عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
کار ساخت ضریح 6 گوشه امامین عسکریین در شهر قم و به همت نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران به پایان رسیده تا یادگار ماندگار دیگری از دستان هنرمندان ایرانی در میعادگاه عشق شیعیان ثبت شود.
عقیق: خبر مهیب بود و تکان‌دهنده؛ حرم عسکرین ویران شد. 200 کیلو مواد منفجره حرم پدر و جد امام زمان(عج) را تخریب کرد. همه از این فاجعه غمگین بودند. در ایران و عراق عزای عمومی اعلام و درس‌های علما تعطیل شد.

حرم امامین عسکریین(ع) دیگر نه تنها گنبد نداشت بلکه از ضریح هم چیزی باقی نمانده بود. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. گلدسته ها سالم بودند. اما دیری نپایید که با شلیک خمپاره گلدسته‌های حرم هم از بین رفتند. آری حریم حرمات خدا شکسته شد و شیعه در ماه عزای اربابش، عزادارتر.

همان زمان هم همه می‌دانستند غیرت شیعی نمی‌گذارد این حرم ملکوتی همانطور ویران بماند. مگر می‌شود حرم امن الهی که قبله آزادگان به سوی آن است، مانند خرابه‌ای بماند. ساخت دوباره گنبد و ابنیه در اولین فرصت شروع شد.

گنبد حرمین عسکریین با بیش از 23 هزار خشت طلا، طلاکاری شد. آنطور که می‌گویند گنبد قبلی هم در زمان قاجار بنا شده بود و بزرگ‌ترین گنبد دنیا به شما می‌رفت.

امنیت پایین منطقه سامرا مراحل بازسازی حرم مطهر امامین عسکریین را بارها به تعویق انداخت که این امر با نارضایتی شیعیان و محبان اهل بیت(ع) همراه بود. از این رو، آیت‌الله سید علی سیستانی بزرگترین مرجع تقلید شیعیان عراق، ساخت ضریح متبرک امامان هادی و عسکری(ع) را با هزینه شخصی بر عهده گرفت و آن را به نماینده خود در ایران محول کرد.

و باز دستان هنرمندان ایرانی

امروز ساخت ضریح نیز در شهر قم به پایان رسیده است. این روزها اگر به کارگاه ساخت ضریح عسکرین سری بزنید، ضریح شش گوشه، درهای طلاکاری شده و چهار صندوق که درون ضریح قرار خواهد گرفت را خواهید دید که انتظار زمانی را می‌کشند که امنیت در عراق برقرار شده و در حرم عسکرین نصب شوند.

مردم قم هنوز خاطرات ساخت ضریح امام حسین(ع) را فراموش نکردند. خاطرات کاروانی که از قم به سوی کربلا به راه افتاد و دل‌های بسیاری را با خود برد. حالا این روزها در همین شهر و با دست هنرمندان این مرز و بوم یک بار دیگر یادگار ارزشمندی ساخته شد تا شیعیان تمام جهان دل‌هایشان را به این ضریح هشت گوشه گره زده و باز ارادت خود را به اهل بیت(ع) پیامبر ابراز کنند.  


کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین در سال 89 در قم و زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دایر شد.

طراحی این ضریح را «سید مهدی علمدار» از طراحان کشور بر عهده دارد و طراح چوب و سازه‌های آن نیز «سید مهدی دیدار» است.

«سید محمد حسینی موحد» از اساتید خوشنویسی کشور نیز کار خطاطی این ضریح منور را برعهده داشته است. خطاطی‌های ضریح جدید امام حسین(ع) نیز اثر اوست.



ضریح شش گوشه است و دارای نقوش زیبای مینا کاری شده. تلفیق رنگ‌های فیروزه‌ای، سبز، نقره‌ای و طلایی غوغایی از نور و زیبایی به پا کرده است. خوشنویسی هم که کار استاد بزرگ ایرانی است، زیبایی‌های آن را دوچندان کرده است.

درها هم باشکوه و استوار، با نقوشی از آیات قرآن و احادیث، آماده پذیرایی از زائران هستند. آیات قرآنی که بر ضریح نقش بسته هم چنان با درخشش فلزات قیمتی عجین شده که گویا از ازل اینگونه بوده است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم لاجوردی، مدیر این پروژه با اشاره به طراحی این ضریح به خبرنگار مهر گفت: شکل و شمایل کلی از نظر ابعاد شبیه همان ضریح قبلی است اما آن چیزی که تفاوت محسوسی دارد نمای جدید ضریح است که بر اساس مهندسی روز و طراحی هنرمندانه، هنرمندان متعهد و علاقه‌مند به ائمه معصومین(ع) ساخته شده است.

وی با اشاره به مواد به کار رفته در ساخت ضریح امامین عسکرین(ع) خاطرنشان کرد: چوب یکی از مهمترین موادی است که در ساخت این ضریح به کار گرفته شده است. چوبی که در ساخت این ضریح استفاده شده از مرغوب‌ترین چوب‌های موجود در بازار و از جنس ساج که عمر مفید 400 سال برآورد شده است.

70 کیلو طلا


مدیر پروژه ساخت حرمین عسکریین ادامه داد: نقره خالص درجه عالی موجود در بازار از دیگر موادی است که در ساخت این ضریح حدود چهار تن و نیم استفاده شده است. همچنین یک تن و صد کیلو گرم مس و 70 کیلو طلا نیز در ساخت این ضریح استفاده شده است.

قلم زنی و آبکاری با طلا اوج و فرودهای بسیار زیبایی به این ضریح داده و میناکاری و کار با چوب به آن جلوه‌ای چند برابری بخشیده است. سقف معرق کاری که با نقوش زیبا بیننده را به یاد باغ‌های بهشت می‌اندازد بر چهار یادمان سبز مقبره‌های پاک این ضریح سایه افکنده است.

یکی از مهمترین خصوصیت‌های این ضریح مقدس قرار گرفتن آن در محل تولد امام زمان(عج) یعنی خانه امام هادی (ع) و مکان عبادت ایشان است.

افزون بر ساخت ضریح، تعداد 12 در برای حرم عسکریین(ع) آماده شده است که 4 در از این درها برای درهای ورودی اصلی حرم ساخته شده‌اند و باقی درها، درهای میانی حرم هستند.



شش گوشه بهشت

مدیر پروژه ساخت ضریح امامین عسکریین می‌گوید هیچ نهاد یا بانی خاصی در ساخت این ضریح مشارکت نداشته و هزینه‌ها توسط آیت‌الله سیستانی پرداخت شده است.

حجت‌الاسلام لاجوردی افزود: تنها در مواردی که افراد نذری برای کمک به ساخت این ضریح داشتند، به اجبار این کمک‌ها را دریافت کردیم.

در کارگاه ساخت، در کنار این ضریح، چهار صندوق زیبا خاتم‌کاری شده که عاج فیل هم در آن به کار رفته وجود دارد که به گفته مدیر پروژه در استان فارس تهیه شده است. گویا کار ساخت این ضریح نیز از ساختن همین صندوق‌های زیبا که قرار است داخل ضریح قرار بگیرد، شروع شده است.

راز شش گوشه بودن این ضریح هم به جای خود زیباست. به جز قبور مطرح امام هادی(ع) و امام عسکری(ع)، این ضریح قبور نرجس خاتون(س) مادر امام زمان(عج) و حکیمه خاتون(س) عمه ایشان را نیز در برگرفته است.

اطراف این ضریح که طواف می‌کنی، حضور امام زمان(عج) و نگاه ایشان را حس می‌کنی. هنرمندان توانمند و عاشق ایرانی در ساخت این ضریح از هیچ چیز کم نگذاشته‌اند و باز اظهار ارادتی به ساحت اهل بیت(ع) را به نام مردم این مرز و بوم ماندگار کردند.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین