۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۲ : ۰۲
عقیق: در کتاب "فتاوی العلماء الاعلام" متن فتوای حضرت آیت الله العظمی آقای شیخ "محمدحسین غروی اصفهانی(میرزای نائینی)" راجع به عزاداری حضرت سیدالشهداء که حدود 100 پیش قبل صادر شده است ، آمده است و احدی از علماء در مفاد آن ترید نکرده است.
شاید بتوان گفت در باب عزاداری سیدالشهدا علیه السلام فتوی ایشان از جامع ترین فتاوی علمای شیعه می باشد. البته در این فتوای فقط به مصادیقی که در ماه های گذشته مورد تردید بعض از افراد قرار گرفته است پرداخته ایم.
بسوی اهالی بصره و اطراف آن پس از تقدیم سلام بر برادران صاحبان مجد و بزرگی اهل بصره و نواحی آن ، تلگرافات و اوراق سوالات شما و نامه هایی که متضمن سوالات شما بود راجع به دسته جات و هیئت های عزاداری در دهه عاشورا و آنچه مربوط به آن دسته ، چون بحمدلله سالم به نجف اشرف برگشتیم جواب سوالات شما را در مسائل ذیل بیان می کنم:
اول: بدیهی است که بیرون آوردن هیئت ها و دسته جات عزا در دهه عاشورا و مانند آن در کوچه ها و خیابانها بدون هیچگونه شبهه ای جایز است و رجحان دارد و از آشکارترین مصادیق عزای سالار شهیدان و مظلوم کربلاست و نیکوترین وسیله ای است برای تبلیغ هدف عالی حسین بن علی علیه السلام ( ترویج قرآن و دین مبین اسلام ) برای هر دور و نزدیک لکن باید این شعار بزرگ از هر گونه محرمات مانند آواز خوانی و استعمال الآت لهو و لعب و نزاع و کشمکش برای جلو رفتن و عقب رفتن یکدیگر و نزاع بین اهل دو محله و دو هیئت خالی باشد و چنانچه گاهی چنین محرماتی در بعضی از هیئات عزا واقع شود حرمت آنها به عزاداری امام حسین سرایت نمی کند مانند نگاه کردن نمازگزار در حال نماز به زن اجنبی که اگر کسی در حال نماز به زن اجنبی نظر عمدی کند حرام مرتکب شده ولی نمازش صحیح است.
دوم : هیچ اشکالی نیست در جایز بودن سینه زدن یا با دست به صورت زدن حتی اگر به حدی برسد که سینه و صورت سرخ و سیاه شود ، بلکه اقوی جواز زنجیر زدن است بر شانه و پشت به حدی که به بیرون آمدن کمی خون منجر گردد بنا بر اقوی ....
<!--[endif]-->
5ربیع الاول 1345 ه ق
الاحقر محمد حسین غروی نایینی*
فتوای آیه الله العظمی خوئی قدس سره
چیزی که استاد ما در جواب این سوال فرمودند صحیح است و عمل مطابق آن اشکالی ندارد. از خداوند میخواهیم برادران ایمانی ما را برای تعظیم شعائر دین و دوری از محارم موفق بدارد
الاحقر ابوالقاسم الموسوی الخوئی.
فتوای آیه الله العظمی مرعشی نجفی
آنچه مرحوم مغفور آیت الله آقای میرزای نائینی قدس سره که از اعاظم علماء شیعه بوده اند مرقوم فرموده اند صحیح و مطابق واقع میباشد .
فتوای آیه الله العظمی اراکی
جناب آقای سید حسین معتمدی کاشانی خطیب محترم دامت برکاته : سوالهایی که درباره اقامه شعائر حسینی (ع) و مراسم معموله عزاداری اهلبیت عصمت و طهارت خاصه سیدالشهداء علیهم افضل الصلاة و السلام نموده اید و جوابهائی که مراجع عالیقدر تقلید در این زمینه مرقوم فرموده اند اجمالا ملاحظه گردید : چون جواب تفصیلی در مورد یک یک سوالات موجب تطویل است. اجمالا معروض میدارد که آنچه را که حضرات رجال دین و فقهاء و مراجع عالیقدر مسلمین از گذشته و حال مخصوصا مرحوم آیة الله العظمی میرزا حسین نائینی قدس سره در این زمینه مرقوم فرموده اند مورد تائید این جانب است. و نظر اینجانب با آنچه که آنها مرقوم فرموده اند مطابقت دارد. شکرالله مساعیکم الجمیله و لازلتم مویدا و ناصرا للاسلام و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
بتاریخ ۱۸/جمادی الاولی/۱۴۰۱ هجری قمری.
فتوای آیه الله العظمی شیخ مرتضی حائری
بسمه تعالی شانه
اطاعت آنچه عالم جلیل استاد الفقهاء و المجتهدین مرحوم نائینی قدس الله سره مرقوم فرموده اند و مورد تائید علماء معاصر ایشان و طبقه بعد می باشد مورد تائید و تاکید این جانب نیز می باشد.
و بطور اختصار برای اینکه توده مسلمانان و برادران دینی بر مقدار کمی از دلائل این فتاوی واقف شوند معروض میدارد که مرحوم علامه مجلسی قدس الله سره در جلد دهم بحار فقط در باب ثواب بکاء و گریه برای حضرت ابی عبدالله الحسین و سائر ائمه علیهم الصلاة و السلام نزدیک پنجاه روایت ذکر فرموده است که از آنها مستفاد میشود که از سنن موکده است و البته هر چه از مقدمات این سنت باشد از روضه خوانی و مواکب عزا و غیر ذلک نیز از مستحبات شرعیه است و قرار دادن موقوفات و نذور و وصایا و صرف آنها در مصارف مذکوره نیز چنین است. و گذشته از آن در خیلی از مواقع عنوان استشعاع که از ضروریات است نیز بر این امور منطبق می باشد و این خود قدردانی از خلفاء الهی و اظهار ارادت بآن مولی مظلوم و اهل بیت محترمش صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین می باشد و اظهار تنفر از ستمکاران بسیار موثر در جلوگیری از ستمگری است خداوند متعال بمومنین و جنابعالی که اقدام باحیاء امر اهل بیت عصمت می فرمائید توفیق و اجر جزیل عنایت فرماید و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
فتوای آیه الله العظمی میرزا هاشم آملی
بسمه تعالی
فتوای شیخنا الاستاذ مرحوم حضرت آیة الله العظمی آقای میرزا حسین نائینی قدس سره مورد تائید اینجانب است
فتوای آیه الله العظمی سید علی بهبهانی
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه بزرگان دین و اسطوانه های مذهب در باب مجالس عزای مولینا ابوعبدالله الحسین صلوات الله علیه و تعظیم شعائر مربوطه بآن حضرت مرقوم فرموده اند در نهایت صحت و متانت است خداوند سبحان همه ما را در اقامه مجالس عزای امام حسین (ع) وتعظیم شعائر آن حضرت و تنزیه آن از آنچه مناسب آن مجالس نیست توفیق دهد
فتوای آیه الله العظمی وحید خراسانی
بسم الله الرحمن الرحیم
مکتوب حضرت آیة الله نائینی در مورد شعائر حسینیّه مورد تائید است
فتوای آیه الله العظمی سید محمد شاهرودی
بسمه تعالی
آنچه که استاد الفقهاء العظام آیة الله العظمی نييني( قده ) مرقوم داشته اند فوق آنستکه احتیاج بتائید داشته باشد
فتوای آیه الله العظمی سید رضا صدر
بسم الله الرحمن الرحیم
نوشته این عالم بزرگ ، بالاتر از آن است که نیاز بتایید داشته باشد و مورد قبول علماء اعلام و آیات عظام است.
فتوای آیه الله العظمی سید مرتضی فیروز آبادی
بسمه تعالی
فتوای مرحوم آیة الله نائینی بجواز شعائر حسینی از سینه زدن و نحو ذلک از اموریکه بالا ذکر شده مورد تائید تمام علمآء میباشد و در کتابچه فتوای علمآء در شعائر حسینی فتوای اینجانب هم بنحو تفصیل مذکور است
فتوای آیه الله العظمی سید محمد باقر سلطانی
بسم اله خیر الاسماء
رساله ایکه مرحوم مغفور شیخ الفقهاء آیة الله علامه نائینی قدس سره در جواب سئوال اهل بصره مرقوم فرموده مورد تائید اکثر علماء معاصر و من بعد ایشان بوده و عمل طبق آنچه بیان نموده اند انشاءالله تعالی موجب اجر و ثواب خواهد بود از خداوند منان برای همه توفیق عمل بوظیفه در خواست میگردد
فتوای آیه الله العظمی سید نصر الله مستنبط
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه مرحوم شیخ اعظم نائینی قدس الله تعالی سره در جواب اسئله بصریه بیان فرمودند در غایت متانت میباشد و لازم است این عبادت عظمی را از منافیات اخلاص در اقامه شعائر دینیه تنزيه نمود اسئل الله التوفیق و المثوبه فانه ولی ذلک
فتوای آیه الله العظمی سید مصطفی خوانساری
بسم الله الرحمن الرحیم
اقامه تعزیه داری حضرت ابی عبدالله الحسین سید الشهداء و سید شباب اهل الجنه و خامس اصحاب الکساء صلوات الله و سلامه علیه از بزرگترین شعائر اسلامی است که بقاء آثار نبوت و احکام اسلامی تا حال از برکات آن میباشد و حضرت مستطاب استاد اعظم ما مرحوم آیة الله العظمی الحائری قدس سره قبل از بحث فقهشان بوسیله یکنفر از حاضرین در مباحثه ذکر مصیبت مینمودند و پس از آن شروع بمباحثه میفرمودند و بنابراین آنچه را که استاد المشایخ العظام حضرت آیة الله العظمی آقای نائینی اعلی الله مقامه در این موضوع در پاسخ اهالی بصره مرقوم فرموده اند و آقایان آیات الله مراجع تقلید و حجج اسلام تایید فرمودند بسیار بمورد و محل و تایید احقر و تمام مسلمین میباشد در خاتمه تایید کسانیکه ساعی در اقامه و احیاء شعائر بزرگ دینی هستند از خداوند متعال مسئلت مینمایم فی ۱۷/جمادی الاولی/ ۱۴۰۴
الاحقر مصطفی الحسینی خوانساری عفی الله عنه و عن والدیه(مهر شریف)
فتوای آیه الله العظمی میرزا خلیل کمره ای تهرانی
بسم الله الرحمن الرحیم.
جواب: فتوی مرحوم آیة الله میرزا حسین نائینی اعلی الله مقامه در کمال متانت و مورد تائید اینجانب و تمام علمای اعلام میباشد
بتاریخ چهارم ذیقعده الحرام ۱۴۰۰ هجری الاحقر حاج میرزا خلیل کمره ي
۴ ذی قعده الحرام ۱۴۰۰ هجری نبوی (مهر و امضا شریف)
فتوای آیه الله العظمی محمد باقر آشتیانی
بسمه تعالی شانه
ترجمه استفتاء مزبور که مزین بنظرات آقایان مراجع و مسجل به تسجیلات مبارکه ایشان گردیده نیز بطبع رسیده و این حقیر هم محتصری در تایید مرقومات آن استاد معظم قدس سره الشریف نوشته ام امید است خداوند متعال توفیق عمل مرحمت فرماید ادام اللهتاییداتکم الشریفه و السلام علیکم و الرحمه ۶ شهر شعبان المعظم/۱۴۰۰ (مهر و امضا شریف)
فتوای آیه الله العظمی شیخ علی نمازی شاهرودی
بسم الله الرحمن الرحيم
آنچه سوال فرموديد در امر شعائر حسيني(ع)كه حضرت يه الله العظمي ميرزا محمد حسين نييني اعلي الله مقامه در جواب سوال اهالي بصره مرقوم فرموده اند و به امضي جمعي از مراجع تقليد و فقهي شيعه از سابقين و معاصرين مزين شده و مكرر طبع و نشر گرديده صحيح و مورد تييد است خداوند متعال توفيقات مومنين را در اقامه عزاداري امام حسين صلوات الله عليه كه از جمله شعائر ديني است زياد فرميد.والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الاحقر علي نمازي شاهرودي
۱ شعبان المعظم ۱۴۰۴ هجري قمري
فتوای آیه الله العظمی احمد سبط الشیخ الانصاری
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین
آنچه که مرحوم نایینی فرموده اند مورد تکیه و نظر است.
۲۶ محرم الحرام ۱۴۰۲ ه- ق احمد سبط الشیخ الانصاری (مهر شریف)
فتوای آیه الله العظمی شیخ رضا انصاری همدانی
بسمه تعالي
پاسخیکه که فقید سعید استاد الفقهاء و المجتهدین ایة الله العظمی میرزا حسین نائینی اعلی الله مقامه الشریف به اهالی بصره درباره اقامه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مرقوم فرموده اند و مورد تایید این جانب میباشد وفقنا الله لاقامة الشعائر الحسینیه
دهم شوال ۱۴۰۵ رضا انصاری (مهر شریف)
فتوای آیه الله العظمی شیخ محمد حسین بهاری همدانی
بسمه تعالی شانه العزیز
آنچه را که حضرت آیه الله العظمی خلد اشیان مرحوم میرزا حسین نائینی اعلی الله درجته در جواب استفتاء اهالی بصره در خصوص اقامه عزاداری حضرت ابی عبدالله الحسین صلوات الله و سلامه علیه و علی جده و ابیه و امه و اخیه و بنیه صادر فرمودهاند همانطوریکه مورد امضاء بسیاری از علماء اعلام واقع شده اینجانب نیز از لحاظ فردی از مسلمین سپاسگذارم خداوند این شیوه مرضیه الهی را که بحضرت موسی بن عمران ع فرموده امتیاز امه محمد ص ع یا چند چیز است از جمله امتیاز آنها عاشورا است بر این امت مستدام بدارد
حرر فی ۹ شوال ۱۴۰۵ (امضا شریف)
فتوي آیة الله العظمي حجت
جواب مسأله از نظر فقهي همانطور است كه آیة الله العظمي ناييني فرموده اند.
کدخبرنگاری:212006