عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
آیت‌الله جوادی آملی صداقت را راز پیروزی در جنگ رسانه ای بین جبهه حق و باطل عنوان کردند و فرمودند: صداقت در فرهنگ دين معطر است و عطر را هر شامه‌اي مي‌پذيرد ، اين نيازي به درس خواندن ندارد، اينها جزء فرهنگهاي فطري و جنبه بين المللي بشر است.
عقیق:به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از جایگاه فعالان حوزه رسانه، گزیده ای از فرمایشات ارزنده حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران در سالهای گذشته ایراد فرمودند را از نظر می گذرانیم .

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر لزوم وجود روح ملکوتی در وجود خبرنگاران و گزارشگران، بیان داشتندد: جريان گزارشگری و خبری کاری است که از يک بدنه‌ای برخوردار است که اين بدنه در اختيار غالب گزارشگران هست و از يک روح ملکوتی متنعم است که آن در اختيار همه نيست.

ايشان با تشریح صدق در خبر و صدق در مخبر اظهار داشتند: يک صدق خبری است و يک صدق مخبری، مثل يک کذب خبري و يک کذب مخبری؛ صدق خبری يعنی اين خبر درست است، صدق مخبری يعنی اين گزارشگر يک آدم راستگو است، اينها تلازمی هم ندارند، گاهی گزارشگر راستگو است صدق مخبری هست ولی اشتباهاً مطلبی را به او القا کردند در نتیجه خبر دروغ است و کذب خبری است اما آنچه که براي همه ما لازم است هم صدق خبری است هم صدق مخبری.

مرجع تقلید شیعیان راستگویی را ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه دانستند و خاطرنشان کردند: اول بايد راستگو باشيم که اين مربوط به تهذيب نفس است و بعد بايد محقق باشيم، خبر را از منبع اصلی‌اش به دست بياوريم که صدق خبری داشته باشد، صدق خبری به وسيله آزمايشها و آموزشها و اطلاع رسانی‌ها و مبادی ديگر حاصل مي‌شود، اما صدق مخبری را در کنار سجاده و مسجد و حسينيه بايد جستجو کنيم در هيچ جا انسان را راستگو نمي‌کنند خيلي از خبرنگارها و گزارشگرها هستند که زود خريدوفروش می‌شوند.

ایشان با بیان این مطلب که "راستگو بودن، بهترين فضيلت و سرمايه است" فرمودند: نه صدا و سيما اين هنر را دارد که شما را راستگو بکند نه مبادي ديگر، اگر مسجد و حسينيه و دعا و نماز و مناجات خداي ناکرده اثر نکرد مطمئن باشيد اين کالا در هيچ جا پيدا نمي‌شود و آنچه مي‌ارزد راستگو بودن است. يک انسان راستگو مي‌رود ، مي‌فهمد ، درس مي‌خواند، از راه صحيح پيدا مي‌کند تا چيزي براي او روشن نشد نمي‌گويد زيرا معتقد است ائمه فرمودند «کفي بالمرء کذباً ان يحدث بالکل ما سمع» خبر فروشي يعني شرف فروشي و خبر خريدن هم يعني حيثيت ديگري را زير سؤال بردن. بنابراين اساس کار اين است آقايان که صدق مخبري را فراهم بکنيد، راستگو بودن اين بهترين فضيلت و سرمايه است.

آیت‌الله جوادی آملی صداقت را راز پیروزی در جنگ رسانه ای بین جبهه حق و باطل عنوان کردند و فرمودند: صداقت در فرهنگ دين معطر است و عطر را هر شامه‌اي مي‌پذيرد ، اين نيازي به درس خواندن ندارد، اينها جزء فرهنگهاي فطري و جنبه بين المللي بشر است، حرف صدق و گزارش صدق براي گوش شنوا آشنا است، اينکه مي‌بينيد رسانه های جمعی، اخبار و سخنان رسانه‌هاي صهيونيستي، رسانه‌هاي استکباري، رسانه‌هاي خريدوفروشي، رسانه‌هاي خبر فروش ، تلاش و کوشش کرده اند که آمريکا را موجه جلوه بدهند ولي نتوانسته اند، به خاطر این است که این اخبار جانبدارانه، مانند زباله بدبویی است که شامه فطرت بشر از آن گریزان و بیزار است. ولی بر عکس آن صداي ضعيفي که از عراق و افغانستان برمي‌خيزد و در همه عالم هم مي‌پيچد و به گوش همه مي‌رسد، همه هم او را قبول دارند براي اين است که این يک صداي آشنا است ، اين خبر، صدق معطر است.

این مرجع تقلید تاکید داشتند: اگر کسي خدای ناکرده در باندبازيها در جناح بازيها در خبر سازيها در خبر فروشی‌ها يک مدتی عادت بکند، آن وقت گوشش را مي‌بندد و دیگر از دروغ گفتن ارتزاق مي‌کند بنابراين تمام تلاش و کوشش همه ما بايد اين باشد که از خبر راست لذت ببريم، هم محققانه و هم متحققانه عمل کنیم تا جهان سخن و خبر ما را بپذیرد.

ایشان با توصیه بر وجود بخش های تحلیلی و تعلیلی برای دادن سبقه علمی به اخبار اذعان داشتند: شما بايد در کنار اخبار یک بخش تحليلی هم داشته باشيد، تحليل و تعليل خبر يک آدم باسوادی می‌خواهد که خبر شناس باشد، صدر و ساقه خبر را بشناسد، اطلاع رسانی جزء سواد نيست، اطلاعات مانند کشکول است، تحليل خبر، مبدأ خبر، منشأ خبر و جوشش خبر از کجا درآمده، چرا اينگونه شده، اين می‌شود تحليل و تعليل، وگرنه فلان حادثه آنجا اتفاق افتاده برای مخاطبی که قدرت تحليل ندارد بی ثمر است.

ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند: اگر ان‌شاء‌الله رسانه‌هاي گروهی بعد از اينکه راستگو شدند و خبرهای راست فراهم کردند اين اطلاع رسانی را که دروازه علم است زمينه قرار بدهند و سپس بنام تعليل و تحليل خبر وارد خود علم بشوند آن‌گاه می توانند جلوی خيلی از رسانه‌های بیگانه را بگيرند.


منبع:ابنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین