عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
معرفی کتاب. . .
یاری رساندن ما به خدا و امام به انجام وظیفه در قبال ایشان برمی گردد و فایده آن نیز، به خود یاری کننده باز می گردد، نه به خدا و امام. به تعبیر دیگر یاری امام در حقیقت ادای شکر نعمت ایشان است.
عقیق:امام(ع) در فرهنگ تشیع، جایگاه ویژه و منحصر به فردی دارد که با احدی غیر از خود قابل قیاس نیست. به خاطر همین ویژگی ممتاز احکام خاصی پیدا می کند؛ ازجمله اینکه یاری امام(ع)، یاری خدای متعال است. اما معنای یاری خدا و سازگاری آن با بی نیازی مطلق او، نخستین مطلبی است که کتاب حاضر به تبیین آن می پردازد. در ادامه روشن می شود که امام(ع) نیز از یاری دیگران به معنای واقعی کلمه بی نیاز است.

بدین ترتیب، یاری رساندن ما به خدا و امام(ع) به انجام وظیفه در قبال ایشان برمی گردد و فایده آن نیز، به خود یاری کننده باز می گردد، نه به خدا و امام. به تعبیر دیگر یاری کردن امام در حقیقت ادای شکر نعمت ایشان است و هر مرتبه شکرگزاری یک قسم یاری آن حضرت محسوب می گردد.

بنابراین یاری امام عصر با قلب در حقیقت شکرگزاری قلبی نسبت به نعمت ایشان است همچنین یاری حضرت با زبان مصداق شکر زبانی نعمت امام و یاری کردن ایشان در عمل نیز به تحقق یافتن شکر عملی در قبال آن حضرت می باشد.

به طور کلی کتاب  "یاری آفتاب" از پنج فصل تشکیل شده است، فصل نخست در بیان اهمیت یاری امام عصر(ع) و اقسام آن است.

 فصل دوم چگونگی یاری امام عصر(ع) با قلب مطرح شده است. تهذیب قلب از گناهان، تفقه در دین و مهرورزی با امام غایب، از مصادیق مهم یاری قلبی ایشان به شمار می آید که در این فصل به بیان و شرح آن پرداخته شده است.

فصل سوم مربوط به یاری امام عصر(ع) با زبان است که به همین ترتیب اهمیت  تبلیغ دین با رعایت شرایط آن و نیز دفاع فرهنگی از دین توضیح داده شده است.

فصل چهارم کتاب، به بیان چگونگی یاری امام عصر(ع) با عمل، اختصاص یافته و در آن ضرورت تبلیغ دین با رعایت تقوا و ورع روشن شده است. در همین فصل، نگاهی اجمالی به رعایت ورع و عفت بانوان، از دیدگاه شرع منور اسلام پرداخته است.

فصل پنجم کتاب به بیان بالاترین مرتبه یاری امام غریب از طریق یاری امام حسین(ع) اختصاص دارد. همچنین توضیحی درباره یاری سیدالشهداء از طریق زیارت ایشان، به ویژه زیارت عاشورا که در هر زمان و مکانی می تواند خوانده شود.

شایان ذکر است، کتاب "یاری آفتاب" نوشته دکتر سید محمد بنی هاشمی با بهای 2200 تومان ازسوی موسسه انتشاراتی منیر در سال 1389 روانه بازار نشر شد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین