عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از درس‌های قرآن خود با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) درباره لذتی که در آن خیری نیست، ویژگی ظالم‌ترین افراد را بیان کرده است.
عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ هفتم تیرماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

گمراهی امت نوعی ظلم است

نکته 1) قرآن می‌فرماید: «وَ أَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَ ما هَدى‏»(طه/79) امت خودش را گمراه کرد و بعد هم راهنمایی نکرد که این نوعی ظلم است.

ظالم‌ترین افراد چه کسانی هستند؟

نکته 2) خداوند می‌گوید: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ کَذِباً»(انعام/21) ظالم‌ترین افراد کسی است که به خدا افترا ببندد.

خداوند اعمال انسان را ضایع نمی‌کند

نکته 3) پیغمبر اسلام چند سال رو به بیت‌المقدس نماز می‌خواند بعد به دلایلی قبله عوض شد. مسلمان‌ها آمدند گفتند: یا رسول اللّه نمازهایی که خواندیم چه می‌شود؟ آیه آمد «وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُضیعَ إیمانَکُمْ»(بقره/143) خداوند اعمال شما را ضایع نمی‌کند. اگر فتوا عوض شود، کارهای سابق درست است.

 نکته 4) انسان وقتی خدای همه را یکی دید می‌گوید: چرا من گران بفروشم؟ کلاه سر چه کسی بگذارم؟ قرآن می‌گوید: «بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْض»(آل عمران/195) ما از همدیگر هستیم.

لذتی که بعد از آن خیری نیست

نکته 5) «ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»(نحل/96) آنچه نزد خداست پایانی ندارد و «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ»(فجر/14) خدا در کمین است بنابراین «لَا خَیْرَ فِی لَذَّةٍ مِنْ بَعْدِهَا النَّارُ»(أمالى صدوق، ص‏498) در لذتی که بعد از آن جهنم است، خیر نیست و هیچ ارزشی ندارد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین