عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴

عقیق:راه‌هاي موفقيت انسان بستگي به چند امر دارد كه در اين جا به طور خلاصه به آنها اشاره مي‌كنيم:
1. تعيين هدف: هدف بايد دقيق، روشن و بدون ابهام باشد. هدف عبارت است از نتايج مطلوبي كه ما در انتظار آن هستيم. (بيان انتظارات مطلوب) شناخت و تبيين هدف يكي از مشكلاتي است كه جوانان با آن درگير هستند افرادي كه در زندگي و تحصيل هدفي را دنبال نمي‌كنند انگيزة كافي براي موفقيت و پرورش استعدادهاي خود ندارند. پس فرد بايد هدف مورد قبول خود را به صورت جزئي و شفاف مشخص كند.(1)


2. اميدوار بودن به هدف متعالي: بسياري از مردم خواهان رسيدن به مقامات والاي معنوي، و خواستار پيشرفتهاي ارزنده در علم و معارف هستند، ‌تا از اين راه هم چون ساير مردان بزرگ، بتوانند در سرنوشت خود و افراد جامعة خود مؤثر واقع شوند. و مردم را به سوي معنويت سوق داده و آنان را راهنمايي كنند. اين خواسته در نهاد بسياري از افراد نهفته است. امّا به علل مختلف از جمله اينكه از راز موفقيت مردان بزرگي كه صفحات تاريخ را با نام خود روشن ساخته‌اند، اطلاعي ندارند. از رسيدن به اين آرزوي بزرگ نااميد بوده و آن را خيالي خام بيش نمي‌پندارند.(2)


3. برنامه ريزي: يعني شناخت و تعيين يك سري فعاليت‌ براي رسيدن به هدف تعيين شده. چرا يك فرد در جواني پس از گرفتن ديپلم نمي‌داند چه بايد بكند، چون براي رسيدن به هدف خود برنامه ريزي نكرده است همان طور كه براي يك ميهماني ساده برنامه‌ريزي مي‌كنيم كه چه چيزي تهيه كنيم، بايد براي زندگي خودمان هم در راه رسيدن به اهداف مورد نظر برنامه ريزي كنيم.


4. نظم و انضباط در امور: نظم و انضباط نه تنها از رازهاي موفقيت و پيروزي مردان بزرگ مي‌باشد، بلكه كاخ بلند آفرينش هستي روي نظم و انضباط استوار شده است.
نظم و برنامه، سامان دهندة زندگي و وسيله‌اي موثر براي رسيدن موفقيت است. با تشكيل برنامة منظم براي رسيدن به اهداف عالي، لحظات زندگي خود را باثمر و پربار نمايد. عمل به برنامة منظم انسان را منظم، متعهد و معتقد به آن چه را كه انجام مي‌دهد، مي‌نمايد. سعي كنيد رفتار روزانة‌شما بر طبق برنامه باشد، تا از لحظات عمر خود بهره‌مند شويد و از زندگي پربار برخوردار باشيد.


5. پايداري و تحمل مشكلات: يكي از اموري كه در توفيق يافتن انسان دخالت زيادي دارد وشرط موفقيت در كارها بالاخص در كارهاي بزرگ است، پايداري و تحمل مشكلات آن كار است. حضرت امام حسن ـ عليه السّلام ـ در يكي از خطبه‌هاي خود مي‌فرمايد: «فلستُم ايّها الناس نائلينَ ما تحبُّونَ الّا بالصّبر علي ما تُكرهُونَ»(3). اي انسانها آن چه را كه دوست داريد به آن نخواهيد رسيد مگر آن كه «صبر» كنيد بر آن چه از آن كراهت داريد.


در اين گفتار امام مجتبي ـ عليه السّلام ـ شكيبايي در برابر مشكلات را لازمة رسيدن به اهداف مورد علاقه مي‌دانند.


6. آموزش و تمرين: پرورش استعداد احتياج به آموزش و تمرين در آن زمينه دارد. اين شايعه كه افرادي شانس دارند و بدون تلاش و تمرين قادرند به نتايج عالي و غير عادي دست يابند، مورد پذيرش است. شكوفا شدن استعداد انسان در هر زمينه احتياج به آموزش و تمرين در آن زمينه دارد.(4)


7. اخلاص در كار: اخلاص اكسير نابي است كه به عمل انسان اثر مي‌بخشد. اخلاص به معناي پاك بودن رفتار و كردار آدمي از تظاهر و ريا و ساير امور شرك آميز است. اخلاص از صفات بسيار ارزنده‌اي است كه خداوند متعال برخي از بندگان خود را به دارا بودن آن ستوده است. دربارة حضرت يوسف مي‌فرمايد: «اِنّهُ مِن عبادنا المخصلين».(5)


8. توسل به اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ همچنين: توسل به اهل بيت عصمت و طهارت ـ عليهم السّلام ـ انسان را در درگاه خداوند بزرگ و آبرومند مي‌سازد و باعث تقرب انسان به پروردگار متعال مي‌شود. مردان بزرگ حتي براي كشف مجهولات و پي بردن به حل مشكلات علمي دست به توسل مي‌زنند تا در اثر كسب فيوضات از خاندان وحي گره از مشكلات علمي خود بگشايند.

 

 

پی نوشت ها:

1. باقي نصر آبادي، علي، رحماني،‌جعفر ،‌مديريت تربيت و پيشرفت تحصيلي، موسسه امام عصر، 1377، ص 110.
2. همان، ص 59.
3. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج 44، ص 50، ح 5، باب 19.
4. مايكل هاو، به سوي نبوغ، ترجمة مجردزاده كرماني، مهدي، راه بين، 80، ص 15.
5. يوسف:24.

منبع:جام

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین