عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
گچبری، از هنرهای تزیینی وابسته به معماری است که در تزئین دیوار و سقف با نقش‌های هندسی، اسلیمی، ختایی و ... به‌کار گرفته می‌شود.

عقیق:به گزارش ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی، یکی از پدیده‌های هنری در معماری بی‌همتای حرم ملکوتی حضرت رضا(ع)، هنر گچبری است که در آراستگی بنای حرم مطهر به حد کمال و دلنوازی بسیار مؤثر بوده است. در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) 4 نوع گچبری «ساده»، «گروه کاری روی گچ»، «گچ آینه»، «مقرنس گچی و یا رسمی بندی گچی» وجود دارد.
نمونه‌های «گچبری ساده» را در صحن کوثر، گنجینه قرآن، فرش و هدایای رهبری معظم انقلاب، می‌توان مشاهده کرد و نمونه‌های «گروه کاری روی گچ» در مدرسه دو درب و بدنه شمالی رواق دارالحجه خود نمایی می‌کند.
«گچ آینه» نام هنری است که اساس آن ایجاد نقوش تزئینی با تلفیق قطعات آینه بر روی بستری از گچ و یا گچ بری بر سطحی از آینه است، این نمونه تزئینی را می‌توان در رواق دارالرحمه، دارلهدایه، دارالمرحمه و .. مشاهده کرد.
«مغرنس گچی و رسمی بندی گچی» نام هنری از هنرهای گچبری حرم مطهر است که مشابه یکدیگر بوده و به دو روش بصورت درجا و یا قالب، اجرا می‌شوند. در اماکن متبرکه رضوی برای تسریع در کار بیشتر روش قالب، کاربرد داشته و نمونه‌های این تزئین را می‌توان در صحن‌های غدیر، کوثر، سردرب شرقی و سر درب غربی مشاهده کرد.
در هنر گچبری حرم مطهر رضوی اغلب نقوش برجسته از گل و گیاه و نیز انواع طرح‌های هندسی، اسلیمی و بندهای ختایی تجلی دارد؛ همچنین خط‌های «محقق»، «نسخ»، «ثلث»، «رقاع»، «تعلیق» و «نستعلیق» با هنر آفرینی‌های فراوان و در مواردی از شاخه‌های این خط‌ها مانند «خط معقلی» در هنر گچبری مقرنس بندی‌های بارگاه حضرت شمس الشموس(ع) مشاهده می‌شود.


منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین