عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۸۰۴
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۸
يكى از آزاد كرده ‏هاى امير المؤمنين عليه السّلام پولى از آن حضرت درخواست كرد و حضرت عليه السّلام فرمود:...
عقیق: امام صادق عليه السّلام مى ‏فرمايد: يكى از آزاد كرده‏ هاى اميرالمؤمنين عليه السّلام پولى از آن حضرت درخواست كرد و حضرت عليه السّلام فرمود: هر گاه بهره خود را از بيت المال گرفتم با تو تقسيم مى‏ كنم. او گفت: براى من كافى نيست. او نزد معاويه رفت و معاويه به وى صله ‏اى داد و او هم نامه ‏اى به امير المؤمنين نوشت و پولى را كه از معاويه گرفته بود به آگاهى حضرت رساند. امير المؤمنين عليه السّلام در پاسخ او اين نامه را نگاشت:

امّا بعد، مالى كه در دست توست، پيش از تو، در دست ديگرى بوده و پس از تو، به دست ديگرى افتد و تو از آن همان بهره ‏اى را دارى كه براى خدا برمى‏ دارى، پس خود رابر فرزندت مقدم بدار، زيرا جز اين نيست كه تو مال را براى يكى از دو نفر گرد مى‏ آورى:
يا كسى كه با آن به طاعت خدا برخيزد كه در اين صورت با آنچه تو بدبخت‏ شده‏ اى، او خوشبخت شده است، و يا فردى كه با پول تو به معصيت الهى كمر بندد، كه در اين صورت با آنچه تو براى او گرد آورده ‏اى، به بدبختى كشانده شده است، و هيچ يك از اين دو شايستگى آن را ندارند كه تو بر خويش مقدمشان بدارى و براى او بارى بر دوش خود نهى، پس براى آنكه گذشته است به رحمت خدا اميدوار باش و براى آنكه خواهد آمد به روزى خدا اعتماد كن.

پی نوشت:
بهشت كافى / ترجمه روضه كافى، ص103و104
منبع:افکار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین