عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۷۵۹
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی خبرداد:
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی، در دهه کرامت رضوی کانون اصلی جشنهای میلاد امام رضا(ع) در سراسر جهان است.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، به تشریح ویژه برنامه های دهه کرامت رضوی پرداخت. وی در ابتدا به جایگاه علمی حضرت رضا(ع) و مبارزه علمی ایشان با نحله‌های فکری منحرف و دشمنان دین اشاره کرد و گفت: ارایه الگوهای عینی و رفتاری ثامن الائمه(ع) از اهداف اصلی جشنهای میلاد حضرت رضا(ع) و آستان قدس رضوی و بستر مناسبی برای آشنایی دنیا با چهره واقعی اسلام و جهان تشیع است. وی افزود: جشنهای میلاد رضوی، در روز اول ذی القعده، با حرکت دست جمعی و نمادین ده ها هزار خدمتگزار آستان مقدس ضوی از چهار راه شهدا به سمت حرم مطهر رضوی و همراه با مراسم گلباران آغاز می شود.

پخش مراسم آیینی از شبکه های ملی
حسینی با بیان اینکه هزاران برنامه از مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی، به دبیرخانه ستاد دایمی جشنهای میلاد امام رضا(ع) رسیده، افزود: مراسم آیینی تعویض پرچم به همراه نواختن نقاره خانه از جمله برنامه های سالروز میلاد حضرت رضا(ع) است که به صورت مستقیم از شبکه های ملی و بین المللی پخش خواهد شد. اجتماع بزرگ رضویون در میدان شهدا در ساعت 15و اجرای برنامه های جشن در صحن جامع رضوی و گلباران حرم از مهمترین برنامه های روز میلاد امام رضا(ع) خواهد بود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، بیان داشت: از شب میلاد حضرت معصومه(س) تا شام میلاد امام رضا(ع) جشنهای ویژه ای با عنوان «شکوه رضوان» پس از نماز مغرب و عشا در صحن جامع رضوی با حضور خطبا، مبلغان، شعرا، هنرمندان، گروه های سرود و اجرای مسابقات فرهنگی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در دهه کرامت گفت: 320 اثر گوناگون شامل داستان، شعر، کتاب، پایان نامه و 45 اثر از کشورهای اسلامی به دبیرخانه رسیده که 3 نفر از منتخبان آثار از پاکستان و لبنان در آیین اختتامیه که در ایام زیارتی(22 شهریور) با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد شرکت می کنند و جوایزی به برگزیدگان نیز اهدا خواهد شد.


انتشار 235 عنوان کتاب در دهه کرامت
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه 235 عنوان کتاب چاپ جدید و باز چاپ در دهه کرامت رضوی منتشر می شود، تصریح کرد: از این شمار 125 عنوان چاپ جدید، 110عنوان باز چاپ، 65عنوان توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی، 22 عنوان توسط به نشر، 125 عنوان کتاب توسط معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس و 13 عنوان توسط سایر موسسات آستان قدس در این ایام منتشر خواهد شد.
وی افزود: 25 مقاله فاخر از محققان کشور و خارج از کشور با موضوع سبک زندگی رضوی به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی آماده شده و در ایام دهه کرامت رضوی رونمایی می شود.
حسینی با اشاره به تولید و توزیع 5 میلیون اقلام و محصولات فرهنگی متبرک در ایام ولادت امام رضا(ع) افزود: این محصولات فرهنگی شامل کتاب، نشریه، بروشور و پوستر است که از این شمار، 700 بسته فرهنگی برای مدیران، مسؤولان ارشد کشور و نمایندگان مردم ارسال خواهد شد.


10هزار بسته فرهنگی به مساجد و تکایا ارسال می شود
وی با بیان اینکه هزار بسته فرهنگی به 70 کشور جهان ارسال می شود، گفت: 10هزار بسته فرهنگی به مساجد، دانشگاه‌ها، ادارات، مدارس و تکایا اهدا می شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: همچنین یک میلیون و 500 هزار بسته متبرک توسط خدام به زائران رضوی در ایام دهه کرامت اهدا می‌شود.
وی اظهار داشت: 35 نمایشگاه ویژه در دهه کرامت رضوی با رویکرد انتشار سنت و سیره رضوی، انتشار اسناد و تصاویر قدیم و جدید حرم و معرفی خدمات و دستاوردهای آستان قدس رضوی و 8 نمایشگاه سیار در مراکز استانها برگزار می شود.
وی اعزام سخنران، مداحان و خادمان آستان قدس رضوی به 2هزار مسجد در شهر مشهد، 309 شهرستان و 194 روستای موقوفه دار در 31 استان کشور را از دیگر برنامه های دهه کرامت رضوی ذکر کرد.


اعزام کاروان «زیر سایه خورشید» به 10 کشور جهان
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: اعزام کاروانهای رضوی با عنوان «زیر سایه خورشید» امسال نسبت به سالهای گذشته از عمق بیشتر و افزایش نسبی خوبی برخوردار است.
به گفته وی؛ این کاروان‌ها که هر یک از آنها متشکل از یک سخنران، یک مداح و 2خادم به همراه پرچم متبرک آستان قدس و بسته‌های متبرک است، به 30 شهر در 10 کشور جهان و مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند و برنامه‌های ویژه فرهنگی و مذهبی اجرا خواهند کرد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری 700 جلسه حلقه معارف در ایام میلاد امام رضا(ع) افزود: حرم مطهر رضوی در دهه کرامت کانون گفتمانهای دینی با محوریت فرهنگ رضوی خواهد بود که شامل نشستهای تخصصی با موضوع اندیشه سیاسی امام رضا(ع) آثار و برکات حضور امام رضا(ع) و دیگر موضوعات خواهد بود.
 

بزرگترین مسابقه کتابخوانی کشور
حجت الاسلام حسینی با اشاره به برگزاری بزرگترین مسابقه کتابخوانی کشور در دهه کرامت، گفت: این مسابقه فرهنگی با عنوان «امام رضا(ع) و زندگی» در شمارگان یک میلیون نسخه منتشر می شود.
وی افزود: این مسابقه هر روز 30 برنده خواهد داشت که کمک هزینه سفر به مشهد مقدس جوایز آنها خواهد بود. 8 برنده نهایی نیز کمک هزینه سفر به عتبات عالیات دریافت خواهند کرد.
وی توضیح داد: نسخه دیجیتال کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» در پایگاه اینترنتی آستان قدس موجود است و مسابقه هر روز در شبکه معارف رادیو برگزار می‌گردد.
وی افزود: برگزاری هفتمین جشنواره «خورشید ولایت» از دیگر برنامه های این ایام است که با حضور دانش آموزان سراسر کشور و دانش آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور به همت بنیاد فرهنگی رضوی برگزار می شود. تاکنون 44هزار اثر به دبیرخانه این همایش رسیده است.
وی همچنین از برگزاری جشنواره سراسری «فروغ ولایت» در این ایام خبر داد و اظهار داشت: شعر، داستان، دلنوشته، عکاسی، وبلاگ، خوشنویسی، فیلم کوتاه، و پایان نامه‌های دانشجویی از جمله موضوعات این جشنواره است که به همت دانشگاه امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.


«ملکوت هشتم» با حضور 60شاعر برجسته
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: شب شعر «ملکوت هشتم» عنوان برنامه ای است که در این ایام با حضور 60 شاعر برجسته از شاعران مطرح کشور برگزار می شود. به گفته وی این مراسم در 3 آستانه مبارکه حضرت معصومه(س) در قم، شاهچراغ در شیراز، حسین بن موسی الکاظم(ع) در طبس برگزار و آیین اختتامیه آن در روز سیزدهم ماه جاری در تالار نور مشهد برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: برای نخستین بار جشنواره سراسری محصولات فرهنگی تولید شده با محوریت فرهنگ رضوی، به همراه نمایشگاه آثار منتخب توسط موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی برگزار می شود.
وی سیزدهمین جشنواره علوم قرآن و حدیث ویژه کارکنان و خدام آستان قدس رضوی را از دیگر برنامه های این ایام ذکر کرد و افزود: این جشنواره از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی و مرکز آموزش ضمن خدمت این آستان مقدس برگزار می شود.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه تربیت بدنی آستان قدس رضوی، جشنواره فرهنگی - ورزشی امام رضا(ع) را در دهه کرامت رضوی برگزار می‌کند، افزود: مسابقه ویلچررانی ویژه جانبازان، دو نیمه ماراتن قهرمانی کشور، دو عمومی در روز میلاد در شهرک شهید رجایی مشهد و تشرف کاروان پیشکسوتان ورزشی استان از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی با مراسم حمل پرچم این آستان مقدس و گلباران حرم مطهر برگزار می شود.
وی در پایان از حمایتهای معنوی آیت‌ا... واعظ طبسی تولیت عظمای آستان قدس رضوی، امام جمعه مشهد، استاندار خراسان رضوی، تشکلها و نهادهای مردم نهاد و بنیاد فرهنگی هنری بین‌المللی امام رضا(ع) به خاطر تلاش برای نشر و گسترش فرهنگ رضوی تقدیر و تشکر کرد.

 

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین