عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
پیامبر گرامی اسلام فرمود: تا زمانی که در مسجد نشسته ای، خداوند برای هر نفسی که می کشی ، درجه ای از بهشت برایت پاداش می دهد.
عقیق:در زمینه رفت و آمد در مسجد روایات و  احادیث بسیاری از پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار (ع) نقل شده است. در ادامه چند حدیث از ائمه اطهار(ع) در ارتباط با مسجد و حضور در این مکان معنوی قرار داده شده است.

امام صادق - علیه السلام - فرمود: هر کس به طرف مسجد برود، پایش را بر هیچ تر و خشکی نمی گذارد، مگر اینکه زمین برای او تسبیح می گوید. «بحار الانوار، ج 84، ص 13»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: ای ابوذر! تا زمانی که در مسجد نشسته ای، خداوند برای هر نفسی که می کشی، درجه ای از بهشت برایت پاداش می دهد.«بحار الانوار، ج 83، ص 370»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: بدترین جاهای زمین، بازار و بهترین مکان های آن، مساجد است و محبوب ترین افراد نزد خداوند کسی است که زودتر از همه به مسجد وارد شود و دیرتر از همه از آن خارج شود. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 553»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند که در آن بر سفره آمرزش می نشینند و با هدیه بهشتی بدرقه می شوند. «بحار الانوار، ج 84، ص 4»

امام حسن - علیه السلام - فرمود: اهل مسجد زائران خدا هستند و بر زیارت شونده است که به زائرانش هدیه ای بدهد. «کلمة الامام الحسن، ص 41»

رسول اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: در دنیا میهمان باشید و مساجد را خانه خود قرار دهید و دل هایتان را به نرمی و ملایمت عادت دهید. «بحار الانوار، ج 83، ص 351»

رسول اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: مساجد، خانه پارسایان است و هر کس خانه اش مسجد باشد، خداوند ضمانت کرده برای او رحمت و شادی را و اجازه عبور از صراط (به سوی بهشت) را به او خواهد داد. «مستدرک الوسائل، ج 3، ص 362»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: آنان که در ظلمت شب به سوی مساجد می روند، مژده باد به نوری که (از چهره شان) در روز قیامت می درخشد. «مستدرک الوسائل، ج 3، ص 363»

11. قال الامام علی - علیه السلام - : مَنْ اَرَادَ دُخُولَ الْمَسْجِدِ فَلْیَدَخُلْ عَلی سُکُونٍ وَ وَقارٍ فَاِنَّ الْمَساجِدَ بُیُوتُ اللهِ وَ اَحَبُّ الْبقاع اِلَیْه. «من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 170»


امام باقر - علیه السلام - فرمود: بهتر آن است که هنگام ورود به مسجد، ابتدا پای راست را بگذاری، و هنگام خروج ابتدا پای چپ را بگذاری. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 517»

حضرت فاطمه زهرا - سلام الله علیها - فرمود: هنگامی که پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - وارد مسجد می شد، می گفت: به نام خدا، درود خدا بر محمد و آل محمد، خدایا مرا بیامرز و گناهانم را ببخشا و درهای رحمتت را به رویم بگشا. «بحار الانوار، ج 84، ص 23»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: مساجد را گذرگاه قرار ندهید، مگر آن که هنگام عبور، دو رکعت نماز بخوانید.«وسائل الشیعه، ج 3، ص 553»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: هر کس در مسجد ندای نماز را بشنود و بدون علت خارج شود، منافق است مگر این که قصد برگشت (و خواندن نماز را) داشته باشد.«وسائل الشیعه، ج 3، ص 513»

امام علی - علیه السلام - (در جواب عده ای که به حضرت گفتند: عده ای از همسایگان مسجد در نماز جماعت حاضر نمی شوند)، فرمود: باید در نماز جماعت ما حضور یابند، یا این که از ما دوری گزینند و همسایه ما نشوند و ما هم همسایه آن ها نباشیم.«وسائل الشیعه، ج 3، ص 479»

امام علی - علیه السلام - فرمود: هر کسی چیزی خورده است که بوی آن مردم را می آزارد، به مسجد نزدیک نشود.«وسائل الشیعه، ج 3، ص 502»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: وقتی مشکلات و بلاها نازل می شود، اهل مسجد نجات می یابند.«مستدرک الوسائل، ج 3، ص 356»

پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: ای ابوذر! در مسجد هر نشستنی به جز برای سه چیز، بیهوده است: نماز خواندن، ذکر خدا گفتن، سوال (و بحث) علمی.«بحار الانوار، ج 83، ص 370»

امام صادق - علیه السلام - فرمود: هر کس مسجدی بسازد، خداوند خانه ای در بهشت بهشت برای او می سازد. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 485»

پی نوشت:
کتاب احادیث و روایات مسجد
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین