همچنین در این روز سر امام حسین علیهالسلام به بدن ملحق شده و دفن شد. اما در مقابل این شهرت، برخی اندیشمندان متقدم و معاصر شیعه، ورود اهلبیت علیهمالسلام را در روز اربعین سال ۶۱ ق انکار کردهاند که دیدگاهها و دلایل انکار آنان و نیز ادله و قراینی که برخی محققان معاصر برای رد دلایل منکران اقامه کردهاند، بررسی و مطالعه خواهد شد.
یکی از مباحث مهم تاریخ عاشورا که در این فصل درباره آن بحث و بررسی صورت گرفته، حضور اهلبیت علیهمالسلام در کربلا در اولین اربعین شهادت امام حسین علیهالسلام بر سر مزار آن حضرت و دیگر شهدای کربلاست. در میان شیعه، مشهور است که اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی بزرگ رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم به زیارت قبر امام حسین علیهالسلام نائل شد و در همان جا بود که اهلبیت علیهمالسلام هنگام بازگشت از شام نیز به زیارت مزار امام علیهالسلام آمده و جابر را ملاقات کردند.
همچنین در این روز سر امام حسین علیهالسلام به بدن ملحق شده و دفن شد. اما در مقابل این شهرت، برخی اندیشمندان متقدم و معاصر شیعه، ورود اهلبیت علیهمالسلام را در روز اربعین سال ۶۱ ق انکار کردهاند که دیدگاهها و دلایل انکار آنان و نیز ادله و قراینی که برخی محققان معاصر برای رد دلایل منکران اقامه کردهاند، بررسی و مطالعه خواهد شد. سپس در ادامه، قراین و شواهد تاریخی و روایی این موضوع را به منظور اثبات چنین شهرتی بیان خواهیم کرد.
«اربعین» در متون و نصوص دینی
واژه اربعین از اصطلاحاتی است که در متون دینی، حدیثی و تاریخی کاربرد زیادی دارد و بسیاری از امور، با این عدد و واژه، تعریف و تحدید شدهاند. مثلا کمال عقل در چهل سالگی، آثار چهل روز اخلاص، آثار حفظ چهل حدیث، دعای چهل نفر، دعای برای چهل مومن، قرائت دعای عهد در چهل صبح، عدم پذیرش نماز شراب خوار تا چهل روز، گریه چهل روز زمین، آسمان و فرشتگان بر امام حسین علیهالسلام، استحباب زیارت اربعین و ... از جمله مواردی است که جایگاه و ارزش والای این واژه و عدد را در معارف اسلامی بیان میدارد.
با این همه، در احادیث، تنها استحباب زیارت اربعین در باره امام حسین علیهالسلام وارد شده است و چنین سفارشی درباره هیچ یک از معصومان علیهمالسلام پیش و پس از سیدالشهدا علیهالسلام وجود ندارد. بنابراین از نظر تاریخی و حدیثی، هیچ پیشینهای را نمیتوان برای اربعین و اعمال مربوط به این روز تا پیش از حادثه عاشورا تصور کرد و این ویژگی و امتیاز، تنها برای امام حسین علیهالسلام است.
استحباب زیارت اربعین در روایات و گزارشهای تاریخی
مهمترین دلیل بزرگداشت اربعین سیدالشهدا علیهالسلام روایت مرسلهای از امام عسکری علیهالسلام است که فرموده است: نشانههای مومن، پنج چیز است که یکی از آنها زیارت اربعین است.
افزون بر این، امام صادق علیهالسلام زیارت اربعین را به صفوان بن مهران جمال تعلیم داده است که در آن به بزرگداشت اربعین تصریح شده است.
اما درباره منشا اهمیت اربعین در منابع کهن شیعه، باید گفت که به این روز از دو جهت توجه شده است. یکی از جهت بازگشت اسراء از شام به مدینه و دیگری به سبب زیارت قبر سیدالشهدا علیهالسلام توسط جابر بن عبدالله انصاری، یکی از اصحاب برجسته رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیهالسلام.
شیخ مفید، شیخ طوسی و علامه حلی در این باره مینویسند:
روز بیستم صفر روزی است که اهلبیت امام حسین علیهالسلام از شام به سوی مدینه بازگشتند. همچنین در این روز، جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم برای زیارت امام حسین علیهالسلام از مدینه به کربلا آمد و او اولین کسی بود که قبر امام حسین علیهالسلام را زیارت کرد.