد کرد.

*مهم ترین درس زیارت عاشورا

این استاد حوزه به اهمیت حیات طیبه اشاره کرد و ادامه: تمام درس های زیارت عاشورا زیرمجموعه این جمله قرار می گیرد «اللهُمَّ اجْعَلْ مَحْيايَ مَحْيا مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَ مَماتي مَماتَ مُحَمَّد وَآل مُحَمَّد/ خدایا قرار ده زندگیم را زندگی محمد و آل محمد و مرگم را مرگ محمد و آل محمد»؛ پس تمام درس زیارت عاشورا، رسیدن به حیات طیبه حضرات معصومین(ع) می باشد.

استاد دوره حضرت معصومه(س) شناسی در ادامه به حیات طیبه حضرت زهرا(س) اشاره کرد و ابراز داشت:  اولین و زیباترین حیات طیبه حضرت فاطمه زهرا(س)، اخلاص ذاتی بی نظیر ایشان بوده و کسی جز خدا و اهل بیت(ع) از این اخلاص باخبر نبوده و این بزرگواران از این اخلاص به ما خبر دادند؛ چراکه اخلاص یک نسبت باطنی است.

* آیینه تمام نمای حضرت زهرا(س)

حجت الاسلام والمسلمین گنجی افزود: همین اخلاص را به عینه در آیینه تمام نمای حضرت فاطمه معصومه(س) مشاهده می کنیم و نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که چه شد امام صادق(ع) 25 سال پیش از ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) فرمودند «ان لِلّه حرماً و هو مکه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الکوفه الا و انَّ قم الکوفة الضغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیها اموأة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتى الجنة با جمعهم / خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (علیه السلام) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (علیه السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند. (بحار الأنوار 48 ص 317)»؛ پیشوای ششم شیعیان از این بزرگی و اخلاص حضرت فاطمه معصومه(س) پیش از تولدشان اطلاع داشته و آن را بازگو کردند.

* قرب به خدا؛ لازمه شفاعت

وی با بیان این که لازمه شفاعت، قرب است و کسی که قرب داشته باشد، می تواند شفاعت انجام دهد، خاطرنشان ساخت: تا قرب نباشد، واسطه بودن معنایی ندارد و با روایتی که از امام صادق(ع) نقل شد، مشخص می شود که شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) قرب ویژه و خاصی نزد خدا دارند که می توانند تمام شیعیان را شفاعت کنند.

این استاد حوزه یادآور شد: داشتن قلب خالص، یک بخش از اخلاص است و امام صادق(ع) در این باره می فرماید «الْقَلْبُ السَّلِیمُ الَّذِی یلْقَی رَبَّهُ وَ لَیسَ فِیهِ أَحَدٌ سِوَاهُ/ قلب سلیم قلبی است که خدا را ملاقات کند، در حالی که هیچ کس جز او در آن نباشد».

این محقق حوزوی بیان داشت: برای این که به یک نمونه از حیات طیبه بی نظیر حضرت فاطمه معصومه(س) پی ببریم، باید به این حدیث از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کنیم که حضرت فرمودند «مَن أخلَصَ لِلّهِ أربَعينَ صَباحا ظَهَرَت يَنابيعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ/ هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند، چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شود» و حضرت معصومه(س) قلبش را با تمام وجود به خدا داده بود و به همین دلیل قرب و اخلاص داشت و به مقام شفاعت رسید.

* مقام علمی حضرت معصومه(س)

حجت الاسلام والمسلمین گنجی با اشاره به مقام علمی حضرت فاطمه معصومه(س)، به نقل داستانی از آن حضرت پرداخت و گفت: نقل کرده اند روزی گروهی از مردم قم به مدینه رفته و برای دریافت پاسخ سئوالات خود به خانه امام موسی کاظم(ع) رفتند، اما امام(ع) در منزل نبوده و چندین بار این رفت و آمد صورت پذیرفت، ولی چون امام کاظم(ع) در مدینه تشریف نداشتند، قمی ها قصد برگشت از مدینه کردند. این گروه روز آخر برای آخرین بار به منزل امام(ع) رفتند که در این هنگام حضرت معصومه(س) که در آن زمان سه یا چهار سال داشتند، از آنها سئوال کردند که برای چه کاری به ملاقات امام(ع) آمده اید؟ آنها پاسخ دادند ما سئوالاتی از محضر امام(ع) داریم. حضرت معصومه(س) به آنها فرمودند که سئوالات خود را روی کاغذ بنویسند و سپس ایشان به همه سئوالات پاسخ دادند.

*جمله امام کاظم(ع) درباره کریمه اهل بیت(س)

وی ادامه داد:  این گروه هنگام برگشت، در مسیر راه امام کاظم(ع) را دیدند و داستان را برای ایشان تعریف کردند. امام(ع) فرمود "آن پاسخ ها را به من بدهید"، هنگامی که حضرت پاسخ سئوالات را مشاهده و تأیید کردند، جمله ای که پیامبر(ص) در مورد حضرت فاطمه(س) فرموده بودند را در مورد حضرت معصومه(س) عنوان کرده و فرمودند «فداها أبوها/ جان پدرش به قربانش باد».

این استاد حوزه تصریح کرد: حال سئوال اینجاست که چگونه حضرت معصومه(س) با این سن و سال کم به سئوالات علمی و فقهی آنان پاسخ داده است؟ در جواب باید گفت که ایشان قرب و اخلاص ویژه ای داشته و جز یاد خدا در زندگی ایشان نبوده است.

* حب علی(ع)؛ معیار سعادت و شقاوت انسان

این پژوهشگر حوزوی  در پاسخ به این سئوال که مصداق حیات طیبه چیست؟ و چه مقدار باید به اهل بیت(ع) عشق ورزید؟، گفت: حضرت زهرا(س) در روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) معیار سعادت و شقاوت انسان را مشخص کرده و فرموده اند«أَنَّ السَّعِيدَ كُلَّ السَّعِيدِ حَقَّ السَّعِيدِ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ أَنَّ الشَّقِيَّ كُلَّ الشَّقِيِّ حَقَّ الشَّقِيِّ مَنْ أَبْغَضَ عَلِيّاً فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِه‏/ سعادتمند حقيقى كسى است كه على را در حياتش و پس از رحلتش دوست بدارد و بدبخت حقيقى كسى است كه على را در حياتش و پس از رحلتش دشمن بدارد».

حجت الاسلام والمسلمین گنجی با بیان این که حضرت معصومه(س) نیز از جمله اشخاص سعادتمندی است که در عشق به اهل بیت(ع) کم نظیر است، اظهار داشت: یک نمونه از عشق ایشان به اهل بیت(ع)، عشق به برادرشان امام رضا(ع) می باشد که پس از آن که امام هشتم یک سال از حضورشان در ایران می گذشت، به قصد پیوستن به برادر و دیدار ایشان سختی های سفر را به جان خریده و عازم ایران شدند. این عشق کم نظیر بوده و زیباترین حیات طیبه می باشد.

*فرازی زیبا از زیارت جامعه کبیره

وی با تأکید بر این که باید با ولایت اهل بیت(ع) به اخلاق خود زینت دهیم، ابراز داشت: در زیارت جامعه کبیره فرازی وجود دارد که امام هادی(ع) می فرمایند «بموالاتکم علمنا الله معالم دیننا و أصلح ما کان فسد من دنیانا/ به وسیله ولایت شما أهل بیت خدای تعالی معالم و معارف دین ما را به ما می آموزد و آنچه را که از دنیای ما خراب و فاسد شده است اصلاح می  نماید».

این استاد حوزه به بیان احوالات حضرت معصومه(س) در عبادت پرداخت و گفت: عبادت بی نظیر حضرت فاطمه معصومه(س) نشان از حیات طیبه ایشان داشت و در آن 17 روزی که در قم بودند، دائما در حال عبادت بوده و امام رضا(ع) نیز درباره زیارت ایشان می فرماید «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ زَارَنى/ هركس معصومه را در قم زيارت كند،مانند كسى است كه مرا زيارت كرده است».

*ثواب زیارت حضرت معصومه(س)

حجت الاسلام والمسلمین گنجی در پایان تاکید کرد: بخشیده شدن گناهان، آسودگی حساب قیامت، شفاعت، بهشت و ... ثواب زیارت امام رضا(ع) است که بر اساس روایت امام رضا(ع)، زائرین حضرت فاطمه معصومه(س) نیز آن بهره مندند.

 

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین