- واکنش آیت الله رئیسی به شعر صف اول+فیلم
- نغمه ساز / نوبت دوم/ مروری بر آثار ماندگار حاج سیدمحمد جوادی
- علت علاقه ویژه زنجانی ها به آیت الله رئیسی/ اخلاص و صفای باطن ایشان مشهود بود
- ولایت پذیری محض و پیگیری امور مردم از بارزترین ویژگی های رئیس جمهور شهید بود
- نغمه ساز / نوبت اول/ مروری بر آثار ماندگار حاج حیدر توکلی
عقیق:در روایات وارده از معصومین علیهم السلام نسبت به عبادت شب جمعه سفارشاتی وارد شده است امام باقر علیه السلام در این خصوص می فرماید :
قال امام باقر علیه السلام :
اِنَّ اللّهَ تَعالى لَيُنادى كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ اَوَّلِ اللَّيلِ اِلى آخِرِهِ: اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ يَدْعونى لاِخِرَتِهِ وَ دُنْياهُ قَبْلَ طُلوعِ الْفَجْرِ لاُِجيبَهُ؟ اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ يَتوبُ اِلَىَّ مِنْ ذُنوبِهِ قَبْلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَتوبَ عَلَيْهِ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ قَد قَـتَّرتُ عَلَيهِ رِزقَهُ فَيَساَ لَنِى الزِّيادَةَ فى رِزقِهِ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَزيدَهُ وَ اُوَسِّعَ عَلَيهِ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ سَقيمٌ يَساَلُنى اَن اَشفيَهُ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فاُعافيَهُ؟ اَلا عَبدٌ مُؤمِنٌ مَحبوسٌ مَغمومٌ يَساَلُنى اَن اُطلِقَهُ مِن حَبسِهِ وَ اُخَلِّىَ سَربَهُ؟ اَلا عَبْدٌ مُؤمِنٌ مَظلومٌ يَساَلُنى اَن آخُذَ لَهُ بِظُلامَتِهِ قَبلَ طُلوعِ الفَجرِ فَاَنْتَصِرَ لَهُ وَ آخُذَ لَهُ بِظُلامَتِهِ؟ قالَ عليه السلام: فَلا يَزالُ يُنادى بِهذا حَتّى يَطلُعَ الفَجرُ؛
امام باقر علیه السلام می فرماید :
خداوند متعال، هر شبِ جمعه، از آغاز شب تا پايان آن، از
فراز عرش خويش ندا مى دهد:
«آيا بنده مؤمنى نيست كه تا پيش از سپيدهدَم،
مرا براى آخرت و دنيايش بخواند و من، پاسخش دهم؟
آيا بنده مؤمنى نيست كه تا پيش از سپيدهدَم از گناهانش به درگاه من، توبه كند و من هم به سوى او بازگردم [و توبه اش را بپذيرم] ؟
آيا بنده مؤمنى نيست كه من روزىاش را بر او تنگ كرده
باشم و او تا پيش از سپيدهدَم، افزايش در روزىاش را از من بخواهد و من بر روزى
او بيفزايم و به آن گشايش دهم؟
آيا بنده مؤمنِ زندانى و غمزدهاى نيست كه از من
بخواهد از زندان آزاد و رهايش كنم؟
آيا بنده مؤمنِ ستمديدهاى نيست كه تا پيش از
سپيدهدَم از من بخواهد كه دادش را بستانم و من انتقام او را بگيرم و داد وى
بستانم؟»
و تا سپيدهدَم ، به اين ندا ادامه مىدهد.
پی نوشت :
تهذيب
الأحكام: ج 3، ص 5، ح 11
منبع:جام
211008