عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۴۶۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
حجت‌الاسلام رودگر؛
رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهشی گفت: احیاء تراث گران‌سنگ معارف شیعی از رهگذر احادیث و روایاتی در مجلدات بحارالانوار تحقق پیدا کرده و برخی کلیدواژه‌های آن در فهم متون حدیث و معارف اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد.
عقیق:حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر، رییس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه مجلسی صاحب اثر گران‌سنگ بحارالانوار در گفت‌وگویی گفت: مرحوم علامه محمدباقر مجلسی اولاً یکی از علما و بزرگان تراز اول جهان تشیع است و در عین حال از عالمان ربانی و شخصیت‌هایی که در کنار تحصیل، تحقیق و مجاهدات‌های علمی از مجاهدت‌های معنوی و اخلاق و مکارم اخلاقی و تزکیه نفس در حد اعلی برخوردار بودند.

وی در ادامه توضیح داد: به نظر می‌رسد اگر ما به دو نمونه فعالیت‌های ایشان اشاره داشته باشیم، برای مخاطبان بسیار مفید است، نخست احیاء تراث گرانسنگ معارف شیعی از ره گذر احادیث و روایاتی که اینک در صد و ده جلد بحار الانوار تحقق پیدا کرده و همواره در معرض درک و دید بزرگان اهل علم و صاحبان اندیشه و قلم بود.

حجت‌الاسلام رودگر با تأکید بر اینکه علامه در مباحث مختلف فقهی، حدیث شناختی، حدیثی حتی مباحث کلامی دانش برجسته‌ای داشتند، اظهار داشت: نکته دوم این است که علامه احادیث را در بسیاری از موارد شرح و بسط دادند، تبیین و تحلیل کردند گاهی برخی کلیدواژه‌هایی که در احادیث بحارالانوار آمده در فهم متن حدیث و بسیاری از معارف عمیق و دقیق اسلامی مدنظر قرار می گیرد.

وی با تأکید براینکه علامه مجلسی در بحارالانوار یک نگاه اجتهادی و تفسیری در ذیل احادیث و روایات داشتند، توضیح داد: البته این جمع‌آوری یک دایرة‌المعارفی از فرهنگ و معارف شیعی است آن شرح و بسط‌ها حکایت از عمل دانش اسلامی، تبحر و تخصص علامه در حوزه‌های مختلف حدیثی، تفسیری، کلامی حتی فلسفی، فقهی، رجالی و درایت الحدیث است. بنابراین حق عظیمی بر گردن شیعه از جهات مختلف به معنای خاص کلمه و همینطور جهان اسلام به معنای عام دارد.

وی در ادامه یادآور شد: تا آنجا که بزرگان درباره نگارش بحارالانوار گفته‌اند ایشان در یک شرایط سخت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خاص با وجود جنگ‌ها تجربیات خود را جمع آوری کرد واین احتمال را هم می‌داد که بسیاری از معارف شیعی با توجه به وجه غالب حکومت‌ که اهل تسنن بود، حفظ نشود بنابراین در صدد حذف فرهنگ تشیع برآمد و آنچه از اهل بیت باقی ماند به عنوان مرکز ثقل تمدن شیعی حفظ کرد.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یکی از ویژگی‌های اندیشه علامه مجلسی را درک عمیق زمان و آینده نگری به شمار آورد و افزود:‌ شرایط سخت و دشوار آن دوره مثل دوران دیجیتالی اکنون نیست آیات و احادیث باید به سختی جمع آوری می‌شد و این کارها نوعی جهاد و ایثارگری محسوب می‌شد اما بهرحال چون ایشان برای خدا کار می‌کردند توانستند توفیق کسب کنند و چنین اثری را نه تنها به جهان اسلام بلکه جهان بشریت تقدیم کنند.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین