کد خبر : ۳۵۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
در برنامه صبح روشن رادیو معارف عنوان شد

سوءاستفاده ازنمادهای دینی درجوامع دینی

یک پژوهشگر حوزوی معتقد است عفاف و حجاب مستلزم یکدیگر هستند و نمی‌توان گفت که ما عفت داریم ولی پوشش تحریک کننده و نامناسبی بپوشیم که باعث تحریک دیگران شود و در عین حال مدعی عفت مداری باشیم. این دو تناقض دارند.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین بیاتی در رادیو معارف در برنامه صبح روشن به بررسی رابطه متقابل عفاف و حجاب پرداخت و اظهار داشت: مسئله ای مطرح می شود در خصوص اینکه آیا حجاب محور است یا عفاف؟ که نکته واضح است عفاف محوریت دارد و حجاب ابزار این محور است.

وی تاکید کرد: عفت روحیه ای است در ذات انسان که ما با رعایت آن به اصول انسانی نزدیک تر می شویم. نکته اینجاست که همان خداوندی که این روحیه عفت را در ما قرار داده است همان خدا نیز دستور به رعایت حجاب داده است.

این کارشناس رادیو معارف ادامه داد: در میان برخی عوام معنی جا افتاده عفاف این است که، همین که یک زن و مرد با یکدیگر روابط جنسی نامشروع نداشته باشد مصداق عفت است در حد تماس لمسی اشکالی ندارد. در صورتی که عفت جنسی حداقل چیزی است که یک عفیفه باید داشته باشد. برخی حد عفاف را بالاتر می برند و در حد لمس و دست دادن می برند.

وی تصریح کرد: نوع دیگر از عفاف که طرفین اقدامات پیشگیری کننده انجام دهند و خود را در مسیر بی عفتی قرار ندهد و خود را از خطرات احتمالی مصون بدارد.

بیاتی افزود: عفاف و حجاب مستلزم یکدیگر هستند، و نمی توان گفت که ما عفت داریم ولی پوشش تحریک کننده و نا مناسبی بپوشیم که باعث تحریک دیگران شود و در عین حال مدعی عفت مداری باشیم. این دو تناقض دارند.

وی تاکید کرد: اگر کسی حجاب نداشت مرحله ای از مراحل عفت را ندارد. با این تعاریف باید گفت کسی که عفت از روابط جنسی دارد ولی حجابش کامل نیست، یقینا برتر است از کسی که حجاب دارد ولی عفت جنسی ندارد.

وی در ادامه گفت: رابطه عفاف و حجاب یک رابطه منطقی است. نکته اینجاست که  ممکن است که گرگ هایی در لباس میش باشند و محجبه باشند ولی خلاف ظاهر عمل کنند ولی این چیزی از ارزش حجاب کم نمی کند و نمی توان گفت هر کس محجبه ست برای ظاهر سازی می کند.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: همیشه زمانی که توجه به دین در جامعه گسترش پیدا می کند سوء استفاده از نمادهای دینی نیز افزایش پیدا می کند.

کارشناس رادیو معارف در ادامه اشاره ای به حدیث شریف امیرالمومنین که می فرمایند:غیرت و تعصب مرد نسبت به خانواده نشانه عفت مرد است کرد، گفت: متاسفانه گاهی دیده می شود که برخی آقایان خانواده خود را به بی عفتی ترغیب می کنند و لازم است که به اینگونه افراد تذکر جدی داد.

وی تصریح نمود: عدم اختلاط استاندارد روابط اجتماعی بین زن و مرد است. بعضی ها با انتخاب برخی مشاغل خواسته یا ناخواسته زمینه ارتباط با نامحرمان را فراهم می کنند. و قطعا اگر روابط دوستان ای بین زن و مرد در این میان رخ دهد خیانت به همسران شان می باشد. قطعا اختلاط مستمر و مداوم درجامعه ولو با حجاب و عفت کامل آسیب های خود را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: عفت در واقع رفع است، و نه دفع و رفتاری پیشگیرانه است و نه درمانی. در همه جای دنیا انسان های وجود دارند که باعفت هستند و معتقد به عفت هستند ولی نکته اینجاست که تعریف آنها از عفت کمی متفاوت است.

در کشور هایی مثل آلمان و امریکا و انگلیس چرا دارند به حجاب مراجعه می کنند. جالب است که این افراد در دل اروپا با محجبه شدن شان می گویند که ما اهل دوستی با مردان نیستیم و اهل هر معاشرتی نیستیم.

وی ادامه داد: عده ای تصور می کنند که در رابطه با دیگران و نا محرمان هیچ راه در رویی ندارند و باید تعامل و رابطه داشته باشند و این را می گذارند به حساب دارا بودن روابط عمومی. ولی وقتی کشف می کنند که با حجاب مجبور نیستند که با هر کسی تعاملی باشند.

این افراد انرژی هایی را که با نامحرم مصرف نمی کنند به صورت متمرکزبرای همسر خود خرج میکنند  و فواید محبت انحصاری را درک میکنند. همین مسئله باعث گسترش موج طرفداران عفاف شده است.

وی گفت: خانم وندی شلید که یک زن یهودی است کتابی نوشته به اسم  دختران به حجاب روی میاورند که در این کتاب خاطرات دختر ها و پسران آمریکایی که عفت پیشه میکنند جمع آوری شده

این مسئله نشانگر این است که میشود در هر محیطی عفاف را حفظ کرد و نباید فضای جامعه را یک توجیه  برای بی عفافی دانست.

منبع:فارس

ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین