عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
شعرهای مجموعه «آهو مبارک باد» چنان فضایی را ترسیم می‌کنند که انگار در حریم حضرتش هستید و این زیارت شاعرانه نتیجه خلوت شاعرانه عبدالرضا رضایی نیا در حرم امام هشتم است.
عقیق: کتاب « آهو مبارک باد» یک کتاب جمع جور اما پر از حس و حال  و شور و شعف است. شور و شعف زیارت و دیدار یار در دیار خراسان. زبان حال زائری است در محضر امام علی بن موسی الرضا(ع) آن هم به زبان شعر  و به روایت یک شاعر شناخته شده یعنی عبدالرضا رضایی نیا.

این شاعر که نامش نیز ارادتی است به امام هشتم،‌ یک کتاب عاشقانه و از سر شوق خطاب به مولا و در زیارت او سروده است.

این کتاب با یک غزل شروع می‌شود بی هیچ توضیح اضافه‌ای. غزل،‌ غزل پناه است و شاعر می‌سراید:

آسمان تار شد، ای ضامن آهو مددی!

راه دشوار شد، ای ضامن آهو مددی!

یک جهان -دلتنگی زلزله وار آمد،‌ باز

بغض آوار شد ای ضامن آهو مددی ...

و این غزل پناه  با مدد خواست از ضامن آهو تمام می‌شود و در واقع شروعی است برای کتاب؛ کتابی با اشعار نیمایی شاعر خوش ذوقش که آنها را در فصل‌های مختلف دسته بندی کرده است.

اشعار مجزا هستند اما همه یک حس و حال را دارند و با کنار هم نشستن شعرها مجموعه‌ای اپیزودیک تشکیل داده‌اند که مخاطب را به زیارت شمس الشموس می‌برد.

آهو باران،‌ کبوترانه، در مفصل ملکوت، بی‌واژه زیباست، دقایق فیروزه، عکاسی ممنوع،‌ بی‌واسطه و‌ سوانح عشاق فصل‌های این کتاب هستند که شعرهای مختلف در قالب آنها جای گرفته‌اند. هر چند مضمون شعرها در فصل‌های مختلف بسیار به هم شبیه است اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، مجموعه اشعار شرح یک زیارت است که با قطار و به سمت مشهد شروع می‌شود و به حرم می‌رسد و زائر اذن ورود می‌خواهد و بعد به صحن حرم می‌رسد و بعد دلتنگی‌هایی است در هنگام زیارت و بی‌واسطه با امام رضا (ع) سخن گفتن و آخر  کار شاعر هم برگشتن از زیارت است و بازگشت به جای خودش.

اگر در محتوای اشعار هم دقیق شویم، ‌تفاوت‌های ظریفی بین شعرهای هر فصل می‌یابیم مثلا فصل عکاسی ممنوع شعرهایی دارد که شاعر و زائر خیلی خصوصی با امام سخن می‌گویند و دقایق فیروزه شعرهایی است در وصف حال عمومی زوار علی بن موسی الرضا(ع).

نام کتاب از یکی از اشعار آمده در مجموعه وام گرفته شده است که در قسمت پایانی شعر می‌خوانیم:

روی لبم گل می‌کند؛

«یا هو!...»

آیینه می‌گوید به من؛

«آهو شدی.. آهو

 مبارک باد!»

شعرهای مجموعه «آهو مبارک باد» چنان فضایی را ترسیم می‌کنند که انگار در حریم حضرتش هستید و این زیارت شاعرانه نتیجه خلوت شاعرانه عبدالرضا رضایی نیا در حرم امام هشتم که این اشعار در همان فضا سروده شده و مخاطبش را به همان فضا می‌برد.

از آنجا که شاعر این کتاب اهل گیلان است یک ترانه گیلکی با نام یا امام رضا هم در این مجموعه آمده و  موخره این کتاب هم نثرهایی است در توضیح این گونه شعر سرودن و در زیارت مولا گفتن و توضیح شاعر که آیا کسی این گونه شعر بگوید خود را مقید کرده یا خیر و اصلا حال و هوای شعری که به نام آل الله گره می خورد چگونه است.

در یکی از شعرهای کتاب می‌خوانیم:

قطار

زائر است

در چاووش خوانی باران و باد

از دشت‌های فراخ می‌گذرد،

از تبسم پرندگان

از مکاشفه دست افشان درختان...

ورد می‌خواند،

طی الارض می‌کند...

و من تا پلک وا می‌کنم،

گنبد زرین

در سایه خورشید دیار می‌درخشد،

قطار اما

باز نمی‌ایستد،

در من ادامه دارد،

تا محو...

انتشارات نیستان این کتاب را در 120 صفحه با قیمت 4500 تومان منتشر کرده است. برای تهیه این کتاب می‌توانید با شماره تلفن22612443 تماس بگیرید.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین