عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰
امروز بزرگترین زیارت‌ها و پرشور‌ترین و گسترده‌ترین اجتماعات در روز اربعین در کربلای معلی انجام می‌شود و پیاده‌روی تا کربلا همایش و نمایش بزرگ قیام حسینی است. این مراسم بزرگ‏ترین و گسترده ترین اجتماع زیارتی جهان است و تعداد زائران از روز عاشورا نیز بیشتر است؛ زیرا در روز عاشورا مردم در استان‏های عراق مراسم دارند اما در اربعین در کربلا حضور پیدا می کنند چون زیارت این روز یکی از علائم مؤمن شمرده می شود.

عقیق: در آستانه ایام عزاداری اربعین حسینی مراسم رونمایی از "سوگنامه صوتی از مدینه تا مدینه، با کاروان حسین(ع)" دیروز دوشنبه 11 دی 1391 برگزار شد.

آخرین سخنران مراسم رونمایی سوگنامه صوتی از مدینه تا مدینه با کاروان حسین(ع) که در ساختمان مرکزی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تهران برگزار شد دبیرکل این مجمع بود.

«حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری»وی ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی، خاطره این روز بزرگ و ورود کاروان اهل بیت(ع) به کربلا را گرامی داشت و گفت: "در این روز اولین مجموعه های زیارتی که برای زیارت اباعبدالله حضور پیدا کردند به هم رسیدند؛ جابر بن انصاری از یک سو و کاروان اسرا به سالاری امام سجاد(ع)  و عمه مظلوم سادات حضرت زینب کبری(س) از سوی دیگر".

وی به مصیبت حرکت کاروان اسرای امام حسین(ع) در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: "هنگام عبور از کنار پیکرهای بی‌سر، هنگامی که حضرت زینب(س) حزن امام سجاد(ع) را دیدند گفتند: بزودی در این مکان بارگاه،‌ مقام و حرم ساخته خواهد شد و مردم به زیارت این شهداء خواهند آمد. این وعده را امام سجاد(ع) هنگام بازگشت به کربلا مشاهده کردند".

اختری با اشاره به اینکه اولین ظهور موفقیت حرکت امام حسین(ع) در اربعین سال 61 هجری اتفاق افتاد، اظهار داشت: "امروز بزرگترین زیارت‌ها و پرشور‌ترین و گسترده‌ترین اجتماعات در روز اربعین در کربلای معلی انجام می‌شود و پیاده‌روی تا کربلا همایش و نمایش بزرگ قیام حسینی است. این مراسم بزرگ‏ترین و گسترده ترین اجتماع زیارتی جهان است و تعداد زائران از روز عاشورا نیز بیشتر است؛ زیرا در روز عاشورا مردم در استان‏های عراق مراسم دارند اما در اربعین در کربلا حضور پیدا می کنند چون زیارت این روز یکی از علائم مؤمن شمرده می شود".

حجت‌الاسلام اختری در ادامه با اشاره به سالگرد حماسه 9 دی تصریح کرد: "ملت ایران در روز نهم دی علاقه‌مندی خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان دادند و حماسه‌ دیگری را در دل تاریخ خلق کردند. در این روز میلیون‏ها انسان بدون تبلیغات و هزینه و هدایت، برای دفاع از ولایت و امامت به خیابان‏ها آمدند و سیلی محکمی بر صورت دشمنان اسلام و مشت محکمی بر دهان دشمنان قرآن زدند".

وی این حرکت مردمی را واکنشی به اسائه ادب به ساحت مقدس امام حسین(ع) دانست و ابراز داشت: "با اینکه فتنه‌گران در رماه مبارک مضان سال 88 علناً به روزه‌خواری و بدحجابی در خیابان‌ها پرداختند، اما خداوند آن‌ها را مفتضح نساخت؛ اما هنگامی که پای امام حسین(ع) به میان آمد، آتش خشم خود را بر سر فتنه‌گران سرازیر ساخت و آن‌گونه شد که مردم در 9 دی بدون هیچ برنامه‌ای به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمدند. من اینجور به نظرم آمد که آن اسائه ادب و جسارتی که برخی از خدا بی خبران در روز عاشورا نسبت به امام حسین(ع) نشان دادند باعث شد که ساقط شوند".

اختری افزود: "این همان مصباح الهدایی امام حسین(ع) است؛ زیرا خداوند می خواهد که خیمه امام حسین(ع) به پا باشد. این عظمتی بود که در 9 دی به نمایش گذاشته شد".

معاون سابق بین الملل دفتر مقام معظم رهبری سپس به ماندگاری عشق حسینی در دل‏های مؤمنان نیز پرداخت و گفت: "این شور آنچنان عظیم است که دشمنان اسلام در طول 70 سال حکومت کمونیستی و سال‏ها فشارهای عجیب استالینی نتوانستند شعله عاشورایی را خاموش کنند".

اختری به صحنه های شگفت انگیزی که در اعشورای امسال در گرجستان مشاهده کرد نیز اشاره کرد و گفت: "این همان عشق و ولای امام حسین(ع) است که خون به خون، شیر به شیر و سینه به سینه به نسل‏های مختلف رسید و باعث شد علیرغم فشارهای استالینی، بسیاری که نه نماز بلدند و نه قرآن، اما در محرم سیاه بپوشند و عزاداری کنند".

وی اضافه کرد: از استاد فردی می خواهم کتابی تدوین کند و در آن شواهد و اسنادی را جمع آوری نماید که نشان می دهد چگونه با وجود سالها مبارزه کمونیست‏ها با دین و اسلام، مظاهر عاشورایی باقی ماندند. اگر ایشان بتوانند این زحمت را بکشند و شعر شاعران، حوادث و آثار شخصیت هایی که در این زمینه سهیم بودند را تدوین کنند یادگار بزرگی از ایشان به جا خواهد ماند".

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در پایان از تهیه کنندگان این سوگنامه صوتی و نیز زحمات «حجت الاسلام والمسلمین سالار» معاون امور بین الملل و «حجت الاسلام حسینی عارف» مدیرکل اطلاع‏رسانی مجمع تشکر کرد و تأکید نمود: "ما نیازمند تولید آثار مکتوب و دیجیتال به زبان‏های مختلف در زمینه اهل بیت(ع) هستیم که در جذب و جلب مردم تأثیرگذار باشد".

شایان ذکر است که سوگ‏نامه مذکور که از سوی اداره کل اطلاع‏رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر ‏شده است، شامل چهل مقتل است که در آن حجت الاسلام والمسلمین عاملی قیام کربلا را از حرکت امام حسین(ع) از مدینه منوره تا بازگشت کاروان اسرا به مدینه روایت می کند.

نوای «استاد مؤذن زاده اردبیلی» و اشعار «استاد عسکرشاهی» شاعر آذری سرای آیینی نیز زینت بخش این مقتل است که به زبان ترکی آذری تولید شده است.



منبع: خبرگزاری ابنا

کد خبرنگار 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین