عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
گزارش‌هاي رسيده حاكي از آن است كه تقريباً تمامي شيعيان استان ميسان، به سمت كربلا حركت كرده اند.
عقیق: روز گذشته ساكنان استان ميسان، براي هم‌دردي با قافله‌سالار خاندان پيامبر، حضرت زينب (سلام الله عليها) شهر و ديار خود را به قصد زيارت كربلا با پاي پياده ترك كرده‌اند.




زائران پياده در مسير ميسان به بصره

ميثم لفطه الفرطوسي، نماينده پارلمان استان ميسان مي‌گويد: «تقريباً اين استان از ساكنان آن خالي شده است؛ زيرا اهالي ميسان، به سمت "كعبه آزادگان"، "كربلاي شهادت"، "كربلاي قرباني و فدا شدن" با پاي پياده در حال حركتند.»
بنا به نوشته مطبوعات، الفرطوسي ادامه داد: «امسال، شهد شيرين زيارت نصيب ساكنان استان شده است و هر كس با حضور در شهر [العماره] مي‌تواند اين حقيقت را به وضوح مشاهده كند.»
او با پيش‌بيني اين كه باقيمانده ساكنان شيعه اين استان نيز طرف دو روز آينده حركت خواهند كرد، اضافه كرد: «هم‌چنان پرسنل بهداشتي اورژانس‌ها، نيروهاي امنيتي، ارتش و پليس در شهر حضور دارند تا امنيت شهر را حفظ و به زوّار و شهروندان خدمات ارائه دهند.»
گفتني است، خبرنگار «الكفيل» با اشاره به تداوم حضور بناها و تصاوير زنده در شهر العماره، اما عدم مشاهده ساكنان زنده شهر، فضاي عمومي العماره را به «شهر اشباح» تسبيه كرده بود! هم‌چنين خبرنگار «إذاعة الهدي» گزارش داد كه حتي نانوايي‌ها و مغازه‌هايي كه نياز روزمره شهروندان را فراهم مي كنند، نيز به سمت كربلا حركت كرده‌اند.



استان ميسان، هم‌مرز با استان‌هاي خوزستان و ايلام بوده و پيوندهاي عميقي با استان خوزستان دارد. مساحت اين استان 16072 و جمعيت آن 803هزار نفر است. علاوه بر اكثريت قاطع اعراب اين استان، مندائيان با زبان آرامي، لرها (شيعه) و كردهاي فيلي (شيعه) نيز در اين استان به صورت پراكنده حضور دارند.





تصوير استان ميسان در بين استان‌هاي عراق
                                           
بيش از 95%  ساكنان اين استان را «اعراب هور» يا «الأهواريون» تشكيل مي‌دهند كه در علاوه بر استان ميسان، در استان بصره عراق و خوزستان ايران نيز پراكنده‌اند. بسياري از ساكنان پراكنده شده در اين سه استان، از يك قبيله تشكيل شده‌اند؛ مانند بني‌تميم، بني‌طرف، بني كعب، خفاجه و... حتي برخي معتقدند نام‌هاي «اهواز»، «هويزه» و حتي «خوزستان» نيز ريشه گرفته از «هور» هستند. حتي در محاورات عاميانه برخي از اعراب خوزستان، به شهرستان پرجمعيت «دشت آزادگان» در استان خوزستان، «دشت ميسان» مي‌گويند.عنوان هور برگرفته از هورهاي عظيم موجود در انتهاي بين النهرين عراق و اروند رود است. در طول جنگ تحميلي، بسياري از اعراب اين مناطق در كنار بسيجيان (عمدتاً ايراني) و سپاه بدر (عراقي) چندين شهيد به نظام اسلامي تأكيد كرد كه به ويژه سلحشوري‌هاي جوانان هويزه، در ميان هوري‌ها زبانزد است.

در جريان انتفاضه 1991 شيعيان عراق،‌ اهالي استان ميسان (موسوم به اهواريون) عراق، هور العظيم را تبديل به باتلاقي براي ارتش حزب بعث كردند و به همين علت، ‌پس از سركوب انتفاضه مورد قلع و قمع شديد صدام قرار گرفتند. جمعيت بسيار زيادي از آنان (به ويژه قبائل بني‌كعب و خفاجة) مجبور به فرار از عراق شده و در كويت سكني گزيدند. هم‌چنين گروه زيادي از آنان در جريان تهاجم ارتش بعث به ايران، به علت استنكاف از پيوستن به ارتش، مجبور به فرار شده و در ايران سكني گزيدند.


منبع: خبرگزاری مشرق
کد خبرنگار 211007

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین