عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۹۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به این که مشکلات مالی و اقتصادی نباید مانع از تشکیل خانواده و فرزنددار شدن شود، گفت: رزق و روزی همه بندگان دست خداست و خداوند متعال از فضل و کرم خود به همه موجودات عنایت می کند.
عقیق: حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در گفتگویی با اشاره به تاکیدات مکرر و چندین ساله مقام معظم رهبری درباره لزوم اهتمام به شاخصه های سبک زندگی اسلامی و ترویج آن در سطح جامعه اظهار داشت: طبیعتاً کسی می تواند سبک زندگی دینی را در زندگی اش پیاده کند که بدون گرایش و  اعمال سلیقه  از متن قرآن و روایات، شاخصه های زندگی دینی را استخراج کرده و در مرتبه بعد، به آن ها عمل کند.

سه مشکل اساسی در سبک زندگی خانوادگی

وی همچنین با بیان این که ما در حال حاضر در ارتباط با سبک زندگی خانوادگی با سه مشکل اساسی و جدی روبرو هستیم، افزود: اولی ناظر به مشکلات قبل از تشکیل خانواده است؛ دومی مربوط به تحکیم نهاد خانواده می شود و سومی هم بحث کثرت نسل و زاد و ولد و فرزند آوری را شامل می گردد.

از فضل و کرم الهی غافل نشویم

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در بحث تشکیل خانواده ، بسیاری از جوان ها می گویند که مشکلات اقتصادی اجازه نمی دهد، ازدواج کرده و سر و سامان پیدا کنند. در این وضعیت ما باید به سراغ متن دین برویم و ببینیم که آموزه های دینی چه راهی را به ما نشان می دهد؛ دین اولین جوابی که می دهد این است" اِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ"  ما باید باور کنیم که روزی دهنده اصلی ، خدایی است که فضل و کرمش بی نهایت است.

فضای دوستی در خانه؛ توصیه کلیدی دین

وی ادامه داد: از سوی دیگر دین به ما توصیه می کند به  خوب بودن در رابطه با همسر یا در بحث تحکیم خانواده، ما وقتی مجموع آیات قرآنی و روایات صادره از ناحیه معصومین(ع) را بررسی می کنیم می بینیم در تحکیم خانواده قران کریم  به این نکته کلیدی اشاره می کند"و عاشروهن بالمعروف " یعنی با همسرانتان با مهربانی و خوبی رفتار کنید و در واقع این آیه ، آرامش ، تسکین، ابراز دوستی به همدیگر و همکاری با هم را توصیه کرده است؛ اینها وقتی پیاده شد خانواده می شود خانواده مورد نظر در سبک زندگی اسلامی.

کاهش جمعیت؛ سیاست غلطی که باید اصلاح شود

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی همچنین بیان داشت: در بحث فرزند آوری نیز همین طور؛  بحث کاهش جمعیت حرف غلطی بود که بعد از سال70 به بعد دنبال می شد و مقام معظم رهبری نیز هم آن زمان و هم امروز با این حرف مخالف بودند، چرا که این ایده خلاف آیات و روایات ماست.

کلام راهگشای نبوی مبنی بر فرزندآوری

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در همین باره می فرماید "تَنَاكَحُوا تَنَاسَلُوا تَكْثُرُوا فَإِنِّي أُبَاهِي بِكُمُ الْأُمَمَ" یعنی ازدواج کنید و نسل را زیاد کنید که من به شما در برابر امت های دیگر مباهات میکنم و یا این که حضرت در صدر اسلام که سنت های نادرستی رواج داشت ، فرمود: " وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ" فرزندانتان را به خاطر فقر نكشيد، ما شما و آن‌ها را روزي مي‌دهيم.

دیندار فصلی نباشیم!

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که " چرا برخی از افراد با وجود آن که اطلاعات دینی خوبی هم دارند اما اعمال و رفتارشان متناسب با سبک زندگی دینی نیست" تصریح کرد: ایراد کار وجود نگاه فصلی به دین است به این معنی که متاسفانه بعضی دینداری شان فصلی است مثل بخاری که در فصل زمستان کاربرد دارد. برخی فکر می کنند که دین مثلاً برای حرم امام رضا(ع) است و لذا وقتی فلان خانم از حرم بیرون می آید می بینیم که چادر را از سر برمی دارد.

تاثیر دو نوع ایمان در شکل گیری سبک زندگی

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه همچنین افزود: ما دو نوع ایمان داریم؛ ایمان ثابت و ایمان عاریه ای،  یک وقت است که انسان یک ماشین برای خودش دارد و  همه وقت از آن استفاده می کند، اما یک وقتی هم مثلاً برای شب عروسی ، ماشینی را از دوست و آشنا به امانت می گیرد و می خواهد صرفاً همان شب از آن استفاده کند و  به همین خاطر خیلی هم مواظب است که اتفاقی برایش نیفتد.

وی افزود: دین و آموزه های دینی نباید برای ما حکم آن ماشین و وسیله عاریه ای را داشته باشد، بلکه مصرف دینداری می بایست در همه ابعاد و شئون زندگی آدم جریان داشته باشد و باید این تذکر را بدهیم که دینداری فصلی نیست و لب دریا و حرم امام رضا(ع) ندارد؛ اگر حجاب خوب است همه جا خوب است، اگر قناعت خوب است همه جا خوب است و اگر اشکالهایی در سبک زندگی ما وجود دارد به خاطر بی توجهی به همین نکات ریز اما کلیدی و راهگشاست.

حاکمیت بسترهای سبک زندگی را فراهم کند

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به نقش حاکمیت در فراهم کردن اسباب و لوازم زندگی دینی گفت: بی شک حاکمیت نقش کلیدی در ایجاد زندگی دینی دارد، چه آن که حاکم و دولتمرد اسلامی قدرت و ابزار لازم را در دست دارد و باید بتواند نهایت استفاده را از امکانات و قدرتی که دارد بکار ببرد تا هر چه بیشتر و بهتر ، شاهد ترویج سبک زندگی دینی در جامعه باشیم.

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: هم مردم و هم مسئولان در شکل گیری سبک زندگی دینی جامعه نقش مهمی بر عهده دارند به ویژه مسئولان که در جایگاه سیاستگذاری و تصمیم گیری هستند و می بایست نقشه راه را آماده و آن را به کمک مردم و نخبگان اجرایی کنند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین