۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۸ : ۲۱
عقیق:به
گزارش ستاد خبری جشنهای میلاد رضوی، یکی از پدیدههای هنری در معماری بیهمتای
حرم ملکوتی حضرت رضا(ع)، هنر گچبری است که در آراستگی بنای حرم مطهر به حد کمال و
دلنوازی بسیار مؤثر بوده است. در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) 4 نوع گچبری
«ساده»، «گروه کاری روی گچ»، «گچ آینه»، «مقرنس گچی و یا رسمی بندی گچی» وجود دارد.
نمونههای «گچبری ساده» را در صحن کوثر، گنجینه قرآن،
فرش و هدایای رهبری معظم انقلاب، میتوان مشاهده کرد و نمونههای «گروه کاری روی
گچ» در مدرسه دو درب و بدنه شمالی رواق دارالحجه خود نمایی میکند.
«گچ آینه» نام هنری است که اساس آن ایجاد نقوش تزئینی با
تلفیق قطعات آینه بر روی بستری از گچ و یا گچ بری بر سطحی از آینه است، این نمونه
تزئینی را میتوان در رواق دارالرحمه، دارلهدایه، دارالمرحمه و ..
مشاهده کرد.
«مغرنس گچی و رسمی بندی گچی» نام هنری از هنرهای گچبری حرم
مطهر است که مشابه یکدیگر بوده و به دو روش بصورت درجا و یا قالب، اجرا میشوند.
در اماکن متبرکه رضوی برای تسریع در کار بیشتر روش قالب، کاربرد داشته و نمونههای
این تزئین را میتوان در صحنهای غدیر، کوثر، سردرب شرقی و سر درب غربی مشاهده کرد.
در هنر گچبری حرم مطهر رضوی اغلب نقوش برجسته از گل و
گیاه و نیز انواع طرحهای هندسی، اسلیمی و بندهای ختایی تجلی دارد؛ همچنین خطهای
«محقق»، «نسخ»، «ثلث»، «رقاع»، «تعلیق» و «نستعلیق» با هنر آفرینیهای فراوان و در مواردی از شاخههای این خطها مانند
«خط معقلی» در هنر گچبری مقرنس بندیهای بارگاه حضرت شمس الشموس(ع)
مشاهده میشود.
منبع:قدس
211008