عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
چه کسانی دچار سوء عاقبت می‌شوند+پاسخ حجت‌الاسلام زائری
حجت‌الاسلام زائری گفت: تجربه‌‌های تاریخی، حساسیت موضوع امامت را نشان می‌دهد؛ کسانی که در سابقه ایمانی و دینی ظاهری، چندان نام و نشانی نداشته‌اند اما در مرحله اطاعت از ولی خود سربلند و به حسن عاقبت رسیده‌اند.

عقیق:ماهنامه «خیمه» نشریه‌ای ویژه هیئت‌ها و مجالس مذهبی است که به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری و سردبیری میثم غضنفری است. رسالت اصلی ماهنامه «خیمه»، کار در زمینه‌های شعر آیینی و مذهبی است و بیشتر با جامعه مداحان، شاعران آیینی، وعاظ و منبری‌ها و اساتید علوم دینی و اجتماعی سروکار دارد.

خلاصه‌ای از سخنان حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مدیرمسئول ماهنامه «خیمه» با عنوان امام خود را بشناس را در ادامه می‌خوانید:

در تعالیم اسلامی مهمترین رکن نجات انسان انتخاب مسیر و تعیین موضع در دنیاست؛ که در حقیقت باطن جبهه‌بندی آخرت خواهد بود. مبنای معرفتی «الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ» ؛ «انسان با کسی خواهد بود که دوستش دارد» و بنیان ایمانی «وَمَنْ أَحَبَّ قَوْمًا حُشِرَ مَعَهُمْ»؛ «هر که دل با گروهی داشته باشد با آنان محشور خواهد شد» بر اساس آیه شریفه «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ»؛ «روزی که هر گروهی را با امامشان فرا می‌خوانیم» شکل گرفته و تکلیف ما را در زندگی مشخص ساخته است.

بر این اساس معرفت و شناخت امام زمینه علمی و عقلی دل بستن و محبت یافتن است و این تعلق قلبی زمینه اطاعت عملی و جوارحی است؛ که اساس ولایت بر آن استوار است؛ و آن معرفت و این محبت چنان اهمیت می‌یابد که وقتی کسی چنین در جبهه حق قرار گرفت اشتباهات جزئی و خطاهای حاشیه‌‌ای دیگر در مقابل آن به حاسب نخواهد آمد؛ و بر عکس اگر کسی در جبهه حق نبود حتی اگر به تعبیر رسول خدا تمام روزهای عمر روزه باشد و تمام شب‌ها به نماز بایستد و به اندازه کوه احد صدقه دهد و هر سال پیاده به حج رود، باز هم بدون ولایت ذره‌ای ارزش نخواهد داشت؛ زیرا رکن اساسی در رابطه بندگان با پروردگارشان اطاعت از امام حق است.

سخن دردمندانه امام ششم (ع) «اَنَا اِمامُ مَن اَطاعَنی»؛ «من امام کسی به حساب می‌آیم که از من اطاعت کند» هم اهمیت این رکن را نشان می‌دهد و هم شمار اندک کسانی که بتوانند حق آن را ادا کنند و در آزمون اطاعت از امام حق سرافراز باشند. تجربه‌‌های تاریخی نیز حساسیت این موضوع بنیادین را نشان می‌دهند و چهره‌های سرشناس و کارنامه‌های پرافتخاری را عرضه می‌کنند که علیرغم افتخارات و درخشش‌های خود در این نقطه عطف لغزیده و در این مرحله به هلاک افتاده و دچار سوء عاقبت شده‌اند و از سوی دیگر کسانی که در سابقه ایمانی و دینی ظاهری چندان نام و نشانی نداشته‌اند اما در مرحله اطاعت از ولی خود سربلند و موفق به حسن عاقبت رسیده‌اند.

دم زدن از اطاعت و تبعیت مطلق نسبت به ولی و امام حق در زبان و گفتار البته آسان است و ادعای تسلیم محض بودن تا زمانی که پای امتحان به میان نیامده باشد برای همه ممکن، اما وای از آن هنگام که نوبت شعار و شعر پایان یابد و آزمون‌های دشوار خداوند در عرصه عمل و میدان زندگی آغاز شود، اینجاست که دیگر به جای تعارف و هیاهو نوبت به عرضه جوهر وجود و نان حلال و شیر پاک می‌رسد و تنها کسانی پیروز خواهند بود که با تمام وجود و به شکل مطلق تسلیم ولی حق و امام اله باشند و حتی عزیزترین منافع و مصالح خود را، جان خود را، سلیقه‌ها و پسندها و خوشایندها و ناخوشایندهای خود را با شعار «بأبی انت و أمی و أهلی و مالی و جمیع ما عندی» در قربانگاه تبعیت محض از امر الهی ذبح کنند.

درک مصالح و شناخت منافع مکتب اهل بیت و تلاش برای حفظ آن در سخت‌ترین دوران‌های تاریخ اسلام که موسم غربال شدن است و دینداری چون نگهداشتن آتش گداخته در کف دست به شمار می‌آید مهمترین نیاز برای تبعیت از امام حق و جانشین و نماینده عام او یعنی فقهای صالح، عالمان راستین (ولی فقیه) است.

در دوران غیبت امام عصر (عج) که شرایطی بسیار حساس‌تر از گذشته دارد، مهمترین وظیفه ما تلاش برای حفظ و حراست از مکتبی است که قرن‌ها مجاهدت و شهادت‌ها و شکنجه‌ها و ایثار بزرگان و علما بهای دستیابی امروز ما به گنجینه‌های معارف و میراث علمی و فکری آن بوده و امروزه چشم منتظر جهانیان بیش از هر زمان به حقایق این مکتب دوخته شده است.

تدبیر و هوشمندی برای حفظ این میراث بسیار تعیین‌کننده است. از یک طرف باید مظلومیت‌های خاندان پیامبر را به خاطر داشت و بنیان تبری را تقویت کرد و از جانب دیگر باید حساسیت‌های زمان را در نظر گرفت و توطئه دشمن را درک کرد؛ چرا که طبیعتاً دشمن امروز از این خوشحال خواهد شد که ما گرفتار دعواهای حاشیه‌ای بشویم و اساس و بنیان اسلام نابود شود.

مباحث این ماهنامه در قالب مصاحبه، گزارش، خبر است و البته برخی از موضوعات به صورت پرونده، پی‌گیری می‌شوند.

در شماره 106 نشریه خیمه به موضوعات و مباحث زیر پرداخته شده است:

- رسالت مداحان در وحدت جهان اسلام

-وقتی عامل وحدت، عامل تفرقه می‌شود

-شیوه مناسب برای آموزش مداحی

-ره توشه مناجاتیان

-وحدت سیاسی فریبکارانه یا..

-پیشینه سلفی‌گری و گونه‌های آن

-افراط در عزاداری به تفریط می‌انجامد

-یک پدیده به نام «کافی»

-آب را از سرچشمه برداریم

معارف الهی در شعر هیئت

شماره 107 ماهنامه «خیمه» هفته آینده به چاپ خواهد رسید.

 

منبع:فارس
211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین