عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
در صحبت‌های کارکنان نیروی هوایی اکثر واژه‌های تخصصی به زبان انگلیسی بود. شهید چمران به دقت به نظرات و صحبت‌ها گوش می‌داد، اما از چهره نمایندگان حاضر مشخص بود که واژه‌های تخصصی انگلیسی را متوجه نمی‌شوند.

عقیق: در ماه‌های نخست پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران جلسه‌ای مهم برای اتخاذ تصمیم استراتژیکی بخش نظامی در شورای عالی دفاع تشکیل شد. شورونشاط انقلابی در چهره حاضرین در جلسه موج می‌زد پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، دستور جلسه قرائت شد.

دکتر چمران به‌عنوان نماینده حضرت امام خمینی(ره) در شورای عالی دفاع و ریاست جلسه، اهداف تشکیل نشست را بررسی قرارداد بزرگ خرید هواپیمای شکاریF16 و رادار پرنده آواکس از آمریکا که توسط رژیم پهلوی سال ۱۳۵۷ منعقد شده بود و همچنین عودت هواپیماهای شکاری تاکتیکی F14  اعلام کرد.

اعضای شرکت‌کننده چند نفر از معاونین و نیروهای انقلابی وزارت خارجه و دو نفر از نیروی هوایی ارتش جمعی پایگاه هشتم شکاری اصفهان (محل استقرار هواپیمای F14) به‌عنوان نمایندگان بخش لجستیکی و عملیاتی نیروی هوایی نظرات کارشناسی و تخصصی خود را در زمینه چگونگی عملیاتی ماندن، نگهداری و پرواز هواپیمای شکاری F14را اعلام و اهمیت و راهبردی بودن این هواپیما را برای نیروی هوایی مورد تاکید قراردادند.

در صحبت‌های کارکنان نیروی هوایی اکثر واژه‌های تخصصی به زبان انگلیسی بود. شهید چمران به دقت به نظرات و صحبت‌ها گوش می‌داد، اما از چهره نمایندگان حاضر مشخص بود که واژه‌های تخصصی انگلیسی را متوجه نمی‌شوند و از طرفی آن‌ها نمی‌خواستند بگویند که مفاهیم تخصصی را نمی‌دانیم.

دکتر چمران که متوجه این موضوع شده بودند با تواضع و فروتنی مثال‌زدنی از نمایندگان نیروی هوایی ارتش عذرخواهی کرد و گفت کلمات فنی خارجی هواپیما برای من نامفهوم است، لطفاً معادل واژه‌های فارسی مطالب تخصصی را مجدداً بازگو نمایند. از آنجایی که می‌دانستم آقای چمران خودشان در آمریکا تحصیل کرده، مسلط به زبان خارجی و از نخبه‌های علمی و تخصصی هستند و قطعاً با این واژه بیگانه نیستند، اما برای اینکه به شخصیت و اعتبار دوستان حاضر در جلسه خدشه‌ای وارد نشود کم‌دانشی خود را مطرح کردند تا آن‌ها خجالت‌زده نشوند این درس بزرگی از روح بلند و فروتنی تواضع آن مرد صالح و عابد خدا بود.

شایان ذکر است هواپیماهای شکاریF14 در حماسه هشت سال دفاع مقدس در عملیات‌های گشت هوایی، اسکورت نفت‌کش‌های صادرات و واردات و سرنگونی و مقابله با هواپیماهای متجاوز رژیم بعثی عراق نقش بسزایی ایفا کردند.

راوی: سرهنگ علی‌اکبر جمعی نیروی هوایی ارتش

 

منبع:جام
211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین