عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
مدیر موزه حرم مطهر سیدالشهدا (علیه‌السلام )اضافه کرد: پیش از این‌که من برسم وقتی کارمندان متوجه قرمز شدن رنگ تربت شدند، از آن عکس و فیلم گرفتند و البته فیلم در حال آماده شدن است که انشاءالله تا چند روز دیگر در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.
عقیق: سید علاء احمد ضیاءالدین، مدیر موزه حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام )با اشاره به سال تأسیس و تشکیل این موزه، گفت: در سال 2009 میلادی زمینه تشکیل موزه شکل گرفت و اکنون یک سال و شش ماه از تأسیس آن می‌گذرد.

وی با بیان این‌که بیشتر آثار منتقل شده به این موزه در انبار داخل حرم نگهداری می‌شد و پس از احصاء به موزه انتقال یافت، افزود: بیشتر هدایا ارسالی به موزه از طرف ایرانی‌ها است و بازدیدکنندگان نیز ایرانی‌ها هستند، لذا در تلاشیم تا خدمات گسترده‌تری را به این زوار آقا اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در موزه بدهیم که ترجمه فارسی آثار قیمتی از آن جمله است.

مدیر موزه حرم مطهر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با اشاره به تربت اصل قبر مطهر آن حضرت که در این موزه نگهداری می‌شود، آن را با ارزش‌ترین اثر قیمتی دانست و گفت: مهم‌ترین چیزی که در این موزه نسبت به بقیه آثار می‌درخشد، تربت آقا اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام )است.

وی ادامه داد:‌ ابتدا مقداری تربت در خانه داشتم که برای بازدید عموم به موزه آوردم، چون مقدار این تربت بسیار کم بود، از برخی آقایان خواستم که اگر در خانه خود تربت اصلی دارند به موزه بیاورند که شش نفر از علما و شخصیت‌ها، تربت‌های اصلی داشتند که آوردند و با این تربت کمی که در موزه داشتیم مخلوط کردیم.

سید علاء با بیان این‌که از جمع‌آوری این تربت مقدس در حدود 9 ماه می‌گذارد، متذکر شد: همان‌طور که می‌دانید اگر بخواهیم تربت اصل سیدالشهدا (علیه‌السلام) را از کنار حرم مطهر آن حضرت خارج کنیم حتما باید آداب آن را رعایت کرد که از جمله قرائت سوره «انا انزلنا» است تا از شرّ شیاطین محافظت شود.

وی ادامه داد: این تربت در روز عاشورا به رنگ خون تغییر شکل داد و این صحنه را از مراکز مختلف آمدند و فیلمبرداری کردند. جالب اینجا بود که وقتی این تغییر رنگ شروع شد، دوربین‌هایی که عکسبرداری می‌کردند چیزی در عکس نشان نمی‌داد یعنی تربت قرمز بود اما در عکس‌ها رنگی نداشت و کم کم تا ظهر که رنگ بسیار پررنگ شد، دیگر عکس‌ها هم توانست بگیرد.

مدیر موزه حرم مطهر سیدالشهدا (علیه‌السلام) اضافه کرد: پیش از این‌که من برسم وقتی کارمندان متوجه قرمز شدن رنگ تربت شدند، از آن عکس و فیلم گرفتند و البته فیلم در حال آماده شدن است که انشاءالله تا چند روز دیگر در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که از ابتدای فیلمبرداری از این تربت مطهر تا پایان آن، 48 ساعت طول کشید و دوربین‌های فیلمبرداری 48 ساعت از آن فیلم می‌گرفتند، ابراز کرد: وقتی تربت به رنگ خون شد ازدحام برای دیدن آن بسیار زیاد بود، به خاطر همین تصمیم گرفتند این تربت را در حرم مطهر نگهداری کنند.

سید علاء همچنین درباره سردابی که در گذشته در مکانی زیر ضریح مطهر سیدالشهدا علیه‌السلام قرار داشت، توضیح داد: پیش از این سردابی در زیر ضریح مطهر با فاصله 7 متر از سطح زمین وجود داشت و قبر مطهر امام آنجا قرار داشت، اما وقتی در این سرداب آب جمع شد، سال 1952 بود که برای عدم نفوذ آب به قبر مطهر، سرداب را با خاک پر کردند.

وی که قبر پدر پدر بزرگش بین شهدا و قبر امام حسین علیه‌السلام مدفون است، به نصب دری بسیار کوچک در میان قبور مطهر اشاره و تصریح می‌کند: نزدیک قبر پدربزرگم دریچه‌ کوچکی بود که تنها به اندازه یک نفر می‌توانست از آن به داخل سرداب برود. فاصله سرداب با سطح خیابان نیز 3 متر است که در مجموع 10 متر فاصله می‌شد.

مدیر موزه حرم مطهر سیدالشهدا علیه‌السلام، عمر ضریح مطهر آن حضرت را 90 سال ارزیابی کرد و گفت: البته بعضی از قطعات قدیمی ضریح که بیشتر به سبب جنگ سال 91 دچار آسیب‌دیدگی شده بود، عوض شده است.

وی همچنین به سردابی که در زیر ضریح مطهر حضرت ابوالفضل علیه‌السلام وجود دارد و هم‌اکنون در آن آب جمع شده است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: در گذشته عمق آب یک متر بود اما با سنگ مرمر ترمیم و اصلاح شده است. یکی از معجزات آقا ابوالفضل العباس (علیه‌السلام) هم آب است اما به قبر مطهر آن حضرت اصلا نفوذ نمی‌کند.

سید علاء گفت: در جلوی آب‌ها یک دیوار با سوراخ‌های متعدد وجود دارد که اگر شما دستتان را آن طرف به قبر مطهر برسانید به هیچ عنوان دارای نم نیست و کاملا خشک است در حالی که این طرف دیوار آب جریان دارد.


منبع: خبرگزاری حج
کدخبرنگار:211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین