عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
قرآن می‌گوید یک دسته مسلمان هستند که «فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ یُشْرِکُونَ»(عنکبوت/65) وقتی در حال غرق‌ شدن باشند یاالله می‌گویند اما همین که نجات یافتند خدا را فراموش می‌کنند.
عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «مکر و خدعه» که در تاریخ 25 خردادماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

شاخه‌های مکر

نکته 1) مکر شاخه‌های مختلفی دارد؛ مکر با خدا، رسول خدا، ولی خدا و خلق خدا. اگر کسی به زبان الله‌اکبر می‌گوید، بعد می‌گوید ما که حریف آمریکا نمی‌شویم با خدا خدعه کرده است «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»(عنکبوت/69) خدا وعده داده، اگر تو در راه من تلاش کنی کمکت می‌کنم.

خدا مؤمنان را از تنگاها نجات می‌دهد

نکته 2) «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ»(غافر/51) خدا وعده داده است که پیغمبران و مؤمنین را یاری کند. «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»(بقره/257) خدا سرپرست مؤمنین است و آنها را در تنگناها از ظلمت‌ها بیرون می‌آورد و خط روشن به او می‌دهد.

نکته 3) مشروبات الکلی را خدا تدریجاً حرام کرده است. از آب جو یک افرادی ممکن است سودهایی ببرند اما «وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ» ضررش بیش‌تر است.

با حالت مستی نماز نخوانید

نکته 4) قرآن می‌فرماید: «لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏»(نساء/43) یعنی شما وقتی مست هستید سر نماز نروید.

نکته 5) در زمان پیغمبر نمازهایشان را در پنج وقت می‌خواندند، الآن هم بهتر این است که نمازها را در پنج وقت بخوانند. این کاری که برادران سنی می‌کنند، بهتر است. اما به خاطر اینکه ما همت نداریم که نماز مغرب را بخوانیم و به خانه برویم و دوباره به مسجد برای نماز عشاء برگردیم، می‌گوییم حالا که آمدیم هر دو را بخوانیم و برویم.

گلایه خداوند از ایمان موسمی برخی مسلمانان

نکته 6) خدا گله می‌کند از این مسلمان‌هایی که وقتی گیر می‌کنند، داد می‌زنند. قرآن می‌گوید یک دسته مسلمان هستند که «فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ یُشْرِکُونَ»(عنکبوت/65) وقتی می‌روند غرق بشوند، (یا الله) می‌گویند. «فَلَمَّا نَجَّاهُمْ» اما همین که نجات پیدا می‌کنند جفتک می‌زنند، این‌ها ایمان موسمی است که درست نیست.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین