عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی از قیام سیدالشهدا(ع) به عنوان قیامی یاد می کرد که برای اصلاح ظاهری و باطنی مردم صورت گرفت.
عقیق: آیت الله ˈ آقامجتبی تهرانیˈ در آستانه اربعین حسینی به ملاقات الهی شتافت و شاگردان و مریدان این انسان وارسته مراسم اربعین امسال را بدون استاد خود برگزار خواهند کرد؛ استادی که هر سال با سخنرانی های خود دل های حسینی را مملو از شور و شعور حسینی می کرد و با بیان مصیبت های سیدالشهدا(ع) دل های کربلایی را منقلب می ساخت.

به همین مناسبت یکی از سخنرانی های این سالک الی الله را که برای عزاداران حسینی بیان کردند؛ مرور می کنیم.

((امام حسین (ع) قصد داشت تا مغرورین را آگاه کند؛ چون جهل منشاء غرور است. یعنی انسان زمانی مغرور می شود که جاهل است.

به همین علت آن حضرت در وصیت نامه خود خطاب به برادرش محمد بن حنفیه نوشت که من برای اصلاح امت جدم قیام می کنم و این یعنی امام به اصلاح ظاهری و اصلاح باطنی نظر داشت.))

آیت الله تهرانی با بیان اینکه روش رفتاری مقدمه بینش درونی است، ادامه داد: ((انسان مجموعه ای از قوا همانند غضب،شهوت و عقل است و هرکدام از این قوا وظایف خود را انجام می دهند.مثلا اگر بنا باشد انسان از قوای غضب و شهوت به طور گسترده استفاده کند و مهار و کنترلی بر آنها نداشته باشد مانع قوه عقل می شوند و از تعقل صحیح انسان جلوگیری می کند.))

وی ادامه داد:(( به عبارت دیگر اگر انسان تحت تصرف غضب یا شهوت قرار بگیرد عقلش کار نخواهد کرد و مهاری که در اینجا مطرح بوده مهار شرعی است. یعنی آداب و احکام ظاهری دین را رعایت کند.))

آیت الله تهرانی گفت: ((هر زمانی که انسان به آداب ظاهری دین عمل کرد سر عقل می آید و یکی از آثار آن این است که تقوی برای او ملکه می شود و در اینصورت می تواند بین حق و باطل تشخیص دهد.))

وی افزود: ((به همین دلیل امام حسین (ع) فرمود می خواهم امت را اصلاح کنم. یعنی در مقابل لاابالی گری ها بایستم و آن را مهار کنم که در اینصورت مردم خودشان می توانند میان حق و باطل تشخیص دهند.))

این استاد اخلاق یادآورشد: ((علاوه بر جامعه درمورد فرد نیز هر انسانی بخواهد قوه تمییز و تشخیص حق و باطل را داشته باشد، از دیدگاه الهی باید در ابتدا خود را به آداب الهی مودب کند. یعنی واجبات را انجام دهد و از کارهای حرام خودداری کند و آن زمان است که نورانیتی در انسان ایجاد می شود که می تواند حق را از باطل تشخیص دهد.))

وی همچنین گفت: ((بنی امیه در جامعه خفقانی ایجاد کرده بود که هیچ کسی جرات بیان حق را نداشت و امام حسین (ع) فضاشکنی کرد و آن خفقان را از بین برد و لذا بعد از قیام آن حضرت، حرکت ها شروع شد و اگر آن جوشکنی امام نبود این حرکت ها نیز بوجود نمی آمد.))

منبع: ایرنا
کدخبرنگار:211001

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین