عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۵۱۴
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
آیین نکوداشت آیت‌الله سیدمحمدتقی حکیم از مفاخر شمیرانات برگزار و طی آن نرم‌افزار چندرسانه‌ای این عالم ربانی رونمایی شد.
عقیق:آیین نکوداشت آیت‌الله سیدمحمدتقی حکیم با حضور حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، آیت‌الله شایسته به نمایندگی از آستان قدس رضوی، عزت‌الله خان‌محمدی فرماندار شمیرانات، حجت‌الاسلام حمید آقایی معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، محسن چینی‌فروشان رئیس مرکز نشر اسلامی، مجتبی یزدانی شهردار منطقه یک، پدر شهید موحددانش و شماری دیگر از مسئولان و روحانیون در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

*حکیم علاوه بر سلامت روح به سلامت جسم هم اهمیت می‌دهد

آیت‌الله عرفانی مدیرگروه معارف و اندیشه دینی شبکه جهانی جام جم ابراز داشت: آیت‌الله حکیم در طول حیات خود بیش از 20 جلد کتاب را ترجمه و تألیف کرده که همگی جزو آثار ماندگار در عرصه دین و اندیشه به شمار می‌آیند. وی هیچ گاه از اجتماع جدا نشد و در محل زندگی خود، همواره منشا خیر و برکت بوده‌اند.

وی ادامه داد: آیت‌الله حکیم علاوه بر رسیدن به سلامت روح مردم، به سلامت جسم هم اهمیت می‌دهد. حکیم به این منظور در محله خود یک درمانگاه خیریه احداث کرد.

آیت‌الله عرفانی با تأکید بر تکریم بزرگان دینی گفت: همواره باید قدردان بزرگان خود باشیم. این امر همواره مورد تاکید ائمه نیز بوده است و امیدوارم همیشه قدر بزرگانی چون آیت‌الله حکیم را بدانیم.

*مال دنیا برای علما ننگ است

آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی با اشاره به جایگاه روحانیون در جامعه گفت: علما در زمان غیبت جانشین ائمه هستند و باید طوری رفتار کنند که مردم مشکلات خود را به آن‌ها بگویند. امام راحل همواره تأکید می‌کرد من از هیچ چیزی نمی‌ترسم، به جز آنکه عالمان دچار تجمل شوند و همین امر سبب ضربه زدن به انقلاب شود، علما هیچ گاه نباید به دنبال مال دنیا بروند و این ننگ است که بگوییم فلان عالم پول و ثروت جمع کرده است.

وی با تأکید بر اینکه روحانیت باید حالتی را حفظ کند که دین مردم به خطر نیفتد، افزود: اینکه گفته می‌شود مردم دین‌گریز شده‌اند به هیچ عنوان درست نیست و اگر عده محدودی هم دین‌گریز شده‌اند به این خاطر بوده که زندگی برخی از روحانیون را دیده‌اند که به دنبال مال دنیا رفته‌اند و آن مردم نیز با خود گفته‌اند که اگر این روحانی به دنبال مال دنیا می‌رود، پس چرا ما باید از او که مثل خود ما رفتار می‌کند تبعیت کنیم.

آیت‌الله مصطفوی اظهار داشت: برخی از روحانیون برای منبر رفتن درخواست واریز پول به حسابشان را دارند که این مسأله به هیچ عنوان درست نیست. کسی مانند آیت‌الله حکیم هیچگاه به دنبال مال دنیا نرفت. او همه چیز خود را وقف کرد تا نشان دهد هیچ گاه به دنبال دنیا نبوده است، بیایید تا زمانی که او در بین ماست قدردانش باشیم.


*از مفاخر و ائمه جماعت شهر تهران تجلیل می‌کنیم

حجت‌الاسلام آقایی بیان داشت: از سال‌های آغازین دهه 60 با آثار این عالم وارسته آشنا شدم. آن زمان نوجوان بودم و با قلم ارزشمند و فاخر ایشان آشنایی پیدا کردم، آیت‌الله حکیم کتاب‌های ارزشمندی نوشته‌اند که تأثیر بسیاری را در عرصه علم و اندیشه گذاشته است.

وی با اشاره به طرحی که برای تجلیل از مفاخر در نظر دارند، ادامه داد: ما طرح وسیعی را برای تجلیل از مفاخر و ائمه جماعت شهر تهران در نظر گرفته‌ایم تا کسانی که در طول دو قرن اخیر در این عرصه تاثیرگذار بودند را تجلیل کنیم، در این میان ما 125 نفر را برای تجلیل در نظر گرفته‌ایم که شامل بزرگانی چون آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری، آیت‌الله کاشانی و آیت‌الله خوانساری می‌شود.

معاون رسیدگی به امور مساجد کشور گفت: ما کمتر شخصیتی را چون آیت الله حکیم دیده‌ایم که اینقدر مردم‌دار باشد. باید کاری کنیم تا نسل کنونی و آینده وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنند سابقه تاریخی خود را به درستی ببینند.

*حکیم عالمی عامل است

محسن چینی‌فروشان رئیس مرکز نشر آثار اسلامی در سخنانی گفت: آیت‌الله حکیم یک تنه کارهای فرهنگی بسیاری را انجام داده است. کار فرهنگی نمی‌تواند تاثیر مناسبی را داشته باشد مگر آنکه، عامل فرهنگی تأثیرگذار باشد.

وی افزود: آیت‌الله حکیم عالم عامل است. من کمتر مؤلفی را دیده‌ام که این قدر دقیق عمل کند. آثار ایشان همواره پر مخاطب بوده است، زیرا بر اساس نیازسنجی مخاطب و همچنین همراه با زمان پیش می‌رود.

رئیس مرکز نشر آثار اسلامی گفت: در حال حاضر برخی از کتاب‌های آیت الله حکیم به چاپ بیستم رسیده است. آیت‌الله حکیم به خاطر خلق و خوی اخلاقی و همچنین مردم‌داری همواره مورد توجه قرار داشته‌اند. ایشان فردی ساده‌زیست هستند که در زندگی از همه چیز دنیوی گذشته است. ایشان حتی حق‌التألیف کتاب‌های خود را نیز وقف آستان قدس رضوی کرده است.



در پایان مراسم از نرم‌افزار چند رسانه‌ای آیت‌الله حکیم همراه با تجلیل از شخصیت این عالم روحانی رونمایی شد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین