عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴
كسى كه به علم خود عمل نكند، تحصيل كردن علوم براى او شوم است، و آنچه تا به حال دانسته است به ضرر او برگشت مى‏ كند، زيرا علمى كه برابر با عمل نباشد براى صاحبش وبال خواهد بود.
عقیق:امام صادق(ع) می فرمایند:

متوجه باش كه اندكى از علم مقتضى بر عمل بسيار است، زيرا چون در موضوعى براى انسان علم حاصل گشت، مى ‏بايد پيوسته و تا آخر عمر خود مطابق آن عمل كند.

حضرت عيسى(ع) فرمود: سنگى را ديدم كه روى آن نوشته شده بود مرا بر گردان! پس آن را برگردانيدم، و در طرف ديگر آن نوشته شده بود: كسى كه به علم خود عمل نكند، تحصيل كردن علوم براى او شوم است، و آنچه تا به حال دانسته است به ضرر او برگشت مى‏ كند، زيرا علمى كه برابر با عمل نباشد براى صاحبش وبال خواهد بود.

خداوند متعال به حضرت داود وحى فرمود: كمترين چيزى كه با يك عالم بى‏ عمل معامله مى‏ كنم اين است كه حلاوت و لذت ذكر و مناجات خود را از دل او خارج مى ‏نمايم، و اين معنى براى او از هفتاد عقوبت باطنى شديدتر است.

و بايد متوجه شد كه راهى براى سلوك به سوى خداوند متعال نيست مگر به وسيله علم و تا انسان عالم، به وظائف خو نشده و از نشانى‏ هاى راه و از خصوصيات سلوك آگاه نباشد؛ نخواهد توانست اين راه را سير كند. پس علم در زندگى دنيوى و از نظر ظاهر زينت انسان است، و از لحاظ معنى و حقيقت؛ او را به سوى بهشت سوق داده، و به مرحله رضوان و خوشنودى پروردگار متعال هدايت خواهد كرد.


پی نوشت:

مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى،ص260
منبع:افکار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین